Budapestnek kimondottan jól áll az időutazás

Ruff Orsolya | 2018. szeptember 18. |

A Budapest noir óta tudjuk, hogy a város nemcsak egy helyszín lehet, hanem közvetetten akár főszereplője is egy történetnek. (De hogy ne csak magyar példát mondjunk: ott van például Orhan Pamuk és kedvenc regényhőse: Isztambul.) A Tilos az Á legutóbbi novelláskötete is a várostematikára húzta fel az abban megjelent tizenhárom írást, egészen konkrétan Budapestre, de nem a nagy egészre, hanem annak egy-egy kerületére, jellegzetes szegletére.

Budapest OFF - Kortárs novellák

Tilos az Á, 2018, 228 oldal, 2990 HUF

 

Mindig nagy kérdés, hogy azoknál az írásoknál, melyek témájukban ennyire determináltak, a fókuszpont mennyire követeli kizárólagosan magának a figyelmet, és végül mi lesz az, amire utóbb emlékezni fogunk. Olyasmire gondolok, mint amikor csak azért ülünk be egy filmre, mert a kedvenc színészünk játszik benne, és aztán a vetítés felénél rájövünk, hogy ebben a szerepében is nagyon tetszik, de a körítés (azaz a sztori, a párbeszédek, a zene, a vágás, a rendezés) feledhetőek. Biztos lesz olyan, aki csak azért veszi le a kötetet, mert Budapestről akar olvasni – ő vajon elégedett vagy csalódott lesz? Vajon főszerepet kap Budapest vagy kellemesen beleolvad a sztorikba? Valószínűleg olvasattól függ.

Hogy megint egy mozis példát mondjak: amikor egy Budapesten forgatott hollywoodi filmet nézünk meg, valószínűleg csak nagyon kevesen tudják megállni, hogy óhatatlanul ne azonosítsák be a felismerhető helyszíneket, és nincs ez nagyon másként a könyvnél sem. Így aztán, ha akarom, Kiss Tibor Noé történetét (Ciao Xiaomi!) olvashatom egy olyan wekerletelepi sztoriként, ahol fejben sorra azonosítom az ismert helyszíneket, de el is engedhetem az egészet, akkor pedig rögtön egy olyan novellát kapok, melynek hőse egy hétköznapi telefondeal ürügyén szinte minden hétköznapi pofonba belefut, amibe csak bele lehet.

Azt mindenesetre érezni a történeteken, hogy íróiknak erős kötődésük van vagy lehet a kiválasztott városrészekhez. Egyikük sem irodalmi útikönyvet akart írni, és az az ismeretanyag, ami felhalmozódhatott bennük, nem tolakszik az előtérbe, ez pedig kimondottan jót tett a szövegeknek. A Budapest OFF után fokozottan érvényes, hogy Budapest nem egyetlen város, hanem minimum 23, még ha ebben a kötetben most csak 13 városrész is villant meg. Kemény Zsófi írásában (Az újlipótmezei csata) például az Újlipótvárost külön városi entitásként kezelő újlipótvárosiak kapnak főszerepet, pontosabban csak egyetlenegy, a terápiára kényszerített Cézár, akinek fejében legalább két hang duruzsol egyszerre. Szintén erős kötődése van választott városrészéhez Mészöly Ágnesnek: a Runway 13R/31L című novellában Pestszentlőrinc ugyanakkor egy olyan hely, melyet a külföldi bébiszitterkedés elé néző hősnő mielőbb maga mögött akar tudni. A repülőtér közelsége egyrészt az elvágyódást erősíti, másrészt a légiközlekedés a mindennapok fontos szervezőelve is, hiszen a menetrend szerinti indulás és érkezés fontos támpontot nyújthat egy kamasznak:

„Ha a három hajtóműves TriStar Lockheed előbb érkezik, mint az apád, akkor az apád beugrott a sarkon a kocsmába, jobban teszed, ha elhúzol aludni, minek keresni a bajt.”

Az antológia ötletét Jeli Viktória elbeszélése adta, amely Pesti Erzsi címen került a kötetbe: ez egy hömpölygő mese (vagy mesés eredettörténet) az ördög elől menekülő lányról, aki végül megelégeli a hajtóvadászatot és szembefordul üldözőjével. Nagyon más hangulatú Totth Benedek Albija, amely az óbudai panelrengetegben és egy fiatalabb fivér szemszögéből villant fel egy halványan Ambrus Attiláéra emlékeztető életutat. Szintén erős ellenpárt képez hangulatában Gévai Csilla Buddha-foka, amelyben nem lehet nem drukkolni a Budafokra kivillamosozó és pikk-pakk szerelembe eső chilei Pedrónak, valamint Molnár T. Eszter disztópikus novellája (Tájkép lövés előtt), amely pasaréti díszletek között idézi meg egy lány militarizált hétköznapjait.

A kötetben két olyan történet is van, amely az idősíkokkal játszik: Kertész Erzsi hőse az Astorián sétálva botlik bele egy lányba, aki kétségbeesetten keresi a városfalban azt a rést, ahova szerelme rendszerint az ajándékait, üzeneteit rejti – a csavar csak az, hogy ez a szerelem jó ötszáz éve szökkent szárba. Szintén több idősíkot simít egybe Tasnádi István novellájában az Időfutárból már ismerős Hanna és Bulcsú, akik utóbbi találmánya révén Rákospalota múltjába merülhetnek alá. Budapestnek mindent összevetve nagyon jól áll az időutazás, hiszen mindegyik írásban megvan az a játékosság, amely indirekt megvillant valamit a város gazdag történelméből, de közben jó ízléssel távol tartja magát a heroikus és sablonos mozzanatoktól, és egy-egy közérdeklődésre kevésbé számot tartó elemből (egy faldarab, egy leégett malom romjai, stb.) bont ki egy darabka történelmet.

Erre a játékosságra erősítenek rá Kárpáti Tibor illusztrációi is: a pixeles városrajzok egyrészt elemelnek kicsit a valóságtól, de közben egyértelműen felismerhető róluk, hogy merre járunk. A kortárs könyvekből valahogy kikopott az illusztráció, és nagyon jó, hogy itt kivétel nélkül minden novella kapott egy sajátot.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!