Amennyire szerettük a harmadik évadot beharangozó Frost-kötetet, a Twin Peaks titkos történetét, épp annyira kelt csalódást az univerzum lezáró műveként beharangozott kötet, Az utolsó dosszié, ami olyan, mintha erkölcstanórán mondaná fel a tanár a kisváros lakóinak életrajzát.
A Twin Peaks harmadik évada ismét újat és forradalmit hozott a televíziózás történetében, akárcsak az első két évad: csodálatosan komplex, szürreális és apokaliptikus mese született a jó és a rossz küzdelméről, melyben Lynch epizódról epizódra játszott a néző nosztalgiavágyával, elvárásaival, és úgy terelgette a régi és új rajongókat, hogy a Lost óta nem tapasztalt kollektív detektívmunka induljon a neten két epizód között, fantasztikusabbnál fantasztikusabb konteókkal. A töredékes narratíva és a koherencia hiánya, az alkotók által elhelyezett apró jelek, valamint újabb és újabb rejtélyek és a ritmussal való folyamatos játék, késleltetések, kihagyások, sűrítések tették igazán izgalmassá a Twin Peaks harmadik évadát. És sajnos épp ezekben teljesít a legrosszabbul Az utolsó dosszié.
Mark Frost: Twin Peaks - Az utolsó dosszié
Athenaeum Kiadó, 2017, 389160 oldal, 3999 HUF
A Twin Peaks univerzum utolsó darabjaként, lezáró műként íródott, és végső válaszokat ígér Tamara Preston különleges ügynök tollából. Ezek a válaszok azonban sajnos meglehetősen lehangolóak, lineárisan elmesélt kisvárosi bukástörténetek, melyeket házmesterként kommentel a képernyőn megismert Prestontól egészen eltérő nyelvi regiszterben beszélő narrátor, az élettörténetekből hagymázas tanulságokat, mondanivalót is levonva.
A fordító azon döntése sem szerencsés, hogy a hasonlatokban, helységnevekben magyarít, és olyan fordulatokat használ, mint a hippi-pipi vagy a mariskafüggőség, melyek totális atmoszféraromboló hatással bírnak. Ezzel a beszédmóddal és történetmeséléssel pedig a hozzánk legközelebb álló Twin Peaks-i lakosok is csak közepesen unalmas idegenek, akiknek életében minden mozzanatra van valamiféle magyarázat, a sorozatban sokszor eltűnő kauzalitás itt túlzó és távol áll mindattól, ami miatt rajongunk a szériáért. Az élettörténetekből így egy a természetfeletti regisztert nagyrészt negligáló, más értelemben viszont pontos és kristálytiszta kép rajzolódik ki minden fontos Twin Peaks-iről, kérdés, hogy egy tökéletes alkotást kell-e túlmagyarázni, és nem veszi-e éppen el a sorozat misztériumának minden varázsát az, ha a szánkba rágják a magyarázatokat, melyeket nagyrészt egyébként a sorozat is felkínál vagy villant, legfeljebb nem explicit és egyértelmű módon. A könyv talán egyetlen valódi pozitívuma, hogy felfedi, kik azok az epizódszereplők, akiket a sorozatban nehezen vagy egyáltalán nem lehet beazonosítani, róluk is bőségesen kaptunk háttérinformációkat.
A Twin Peaks-univerzum utolsó dossziéja megadja a rajongóknak a végső választ
Nézed a Twin Peaks harmadik évadát, és nem érted? Mélyebbre ásnál egy-egy történetszálban, vagy érdekel a karakterek háttértörténete, múltja is? Szeretnél megismerni valami többet, emberibbet Mark Frost és David Lynch látomásosan örvénylő fantáziavilágából? Az utolsó dosszié egy spirituális térkép a Twin Peaks univerzumához.
Azoknak, akik mégis szeretnék tudni az összes kérdésre a választ (SPOILER):
Mi lett Laura Palmerrel?
Cooper ügynöknek a Twin Peaks-i valóságban végül sikerül megmentenie Laurát, az újságok címlapjáról pedig egészen egyszerűen eltűnik a „nejlonba csavarva találták meg”, ehelyett a szépségkirálynő megoldatlan eltűnési ügyéről cikkezik a helyi sajtó. Leland ebben az új valóságban egy évvel lánya eltűnése után öngyilkos lett.
A könyvből az is kiderül, hogy Sarah Palmer, Laura édesanyja volt az az új-mexikói kislány, akinek a csodálatos nyolcadik epizódban a tojásból kikelt békalégy-szörny bemászik a szájába az első sikeres nukleáris bombarobbantáskor.
Donna Hayward megszakítja minden kapcsolatát Twin Peaksszel, sikeres modell lesz, majd hozzámegy egy nála 20 évvel idősebb férfihoz, a következő évtizedet drog- és alkoholelvonókon tölti, 40 éves kora körül pedig édesapja, az orvos Will Hayward mellett kezd asszisztensi munkát.
Laura Palmer visszatért
Pár nappal az amerikai megjelenés után már magyarul is megjelent a Twin Peaks titkos története című könyv, amely tovább mélyíti a sorozat köré szőtt mitológiát. A Twin Peaks egyik kiagyalója, Mark Frost új regényével a sorozat készülő harmadik évadát készíti elő,...
Donna húga, Gersten Hayward a harmadik évadban Steven Burnett, Becky teljesen szétcsúszott férje oldalán tűnik fel az erdei jelenetben, majd tűnik el végleg Twin Peaksből. A gyermekkorában zseniként aposztrofált, kiválóan zongorázó és 16 évesen leérettségiző lány az egyetemen kapott idegösszeroppanást, amelyből soha sem tudott felépülni.
Audrey Horne 19 éves korában megszüli a kórházi kómában Mr. C-től fogant fiát, Richardot. Audrey soha sem beszél róla, hogy tudja, ki gyermeke apja, ám irodájában mindvégig egy bekeretezett képet tartott Cooperről, és soha sem kért apasági tesztet. Magántanulóként folytatja tanulmányait, majd fodrászatot és szépségszalont nyit a városban. Richard 10. születésnapja után hozzámegy könyvelőjéhez. Később bezárta boltját, és magánszanatóriumba kerül, majd egy titokzatos Billyvel van kapcsolata házassága mellett.
A második évadot lezáró cliffhargerben Cooper Annie Blackburnt emlegeti, miután betöri a tükröt. A lány, akivel Coop randizgat, Norma Jennings féltestvére, aki a Double R-ben szolgál fel. Miután a lány megnyeri a Miss Twin Peaks címet, Windom Earle elrabolja, majd megjárja a Black Lodge-ot, és igazából soha sem épül fel. Katatón állapotban van és folyamatos felügyeletre szorul, évente egyszer tisztul ki csak a tudata, épp az elrablásának évfordulóján, amikor annyit mondd: „Jól vagyok”.
Cooper ügynök újra eltűnik, most már örökre.