Az éghajlatváltozás kitermelte a szorongó terroristát

Az éghajlatváltozás kitermelte a szorongó terroristát

Valuska László | 2019. augusztus 11. |

Hőségriadó van. A júliusi műanyagmentes hónap újra bizonyította, hogy a klímaváltozás vagy klímakatasztrófa közös szorongásunkká vált. Az életmódunkat nem áldozzuk fel, de a lelkiismeretünk rossz, hiszen mi tettük tönkre a környezetünket, de semmiféle változás nem látszik. Az új renddel még csak most ismerkedünk, most kezdjük csak megérteni, mit is tettünk, aminek csak az egyik jele az, hogy ingerülten utasítjuk vissza a műanyag szívószálat. A finn Elina Hirvonen regénye erről a megoldhatatlan közös szorongásról és annak lehetséges következményeiről szól. Az Elfogy az idő a kivételezett nyugat-európai család életének egy kiemelt pillanatából mutatja meg, mi is történik velünk: a huszonéves fiú Helsinki belvárosában fegyverrel lövöldöz járókelőkre, hogy random szelekciójával csökkentse a túlnépesedést. Ez a világrend a fogyasztói kultúrából következik,  ami a Földet egy nekünk alanyi jogon járó lakhelyként definiálja, aminek minden természeti kincsét szabadon kirabolhatjuk vagy átalakíthatjuk a saját érdekünkben, végeredményben elpusztítja magát.

Elina Hirvonen: Elfogy az idő

Fordította: Szécsi Noémi, Magvető Könyvkiadó, 2019, 233 oldal, 3499 HUF

 

Az Elfogy az idő olyan regény, mintha a Beszélnünk kell Kevinről című regényt az LMP zöldanarchista munkacsoportja mesélné el nekünk. A könyv elég izgalmas címlapján egy alak áll fegyverrel, céloz, ő a huszonhét éves Aslak Anttila, aki egy tök normálisnak látszó finn családban nőtt fel, bár soha nem találta igazán a helyét. Nem voltak barátai, a suliban idegen volt, viszont kifejezetten okos gyerekként teljesen antiszociálisan élt, kezelni is próbálták. Hirvonen regényének ő az egyik elbeszélője, az ő nézőpontjából azt követhetjük végig, hogyan jut el egy zárkózott fiatal arra a pontra, hogy annyira agyára menjen a környezetvédelemből, a Föld kapitalista rombolásából és az éghajlatváltozásból következő szorongás, hogy az egyetlen megoldásnak a gyilkolást tartsa. A média folyamatosan beszámol olyan esetekről, amikor fiatalok külső szempontból teljesen érthetetlen okokból megölik iskolatársaikat. 

Aslak tettének legfőbb mozgatója a bizonytalanságból fakadó rémület, ami radikális akcióban valósul meg. A klímaváltozásról egy dolgot biztos lehet tudni: olyan lendülettel emelkedik az átlaghőmérséklet, hogy éveken belül a Mad Max című film nem disztópia lesz, hanem egy hiperrealista sztori. Ha a második világháború utáni nagy közösségi kérdése az volt, hogy elpusztítja-e magát atombombákkal az emberiség, akkor annyiban jó a helyzetünk, hogy nem kell atombombáktól tartanunk, egyszerűen húsz-harminc év múlva fel fogunk forrni (ld. Franzen: A világ végének vége). Aslak gyerekként eljár anyja, az elismert klímaváltozás-szakértő előadásaira, de mivel nem látja, hogy az emberiség bármi megoldásra képes lenne, ezért civilként a politikai aktivitás radikális válaszát látja megvalósíthatónak, és zöld terroristaként gyilkolással hívja fel a figyelmet a problémára. 

A másik nézőpont Laura nevű anyjáé, aki soha nem akart különleges gyereket, mindig átlagosat akart, mert rájött, akár jó, akár rossz értelemben különleges a gyerek, azzal mindig rengeteg probléma jár. Nemcsak kívánta a normálisat, hanem mindent meg is tett azért, hogy két gyerekének mindent megadjon ahhoz, hogy tök átlagos életet éljenek. Egy olyan világban, ami évszázadok óta a különlegeset és a kiemelkedőt hajtja, kifejezetten bátor döntésnek tűnik számomra. Laura elbeszéléséből kiderül, hogy képességei és lehetőségei szerint mindent megtett, hogy Aslak boldog átlagos gyerek legyen, de sajnos különlegessé vált. 

Egy gyilkossá, aki komoly filozófiai világmagyarázatot állított fel tette, a gyilkosság hitelesítéséhez. Laura számára a legnagyobb problémát az jelenti, hogy az Aslak által hivatkozott elméleti hátteret, az aktív környezetvédelmet tőle, az anyjától vette át és fordította ki. Hirvonen az anya szálán megrázóan mutatja meg, milyen sokkoló, amikor az a gondolatvilág, amit egy életen át tanul, képvisel és terjeszt a legmenőbb körökben az egyetemektől a politikáig, azt teljesen félre lehet érteni. Aslak tette valójában Laura tette is, hiszen úgy anyaként, mint környezetvédőként bizonyos értelemben elbukott.

Mit él át az anya, akinek a fiából gyilkos lesz?

„Te milyen árat fizetnél azért, hogy megmentsd a Földet?" - a finn Elina Hirvonen új regénye, az Elfogy az idő olyan, mindannyiunk számára fontos témákat emel irodalmi keretek közé, mint a környezetvédelem, a klímaváltozás, az internetes zaklatás vagy épp a segélyszervezetek munkája során felmerülő...

Laura lánya, Avva az a privilegizált nyugat-európai fiatal, aki Afrikába megy segíteni a társadalmi helyzetéből fakadó lelkiismeret-furdalása és testvére, Aslak megoldhatatlannak látszó problémái miatt. Vagyis saját tehetetlensége miatt próbál Afrikában segíteni. Avva kicsit súlytalan karakternek tűnt nekem, túl messze van a történésektől Szomáliában ahhoz, hogy passzivitása bármilyen szempontból is érdekes legyen.

Az Elfogy az idő egy épület tetején kezdődik, Aslak a Nobody Home című Pink Floyd-számot énekli magában. A regény jelen idejében játszódó mészárlás pont olyan, ahogy a hasonló eseteket követjük a híradókban, a twitteren vagy az online hírportálokon. Amíg Laura élőben nézi, ahogy a fia megjelenik a tévében, addig lánya sokkal nehezebben jut információhoz, pedig volt egy rossz érzése, mert testvére fura dolgokat írogatott neki. A jelenből sokszor ugrunk vissza a múltba, ami nem megmagyarázni akarja a történteket, hanem megérteni: hogy ne egy elmebeteg, arctalan terroristát lássunk, hanem egy embert, akit saját élettörténete vezetett idáig. A politika és a média alapvetően ezzel ellentétesen dolgozik, ezért érdekes, hogy történetet kap egy gyilkos is. 

Aslak szorongása teljesen érthető, hiszen itt egy tehetetlen társadalom, ami úgy viselkedik, mint az atombomba: pusztít. A klímaváltozásról politikailag nincs egységes álláspont, hiszen például a magyar politikusok is olyan badarságokat tudnak beszélni a témáról, mint mondjuk Donald Trump, és a társadalom egy részének az éghajlatváltozás olyan, mint a chemtrail. 

Az éghajlatváltozás nem vallási kérdés, tök mindegy, ki mennyire hisz benne, hiszen most nemcsak arról van szó, hogy majd jobban feltekerjük a légkondit az irodában, az autóban, a buszon, a lakásban, hanem elolvadnak az antarktiszi jégtáblák, gyilkol a szárazság Afrikában. Nemcsak az történik, hogy kicsit többször van meleg, mint korábban, hanem ez óriási hatással van társadalmi berendezkedésekre, az egyes nemzetek életére (ld. Hararri: 21 kérdés a 21. századról). Hiszen ha Afrikában kitör a szárazság, akkor nagyobb lesz az éhezés, megindul a harc a javakért, a háborúkban rengetegen meghalnak, akik meg nem, azok olyan, az éghajlat által jóval védettebb földrajzi területekre indulnak meg, mint Európa, a menekültek pedig sokan vannak, és azt az elmúlt évek kormánykommunikációjából látjuk, hogy segíteni nem nagyon akarunk, de a gyűlöletkeltéssel legalább a politikai identitást erősíthetik. Nem csinálhatunk úgy, hogy semmi közünk ehhez.

Hirvonen könyve sok izgalmas témát dob be, ezért is lett a hét könyve, de közben a regény szerkezete egyszerre adja könnyen magát és lesz saját áldozata. Az egy téma sokféle nézőpontból történő elbeszélése izgalmas is lehet, de túl sok mindent akar mozgatni. A szorongó, magányos fiúból terroristává váló Aslakk elbeszélői szálát kevésnek éreztem, mintha nemcsak a családjának, a szerzőnek sem nyílt volna meg igazán. A pár oldalnyi bullying, a sokszor körbeírt kiszorulása a közösségekből, valamint egy zöld anarchista csetcsoportban felbukkanó csaj figyelme számomra kevés volt. Az anya megroppanása annál izgalmasabb: az éghajlatváltozás szakértőjéből előbb egy folyamatos szorongással, tagadásban élő nő lesz, akinek szembe kell néznie azzal, hogy egy szörnyet nevelt fel: nemcsak biológiailag, hanem szellemileg is. Lionel Shriver ezt elég könyörtelenül megírta, bizonyos pontokon meg is idézi nekem a regényét. Olvasóként ezt a szálat bírtam a legjobban, és bírtam volna, ha mélyebbre megy Hirvonen is benne. 

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!