Kedvet kapni az élethez

Valuska László | 2009. szeptember 18. |

Ottlik Géza: Rádió. Előadások, tanulmányok, emlékezések

szerk.: Hafner Zoltán és Salamon István, Magvető, Budapest, 2009, 328 old., 2990 Ft

 

Ottlik a honi prózairodalom Elvis Presley-jébe öltözött Tupac Shakurja, aki lenyomja Michael Jacksont is. Ottlik halála után a kéziratokat és különböző szövegeket rendszerezik, kötetbe szerkesztik, egyre több olvasnivaló kerül ki.

Ottlik annyira kedvencem, hogy fiatalon (Florescu kartárssal) dolgozatban értelmeztük, majd az egyetemen rájöttem, hogy nélküle tényleg nincs honi magyar irodalom, és ha valamit át kell vinni, akár a szerelmet, hisz az, egy lehetséges apokalipszis lerombolt világán, akkor az Iskola a határon a zsákomban lenne (Jó, a Bevezetés mellett).

Ha valaki nem olvasott Ottlikot soha, az ugorjon az utolsó bekezdésre, mert neki aztán tényleg nagyon nehéz lesz megmagyarázni, miért olvassa el ezt a közepes előadás- és tanulmánygyűjteményt.

„Semmiképpen sem adnám ki se a Magyar Szemlében, se a Napkeletben megjelent cikkemet most, és remélem, hogy a halálom után sem fogják kiadni. Különösen a Magyar Szemle-beli nagyképű, fölényeskedő - sajnos, jól megírva. Sajnos, mert emiatt esetleg előszedik, és valamikor még azt is közlik, de hát nem tudok védekezni. Most legalább itt elmondom, hogy tiltakozom ellene" - írja Ottlik a könyvben, mert nem akarta, hogy megjelenjenek a rádióban elmondott szövegei, de Hafner Zoltán és Salamon István szerkesztők viszont kiásták ezeket, és Rádió címmel kiadták. Régi vita ez, hogy ha a szerző azt akarta, hogy ne, akkor miért igen, de hát Ottlik olyan státuszban van, hogy nagyon sokan várnak tőle újabb mondatokat és gondolatokat. Ikonikus alak, halála után is várják tőle az újabb szövegeket.

A kötet egyébként szépen passzol az Ottlik-díszdobozhoz, de sajnos csak külsejében. Ezek a szövegek nem különösebben izgalmas olvasmányok, bár láthatóan a híres írót foglalkoztatták a rádiózás elméleti és gyakorlati nézőpontjai, elsősorban mint a kultúrát terjsztő ideális technikai vívmányként. Ma mondjuk kevés magyar író ír így az internetről, a twitterről vagy a blogokról, mintha kiszakadtak volna a technikai környezetükből, illetve ma már ez ennyire természetes lenne.

Szellemi gravitáció

A kötet rögtön feltálalja az Ottlik által kutatott kérdést, A rádiójáték műfajproblémáiról: a rádióban elsősorban a lehetőségeket látta az író, aki szerint a rádió nem akar mindenkihez egyszerre szólni, de ennek ellenére nem lehet se túl alacsony, se túl magas a minősége. Egyébként a rádió beindulásának tizedik évfordulóján azt írta, hogy "a zene legyen igényes és korszerű, a hírszolgálat értesült és tárgyilagos, a magazinanyag változatos s az irodalmi rovat színvonalas".

Ennyi, de hozzáteszi a legofontosabbat: "A rádiónak, amely születése pillanatától kezdve annyira a kultúra szolgálatára látszott eleve elrendeltnek, a rádiónak is magyar feladatot kell teljesítenie." A magyar tervet Ottlik az intellektualitásban és egy műhelyszerű munkában látta: "Az üres irredentánál többre van szükség, árut adjunk, magyarságunk tartalmát és velejét, kultúránkat. Ezt a szellemi gravitációt sugározza a rádió."

Kedvet kapni

A rádióban az irodalom központi szerepet kapott, többek között Ottlik munkájával, aki elindította Huszonöt év magyar irodalma című előadássorozatát, amelyben először Magyarország, majd a magyarság irodalomhoz való viszonyát elemzi. Az 1946-47-ben elmondott rádióelőadásaiból néhány megjelent más Ottlik-kötetben, de jelentős részükkel itt találkozhatunk először. Ottliknak saját, izgalmas irodalomképe volt: „Azokról a művekről akarok beszélni itt, melyekben a valóság a maga könyörtelen hitelességében jelenik meg, s egyben mégis izgalmasan, varázslatosan, vonzón. E kettős természeténél fogva azt érjük el vele, hogy kedvet kapunk az élethez." Ottlik szerint nincs magyar író, aki ennek megfelelne, pedig kiemeli Kemény, Jókait, Mikszáthot és Móriczot, valamint József Attilát és Vas Istvánt, akik a líraközpontú irodalmunkban a valóságot a legnagyobb feszültséggel képesek ábrázolni. Vagy nagyon fáj a valóság nekünk, vagy semmibe vesszük, mondja Ottlik összegzésképpen.

Rövid ajánló Ottlikot nem olvasó felebarátaimnak, ahogy ígértem: Egy híres író válogatott írásai a rádióról, igaz mennyire izgalmasan hangzik? A híres író írásaiban az irodalomról beszél, illetve arról, hogy szerinte milyennek kellene lennie a jó rádiónak, a kultúraközvetítésnek, a regénynek, kiket jó olvasni és miért. Gondolná, hogy ez izgalmas lehet? Hát, mindenképpen.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók