Nem tudhatjuk, mi történik egy otthon falai között, miután a család mögött becsukódott az ajtó – nagyjából ez volt a kiindulópontja azoknak a regényeknek, melyek domestic noir gyűjtőnév alatt elég nagyot futottak az elmúlt néhány évben, és amelyek közül a legnagyobb kritikai és/vagy közönségsikert a Holtodiglan és A lány a vonaton aratta. Az ő mamuszukba bújt bele Megan Abbott is, Majd megismersz című könyve ugyanakkor túllép a férfi-nő reláción, és ebbe a feszült, belső körbe kiszámíthatatlan új ismeretlenként berántja a gyereket is.
Megan Abbott: Majd megismersz
Fordította: Nagy Mónika, Agave Könyvek, 2017, 304 oldal, 3280 HUF
Egy látszólag ideális családdal indítunk: Mr. Tökély és felesége (a könyvben Katie és Eric Knox) boldog házasságban él, és vállvetve próbálnak megtenni mindent szupertehetséges lányuk, Devon sikereiért. A kamaszlány ügyes tornász, kortársai legjobbja, irigység és csodálat tárgya egyszerre. A család mindent, de szó szerint mindent alárendel a lánynak: jelzálogot vesznek fel a házra (akár többet is), minden szabad percüket a lelátókon töltik, hétvégenként pedig hosszú-hosszú mérföldeket vezetnek a versenyekre. A szünet nélküli mókuskerékben persze sok minden elvész, például a figyelem egymás és a kisebbik gyerek, Drew iránt, az együttlétek, az önfeledtség. Minden egyes percüket áthatja a görcsös akarás, az a presszió, amit a külvilág és ők pakolnak saját magukra. Itt már nem egy-egy verseny, hanem a nagybetűs jövő a tét. Kívülről ebből kevés látszik, és egészen addig minden halad a maga kis megszokott unalmas kerékvágásban, amíg egy cserbenhagyásos gázolás darabjaira nem töri ezt az idillt. Valaki ugyanis a kihalt úton elütötte a jóképű Ryant, akinek edző barátnője ugyancsak a tornászok mellett dolgozott.
Persze mindenki az okokat keresi, szóbeszédek kapnak lábra, furcsa összefüggésekre derül fény, Katie pedig megdöbbenve konstatálja, mennyire kevéssé ismeri azokat, akikkel egy fedél alatt él. A gyanú beférkőzik a tudatába, és lassan teljesen más szemmel tekint nemcsak a férjére, hanem a saját gyerekére is. A Majd megismersz története Katie nézőpontjából bomlik ki előttünk, és nem nagy spoiler annyit elárulni, hogy a végén természetesen a kirakós minden darabja a helyére kerül, ám a sztorinak ezzel közel sincs vége. Katie-nek ugyanis ekkor valószínűleg élete egyik legnehezebb döntését kell meghoznia, ami szűkebb és tágabb környezetének a jövőjét is markánsan befolyásolja majd.
Olvass bele a kötetbe:
Meddig mennél el, hogy megvalósítsd az álmod?
Katie és Eric Knox az egész életüket 15 éves lányuknak, Devonnak szentelték, aki ragyogó tornásztehetség, esélyes az olimpiára. Azonban néhány héttel az egyik legfontosabb verseny előtt egy erőszakos haláleset rázza meg szűk tornászközösségüket, és veszélybe sodorja mindazt, amiért olyan keményen küzdöttek.
Katie karaktere tökéletes prototípusa annak a negyvenes, a társadalom szemében már-már láthatatlan nőtípusnak, akiről a legutóbbi hét könyve, a Tükör, index, kuplung szól. A különbség annyi, hogy Katie családban él, gyereke is van, ez a tény viszont olyan szinten determinálja a saját szerepét, hogy annak kereteit egyszerűen lehetetlen szétfeszegetni. Ez a szerep ugyanis már csak társas-családi kapcsolataiban értelmezhető, ezért a külvilág főként olyan anyaként tekint rá, akinek kutyakötelessége alárendelni magát a gyereke akaratának és életének. És Katie alapvetően meg is felel ennek az elvárásnak, nem is sejtve, hogy beláthatatlan események elindítója lesz, amikor egy-egy óvatlan pillanatban kilép ebből a szerepkörből.
Az idő nagy részében viszont annyira csak a lánya sportkarrierjére koncentrál, hogy szinte szemellenzőssé válik, és a legegyértelműbb jeleket se veszi észre. Az ő nyilvánvaló ellenpontja a nők körében népszerű férj, Eric, akinek viszont alakja fájóan elvész valahol a történet sűrűjében, pedig a kettejük közötti dinamikában ennél jóval több szufla lehetett volna. A Majd megismersz nem is igazán thriller, inkább egy olyan manipulációs játékokra épülő családi mystery, mely alapvetően belső feszültségekből és összefeszülésekből táplálkozik, tétje ugyanakkor nem a bűntény minden részletének feltárása, hanem olyan morális kérdések megválaszolása, melyek egy egész életen át kísértenek.