A True Detective szerzője véres krimivel kezdte

Rusznyák Csaba | 2014. november 14. |

Első mondat: "Egy orvos képeket készített a tüdőmről."

Nic Pizzolatott nevét mindenki a True Detective, az utóbbi évek egyik leginkább körülrajongott sorozata kapcsán jegyezte meg, pedig pályafutását nem a tévében, hanem az irodalomban kezdte. Ráadásul 2010-es első (és mindeddig egyetlen) regénye, a Galveston meglehetősen szép fogadtatásra talált, még néhány díjat is begyűjtött. Nincs is rajta mit csodálkozni: a könyv döbbenetes magabiztossággal mozog a szépirodalom és a ponyva határmezsgyéjén, mígnem tudatosan és erőteljesen elmozdul az előbbi irányába.

Nic Pizzolatto: Galveston,

Gabo Kiadó, 2014, 284 oldal, 2990 Ft

A

 



Pedig az elején még egy véres, kegyetlen kriminek/thrillernek tűnik. A főszereplője Roy Cady, egy piti alvilági végrehajtó Texasban, 1987-ben. A csajt, akivel egykor nyomult, most éppen a főnöke keféli, és két jó numera közt úgy dönt, az mégsem való, hogy ugyanott ügyködik férfiasságával, ahol nemrég még a fogdmegje – úgy nem, hogy az illető még életben van. Royt csapdába csalják, és kénytelen menekülőre fogni egy rossz helyen, rossz időben lévő prostituálttal, Rockyval – bár ő maga sem tudja, hová rohan, és miért (a sztori legelején megtudja, hogy egyébként is halálos beteg), azt meg főleg nem, hogy milyen indíttatásból viszi magával a lányt.

Egy gyors és brutális akciójelenet után a különös páros máris úton van, és egyre inkább maguk mögött hagyják az alvilági közeget, azzal együtt pedig a tőről metszett műfajiságot is. Ahogy a True Detective-ben, Pizzolatto itt is a karakterekre koncentrál a cselekmény helyett: maguk az események csak azért érdeklik őt, hogy rajtuk keresztül megmutathassa, mi játszódik le teljesen elveszett, lecsúszott, árnyékéletet élő, és egyértelműen a kárhozatba tartó szereplői lelkében.

Csakhogy mire a Galveston végére érünk, világossá válik, hogy ez éppenséggel egy megváltástörténet. Roy megjárja a poklok poklát, és verések, lövöldözések, a halál torkába vezető szituációk ellenére nem csak, illetve, elsősorban nem fizikai értelemben: tisztában van önnön értéktelenségével, tisztában van minden jóval és rosszal, amit valaha tette, és azzal is tisztában van, hogy utóbbiak milyen nyomasztóan túlsúlyban vannak az előbbiekhez képest.

Pizzolatto tipikus krimi- és drámaelemekkel tölti meg a könyvet: a nyomasztó, végtelennek és embert felőrlőnek tűnő texasi tájba ékelt, útszéli motel mintha csak az elrontott életek panoptikuma lenne, tele van vesztesekkel, szerencsétlenekkel és bűnösökkel, akik csak jobb híján vegetálnak még ebben a világban, és ha eltűnnének, soha senki nem keresné őket. A Galveston fele ebben a motelben játszódik, mint Amerika sötét, képeslapokról lehagyott oldalának egyik jellemző megnyilvánulásában – ide csak azok jönnek, akiknek nincs hová menniük. Ez nem egy hely, hanem egy létállapot.

A múltjuk elől az ismeretlen, vagy, ahogy sokszor tűnik, nem létező jövőbe menekülő Roy és Rocky kapcsolata finoman, érzékenyen, lépésről-lépésre alakul, amint a karakterek lassan rájönnek, hogy ilyen-olyan okokból, de határozottan szükségük van egymásra. Viszonyuk nem szerelmi, nem apa-lánya jellegű, a tartozni akarás, a jót tenni akarás, a többre és jobbra vágyás alakítja. Pizzolatto sötét és vigasztalan hangvételén át-átütnek az emberségnek és a reménynek ezek a vékonyka fénysugarai, de csak egy tragédia után hagyja ténylegesen lélegzetvételhez jutni az olvasót.

A katartikus finálénak ára van, de legalább amikor a főhős várja sorsának beteljesülését, és felteszi magának a kérdést, hogy mindaz, amit tett, amit szenvedett, amin átment, megérte-e, akkor tiszta meggyőződéssel bólinthat magában. Lehet, hogy Pizzolatto szereplőinek tényleg meg kell járniuk a poklot, de sosem feleslegesen. Ettől olyan szép és szomorú a Galveston egyszerre.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!