A gyerekek elveszítették ártatlanságukat - Interjú Janne Tellerrel

A gyerekek elveszítették ártatlanságukat - Interjú Janne Tellerrel

Ruff Orsolya | 2011. december 14. |

Már az teljességgel meglepő volt a számomra, hogy ma Európában egy olyan könyvet, amelyben nincsenek trágár szavak és szexuális tartalom, pusztán az általa előtérbe helyezett gondolatok miatt be lehet tiltani – nyilatkozta Janne Teller dán írónő, akinek könyve, a Semmi kezdetben botrányt okozott, majd kötelező olvasmány a dán iskolákban.


Fotó: Morten Holtum Nielsen

A Semmi nemcsak Dániában, hanem több országban is heves vitákat váltott ki, sőt, néhány helyen be is tiltották a könyvet – mi volt az, ami a leginkább meglepte a támadásokban?

Az, hogy egyáltalán voltak. A Semmit szimplán egy történetként írtam meg. A szereplők a fejemben éltek, hűnek kellett lennem ezekhez a karakterekhez, és követnem kellett őket abban, amit az adott helyzetben tettek. Számomra nem volt benne semmi provokatív. A nagy egzisztencialista kérdések léteznek, nem én találtam ki őket, csak itt a magam módján helyeztem előtérbe őket. Igen, valóban megjelenik valamennyi erőszak a könyvben, de valójában sokkal, de sokkal kevesebb van benne, mint bármely televíziós krimiben vagy számítógépes játékban, amelyeket a gyerekek örökké néznek. Tehát amikor sokan az erőszakra hivatkozva támadták a könyvet, akkor az egyszerűen hamis volt.

Melyek voltak egyébként a legfőbb kifogások a könyvével szemben?

Néhány könyvtáros és tanár a kezdet kezdetén azért ellenezte a könyvet, mert az szerintük depresszióba taszíthatja vagy öngyilkosságra sarkallhatja a fiatalokat. De szerencsére egy idő után a fiataloknak a könyvre adott reakciója ennek éppen az ellenkezőjét bizonyította. Ugyanis éppen a depressziós vagy kallódó fiatalok voltak azok, akik teret találtak azon gondolatokhoz, amelyek segítettek nekik az értelmetlenség érzetének a feldolgozásához. Önmagában egyébként már az teljességgel meglepő volt a számomra, hogy ma Európában egy olyan könyvet, amelyben nincsenek trágár szavak és szexuális tartalom, pusztán az általa előtérbe helyezett gondolatok miatt be lehet tiltani. Manapság ugyanis szinte minden megengedett egy könyvben. Így nekem ez azt jelzi, hogy valami tényleg félremehetett a mi úgynevezett modern, nyitott gondolkodású társadalmainkban, hogy ha a leginkább provokatív dolognak az minősül, ha valaki megkérdőjelezi az élet értelméről vallott konvencionális elképzeléseinket.

A Semmiről írt kritikánkat a Könyves magazin 49. oldalán találod. A Könyvest online is fellapozhatod ezen a linken.

Nagyon másképp reagálnak a fiatalok és az idősebbek a könyvére?

Igen, a felnőtteket sokkal inkább provokálni látszik a könyv, mint a fiatalokat. Nem kétséges, ez azért van, mert mi, felnőttek sok olyan döntést meghoztunk már az életünkben, amelyeket nem lehet visszacsinálni, így borzasztóan veszélyesnek tűnhet annak újragondolása, hogy valójában mi is fontos az életben, mivel így lehet olyan, akinek azzal kell szembenéznie, hogy tíz, húsz vagy harminc éven keresztül a rossz utat követte. Így sokkal biztonságosabbnak tűnhet, ha a felnőttek a választott utat veszik védelmükbe, minthogy eltöprengjenek azokon az értékeken és prioritásokon, melyek meghatározzák, hogy az adott út jónak vagy rossznak számít. A fiataloknak ezzel ellentétben nincs ilyen problémájuk. Nekik azért kell átgondolniuk, hogy mi is számít nekik, hogy meghozhassák a még előttük álló döntéseket. Így a fiatalok számára a nagy egzisztencialista kérdések teljesen természetes részei az ő saját döntéshozó mechanizmusaiknak. Csak lassanként, ahogy az élet konvencionális szerkezetei és társadalmi igényei beszippantanak minket, válik mindezek megkérdőjelezése veszélyessé.

Janne Teller

A közgazdász végzettségű Janne Teller a kilencvenes évek közepéig az ENSZ és az Európai Unió gazdasági és politikai tanácsadójaként dolgozott, egyik fő szakterülete a konfliktuskezelés volt. Munkája során olyan veszélyeztetett térségekben tevékenykedett, mint Tanzánia, Mozambik vagy Banglades. Az írás miatt azonban 1995-ben hátat fordított addigi életének. Első regénye, a modern északi saga stílusában íródott Odin szigete 1999-ben jelent meg. A Semmi című kötet 2000-ben robbant be, és kavart viharokat: Dániában több iskola egészen egyszerűen nem volt hajlandó az órai anyagba beemelni a könyvet. A jég akkor tört meg, amikor 2001-ben a kötet elnyerte a dán kulturális minisztérium Gyermekkönyv-díját – azóta a Semmi kötelező olvasmány a dán iskolákban.

A könyvében szereplő felnőttek feltűnően eszköztelenek, tétlenek, cselekvésképtelenek – miért nem avatkoznak közbe, mi az oka, hogy felnőtteknek ilyen kevés szerep jut a taeringi gyerekek életében?

A lényeg éppen az, hogy a gyerekeket körülvevő felnőttvilág nem tud válaszokat kínálni a számukra, így maguknak kell ezeknek a keresésére indulniuk. Mit kínál a felnőtt világ a valóságban jelenleg a fiataloknak: az X-faktor és az American Idol típusú műsorokat, a hírnévért, a sikerért, a kinézetért és a gazdagságért folyó örökös küzdelmet – és nagyon keveset abból, aminek mélyebb vagy nagyobb szabású jelentősége, értelme van. Így nem csoda, ha a tinédzserek saját maguk fognak a fontos dolgok utáni kutatásba.

Könnyebb gyerekszereplőkön keresztül írásban megragadni, bemutatni bizonyos komoly vagy érzékeny témákat?

Amikor a Semmit írtam, akkor megtanultam, hogy valóban vannak olyan témák, amelyeket valahogy jobban meg lehet ragadni a gyerekek vagy a fiatalok perspektíváján keresztül. A fiatalok még mindig nyitottak a nagyszabású kérdésekre, meg kell keresniük a dolgok értelmét azért, hogy eldönthessék, melyik utat választják az életben. Így, hogy fejben megint tizennégy lehettem, lehetővé vált, hogy a nagy egzisztencialista kérdésekre ugyanolyan nyitott szemmel tekintsek, mint a fiatalok. Szembe kellett néznem azzal, hogy nincsenek egyértelmű válaszaim, még akkor sem, ha felnőttként úgy tettem, mintha lennének. Miután mindenre egy tinédzser szemével tekintettem, nem utalhattam filozófusokra vagy ideológiákra, miként azt egy felnőtt tette volna. A kérdéseket pontosan olyan hatalmasként és egyszerűként kellett kezelnem, amilyenek.

Feltűnő volt, hogy a gyerekszereplők tetteinek nincs komoly következménye. Nem tart attól, hogy a konzekvenciák, a büntetés hiányának esetleg rossz üzenete lehet?

Nem, mivel nem ez az üzenet. Ha megnézi a könyv utolsó oldalát, akkor egyértelmű, hogy a gyerekek soha nem lesznek azok, akik az incidens előtt voltak. Emberi lényként elveszítették az ártatlanságukat, és együtt kell élniük azokkal a hátborzongató dolgokkal, amiket tettek – ezért sem tudnak ismét szembenézni egymással. Sok szempontból a legsúlyosabb büntetés számukra az, hogy történetüket soha nem mesélhetik el senkinek, így nem szabadulhatnak meg a traumától. Mindez tetten érhető a narrátor tartózkodó hangjában is, aki még nyolc évvel az esemény után sem tud érzelmileg reflektálni rá, közönyösen mesél el mindent, mintha csak egy filmről beszélne, amelyet valahol látott. Szóval igen, a gyerekek közvetlenül nem kapnak büntetést, de közvetetten annál inkább. Emellett, bár rájönnek valamire az élet értelmével kapcsolatban, ám mivel ezt annak köszönhetik, amit tettek, ezért úgy hiszem, soha nem tudják majd élvezni ennek a felfedezésnek a gyümölcseit.

Pierre Anthon felnyitotta a gyerekek szemét, kényelmetlen kérdéseket tett fel, de meg is tudott tanítani nekik valamit?

Igen, bizonyosan. Először is azt, hogy önállóan kell gondolkodniuk. Másodjára, hogy nem áldozhatsz fel számodra fontos dolgokat annak érdekében, hogy megtaláld valaminek az értelmét. Harmadjára pedig azt, hogy abban a pillanatban, amikor megfeledkezel az empátiáról egy elv, egy idea, vagy mint ebben az esetben egy olyan projekt érdekében, melynek célja az élet értelmének felkutatása, fanatikussá válsz, és elveszíted az emberi oldaladat.

Ha arra kényszerülne, ön mit tenne a Fontos Dolgok Halmára?

Ezt a könyvet, a Semmit.


 

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!