Ámosz Oz: A jó és a jó konfliktusa érdekel

.:wendy:. | 2010. április 26. |
Ámosz Oz számára az írás olyan mint az álmodás, nem tudja elképzelni az életét nélküle. Irodalmár apja elleni lázadásból földművesnek állt, ám mára napjaink egyik legismertebb izraeli prózaírója. - A Könyvfesztivál díszvendégével, Ámosz Ozzal beszélgettünk.
 
fotó: Valuska Gábor
 
A pódiumbeszélgetésen említette, hogy az ön számára az angol nyelvű országok irodalmában sokkal fontosabb szerepet játszik a szórakoztatás, mint a kelet-európai, a magyar vagy akár az izraeli irodalomban, ahol inkább az irodalom iránymutató, segítő, tanító szerepe kerül előtérbe.
 
 

Ez csak egy megfigyelés, de szerintem különbség van az angolszász és a kelet-európai, valamint izraeli irodalom megítélésében. Mások az olvasók elvárásai, az irodalom elsődleges feladata nem a tanítás, bár van, amikor ez is hasznos lehet. Nekem, íróként, az a feladatom, hogy történeteket meséljek, és nem az, hogy oktassam az embereket. De a témáknak, amelyek engem foglalkoztatnak, mégis van ehhez közük. A morális kérdések érdekelnek, különösen a jó és a jó konfliktusa, amely sokkal érdekesebb számomra, mint a jó és a rossz ellentéte.

Hogyan tudja elkülöníteni irodalmi és politikai szerepvállalását? Jelentett-e az ön számára konfliktust, hogy eredetileg nem az irodalommal, nem szavakkal és gondolatokkal küzdött a békéért, hanem fegyverrel.

Soha nem állítottam az irodalmat a politikai harc szolgálatába, sőt, nagyon erős határvonalat húztam: amikor politikai kérdésekről akarok írni, akkor esszéket és cikkeket írok, ha tudatára akarom adni a kormányomnak, hogy menjen a pokolba, akkor nem könyvet vagy novellát írok, hanem egy cikket, amelyben elküldöm őket a pokolba. Noha elolvassák ezeket, persze sosem fogadják meg a kérésemet. De amikor történeteket mesélek, irodalmat írok, akkor mindig a kiváncsiság, az empátia, a részvét, a humor és az emberi természet iránti érdeklődésem mozgat.

Többször kifejtette, hogy nem a pacifizmusban hisz, hanem a béketeremtésben, amelyért igenis tenni kell, tárgyalni, egyezkedni és nem feltétel nélkül elfogadni a másikat. Mit gondol, mit tehet ezért egy átlagember például?

Elmondom, mit tehetek én: beszélhetek és írhatok. Negyven éve ezt teszem, hogy sikerüljön elérni egy törtélelmi kompromisszumot Izrael és a palesztinok között. A kompromisszum alatt nem kapitulációt értek, nem azt, hogy nyújtsd oda a másik orcádat is az ellenségnek, hanem hogy valahol félúton próbáljunk megegyezni és kompromisszumot kötni. Ez sosem lehet maradéktalanul jó, kellemes kompromisszum nem létezik, a felek csupán néhány dolgot érhetnek el abból, amit akartak. De ez az egyetlen lehetséges kivezető út, hiszen két, önmagában  helyes felfogás közötti ellentétről van szó. Az életünket a kompromisszumok mozgatják, ez az emberi kapcsolatok rendező elve.

 

>>> FOLYTATÁS A LITERÁN

 

 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók