Agresszív irodalmi műnek gondolta, teljesen beszippantotta a János vitéz

Agresszív irodalmi műnek gondolta, teljesen beszippantotta a János vitéz

Szabó Borbála ifjúsági regényének matekzseni hőse nem bír megküzdeni a János vitéz elolvasásával, majd rejtélyes módon átlépi a valóság és a fikció határát, és váratlanul Petőfi Sándor klasszikusában találja magát.

Vinczellér Katalin | 2021. június 08. |
Korhatár nélkül.
Elindult a HUBBY - Magyar Gyerekkönyv Fórum gyerekirodalmi rovata a Könyvesen. Ez a Korhatár nélkül, melynek fő profilja a kortárs gyerekirodalom, és cikkeit a HUBBY elnökségi tagjai és a HUBBY tagjai írják. És hogy miket találtok majd itt? Interjúkat a szerzőkkel és illusztrátorokkal, és persze kritikákat, recenziókat a legérdekesebb, legizgalmasabb, legszemrevalóbb könyvekről.

Mert ahhoz ugyebár, hogy az ember kijusson valahonnan, nem ártana tudni, hogy jutott be oda. Ehhez pedig fel kellene idéznie azt a pillanatot, amikor az agresszív irodalmi mű magába szippantotta.” Nem, Szabó Borbála legújabb ifjúsági regénye nem agresszív. A regény narrátorától hangzik el a címben megidézett minősítés Petőfi Sándor János vitéz című elbeszélő költeményéről. Tulajdonképpen nagyon egyszerűnek tűnik az alapötlet, de ami kinő belőle, az nagyon sok rétegben megközelíthető, elgondolkodtató, és a legkomolyabb irodalomelméleti szempontokból is értelmezhető.

Szabó Borbála
A János vitéz-kód
Pozsonyi Pagony, 2020, 313 oldal
-

Egy ötödikes matekzseni gyermek, aki nem bír megküzdeni a János vitéz elolvasásával rejtélyes módon átlépi a valóság és a fikció határát, azaz belekerül Petőfi Sándor művébe. Innentől (7. fejezet: Bertire tüzesen süt le) két síkon zajlik a cselekmény: 2019 Magyarországa és egy folyamatosan alakuló romantikus meseregény szálán. A két sík természetesen összekapcsolódik, hiszen miután dr. Benke Márton PhD, ifjú irodalmár felfedezi, hogy milyen változások vannak történőben a Petőfi-műben, a „való" életből eltűnt Berti útját egy ország úgy kíséri nyomon, hogy fokozódó izgalommal olvassa az egyre elbővülőbb történetet. Az alapötlet tehát nagyon szellemes, a könyv végtelenül humoros, játékos és (ön)reflexív. Most azonban mégsem ezekről az erényeiről szeretnék írni, hanem valóban azokról az elméleti aspektusokról, amiket a könyv felvet.

Az, hogy annyi olvasat létezik, ahány olvasó, gondolom senki számára nem meglepő állítás. De az már talán kevésbé kézenfekvő, hogy ez az elméleti feltevés egy ifjúsági regény dramaturgiájának mozgatórugójává válik. Hiszen itt úgy alakul a cselekmény, hogy egy potenciális olvasó belekerül a műbe, és radikális változásokat generál benne.

Megtörténhet tehát a csoda: a passzív befogadó aktív cselekvő, alkotó lesz,

még ha bizonyos szempontból akaratán kívül is kerül ebbe a helyzetbe.

A másik vonulat: a meseországi próbatételek az új változatban kimaradnak (mert Jancsi elveszi feleségül a francia királylányt), és ennek furcsa tükörképeként egy ismeretlen járvány, egy lelki fertőzés kezd el terjedni az országban: a közöny. Ahogy a fikcióból kikerül az igazi szélsőséges, fantasztikus kaland, úgy a valóságos létben is elmaradnak a lelki próbatételek, küzdelmek: az emberek elvesztik "harci kedvüket", és a karácsonyt sem veszik észre. Éjszaka viszont rémálmok gyötrik őket, amelyekből reggelre csak a hidegrázás, verejtékező ébredés marad, de konkrét képek, történetek nem. Valamilyen megmagyarázhatatlan módon le- és elfojtódik az élet, eltűnik belőle mindenféle szenvedély, ahogy János vitéz, és az immár a francia királyságban kancellárjává váló Vipmáj vitéz (Berti, az egykori kis matekzseni) hasat növeszt, elbálnásodik, beleszürkül a házaséletbe, illetve a pénzfelhalmozásba. A lehető legrosszabb felnőtt-mintákat valósítják meg, és mintha ez az unalom, szürkeség, élettelenség tükröződne vissza a 21. századi magyar valóságban. Tanulság: mesék, kalandok, testi és főleg lelki próbatételek nélkül nincs élet és vice versa. Ne féljünk a mesétől, de még kevésbé az élettől!

A fikció síkján azonban kapunk feloldást.

A könyv utolsó, egyben leghosszabb fejezetében az addig a Petőfi-művön kívül maradt három matekzseni gyermek, Berti osztálytársai (Maja, Leó és Domonkos) a megfejtett kód segítségével szintén belépnek a klasszikus műbe, és teljesítik a próbatételeket. Ezzel nemcsak a mesén belül állítják vissza a "rendet", hanem helyrebillen a kortárs valóság is: Magyarország lakói fölül elmúlik az átok, visszatérnek az érzelmek, indulatok, szenvedélyek. De az persze kérdés marad, hogy ez a kaland hosszú távon mennyire befolyásolja az emberi kapcsolatokat, hoz-e esélyt egy emberibb beszédmód megtalálására, illetve új minták kialakítására.

Hírlevél feliratkozás

Egy következő, kézenfekvő elméleti szempont az az intertextuális viszony, amit a két vagy még inkább három szövegvilág kialakít. Hiszen alapvetően ott van a prózában megszólaló kortárs kamaszkönyv, a romantikus-klasszikus Petőfi-mű, és az a hibrid, amely az eredeti Petőfi szöveg és az új szereplő bekerülésével továbbírt új felező tizenkettes strófákkal bővülő János vitéz. Ez különböző értékrendek, valóság - koordináták és nyelvhasználatok, nyelvi stílusok együttélését hozza. Ezáltal a tanításban is számos lehetőség adódik arra, hogy a diákok felismerjék élet és irodalom szükségszerű kapcsolódásait és alapvető széttartását. Valamint arra is, hogy a ma már nehezen befogadható 19. századi mű részben népies, részben költői nyelvhasználata a 21. század nyelvi stílusával keveredve könnyebben érthetővé, akár még élvezhetővé is váljon. („De Jancsink csak tovább csóválgatta fejét, /Nem segített rajta mostan okos beszéd. /Berti bosszankodott, de hagyta annyiban, /Látta, a juhásznak milyen bús kedve van. /Kézbe vevé ismét a fekete dobozt, /Mit úgy hívott: „ájfón”, s véle játszadozott. /Hol vidám, hol dühös vala ábrázatja, /Ahogy szivének gyöngyházát nyomogatta.”)

De térjünk vissza egy közelebbi valóságba: a 21. századi Magyarországra, ahol az emberek a 666-os csatornából tájékozódnak a világról, heves indulatokkal kommentálják a közéleti eseményeket és közben játszótéri homokozóba illő színvonalon csatároznak egymással a parlamenti pártok, mint például a Honfoglalóknak Vére és a BESZT. Csakhogy jobban érthető legyen, álljon itt egy részlet a könyvből: „A parlamenti ülés borzasztóbb volt, mint amire számított. Elsőnek Ond Kond, a Honfoglalóknak Vére nevű párt elnöke tartott beszédet. Ez volt az egyik legdühösebb kis párt, Ond Kond mindenen tombolt, most is rögtön ordibálni kezdett, hogy valakik itt el akarják venni tőlünk szeretett János vitézünket, a magyarság Bibliáját. De ők majd visszafoglalják a művet, ahogy a hont is elfoglalták annak idején! Ezután a Béke, Elfogadás, Szeretet Társasága nevű párt (a BESZT) jelentkezett szólásra. Ők egyértelműen a Honfoglalókat tartották felelősnek a történtekért, mert amúgy is miattuk silányul el a kultúra.”

Nagy kedvem lenne még hosszabban idézni a könyvből, de attól tartok, már így is túlléptem egy átlagos ismertetés terjedelmét. Akkor inkább berekesztem magam, és folytassák az olvasást a János vitéz-kóddal!

Kapcsolódó cikkek
...
Gyerekirodalom

A szerető családok úgy másfélék, hogy közben mégis ugyanolyanok

Az ország első szivárványcsaládos mesekönyveként definiálja a Micsoda család!-ot a kötetet kiadó alapítvány, ami tárgyszerűen igaz is, a hangsúly közben mégis egészen máshol van.

...
Gyerekirodalom

Eric Carle így segített felkutatni egy ismeretlen nő macskáját

Bár a napokban elhunyt Eric Carle-t a legtöbben A telhetetlen hernyócska szerzőjeként azonosítják, valójában több mint hetven könyv fűződik a nevéhez. Az egyik Eric Carle-könyvhez kapcsolódó személyes történetét a napokban osztotta meg Lara B. Sharp író, ami a közösségi oldalakon rögtön virális lett.

...
Gyerekirodalom

Ahol presztízst jelent az illusztráció - Interjú Turi Lillával

Turi Lilla 2019-ben megnyerte az I. Budapesti Illusztrációs Fesztivál legjobb pályakezdő illusztrátor díját, azóta pedig illusztrált könyvet Dragomán Györgynek és Harcos Bálintnak is. Révész Emesének adott interjújában Turi Lilla mesélt a londoni illusztrációs képzésről, a rajzolás menetéről, és kiderül az is, melyik kortárs író művét illusztrálná szívesen.

SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

Daniel Craig lezárta az egyik legsikeresebb Bond-korszakot

A 25. James Bond-film egyben lezárása is az elmúlt 15 évnek. Daniel Craig búcsúzik a legendás filmszereptől, amely az utóbbi időben összenőtt vele. A most a mozikba került 007 Nincs idő meghalni vízválasztó a franchise történetében. Ennek megfelelően a filmesek kuriózummal készültek. Spoilermentesek leszünk!

...
Szórakozás

Pazar látvánnyal és elaprózott cselekménnyel indul Asimov Alapítványának adaptációja

Isaac Asimov örökérvényű sci-fi klasszikusából, az Alapítványból az Apple TV Plus jóvoltából végre sorozat készült. Hogy méltó-e az alapjául szolgáló könyvekhez, az még a jövő zenéje. A tévésorozat látványvilágára két epizód után nem lehet panasz.

...
Szórakozás

Störr kapitány megtanulja: a szerelem nem birtokviszony

A feleségem története nagyívű, pazar látványvilágú film, ami a féltékenység mellett a férfivilágról és az európaiságról is beszél.

...
Szórakozás

Szabó Magda történelmi drámájától nem idegen a humor sem

A Kelet és Nyugat határán élő népeknek mindig el kell dönteniük, melyik irányba húznak. Ennek a bizonytalanságnak a gyökereiről szól Szabó Magda Az a szép, fényes nap című drámája, amelyet a Vörösmarty Színház tűzött műsorára. A Vajk, azaz István király megkereszteléséről szóló darab most az eSzínház Fesztiválon látható.

...
Szórakozás

A Kiváló dolgozók szembesít minket a gondoskodás valódi arcával 

A gondoskodás szó hallatán csupa kellemes, szeretetteljes, melegséget árasztó érzés juthat eszünkbe és ennek talán így is kellene lennie, ha minden rendben volna. Boross Martin, az Örkény Színház színészei és tíz szociális szférában dolgozó szakember viszont nem hagyja, hogy homokba dugjuk a fejünket.

...
Szórakozás

Három nő és a 90-es évek legbrutálisabb maffiája

Három nő, három megrázó monológ, amik egymás váltva mesélnek arról a dunaszerdahelyi időszakról a kilencvenes években, amikor a maffia uralta a várost és a környéket. 

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Kreatív Európa: Azért, mert egy gyerek beszél, ez a te történeted is

Folytatódik Kreatív Európa című sorozatunk, amelyben a kortárs európai irodalomból válogatunk. Most olyan hangsúlyozattan nem ifjúsági irodalomhoz tartozó könyveket ajánlunk, amik egy-egy gyermek vagy kamasz nézőpontjából mesélnek.

...
Kritika

A kisfiúk, akik páncélt öltöttek, hogy túléljék a gyerekkorukat

Alex Schulman megrázóan mutatja be a testvéri kapcsolatok bonyolult dinamikáját, a gyerekek sóvárgását a szülők szeretetéért és a túlélési stratégiákat, ha a gondoskodás kiszámíthatatlan, sőt, életveszélyes. A túlélők a hét könyve.

...
Nagy

Enyedi Ildikó: Női rendezőként szerettem volna megengedni magamnak a lovagiasság luxusát

Füst Milán 1942-ben megjelent regényéből, A feleségem történetéből készített Enyedi Ildikó nagyjátékfilmet. Férfiképről, Európáról és Füst-olvasatáról is beszélgettünk vele.

...
Nagy

Alex Schulman: A fájdalmat használtam fel az íráshoz

Alex Schulman A túlélők című családregénye újabb színt ad a skandináv irodalom magyar nyelvű kínálatához, bizonyítva, hogy nem csak a bűnügyi regényekhez értenek az északiak. Schulman a nemzetközi könyvpiacon ezzel a könyvével debütált, nem is akármilyen sikerrel: több mint harminc országban adták ki a könyvét. Interjú.

...
Nagy

Jennifer Teege: Nincsen olyan, hogy náci gén

Jennifer Teege 38 évesen fedezte fel, hogy a náci lágerparancsnok, a szadizmusáról elhíresült Amon Göth unokája. A felismerés sokkjától a múlt feldolgozásának útját egy nemzetközi sikerű, megrázó könyvben írta meg. Interjú.

...
Kritika

Juan Gabriel Vásquez Kolumbiájában nem a mágia, hanem az erőszak tombol

Juan Gabriel Vásquez a jelenkori latin-amerikai írónemzedék egyik legjelesebb képviselője, Dalok a tűzhöz című kötete pedig bizonyos szempontből könnyed belépő az életműbe: egyszerre tartalmaz régi és új írásokat, de mindegyik központi eleme a Kolumbia múltjától és jelenétől is elválaszthatatlan erőszak. A hét könyve.

Olvass!
...
Beleolvasó

Karafiáth Orsolya hősei a halál árnyékában is egymás mellett maradnak

Az Egymás könyve felkavaró hullámvasút, amely az elmúlásról, a barátságról és a bátorságról szól. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Milyen okok állhatnak a háttérben, ha egy fiatal nő eltűnik az otthonából?

Az izlandi Sigrídur Hagalín Björnsdóttir könyvében egy fiatal nő, Edda eltűnik az otthonából, újszülött gyermeke mellől. A rendőrség tanácstalan, és a család a nő öccsét kéri meg, hogy keresse meg Eddát. Olvass bele a Szent Szóba!

...
Beleolvasó

Bödőcs új könyvében harmincéves jubileumot ünnepel a Cirkuszhaza

Bödőcs Tibor új könyvének Luigi King a főszereplője, aki fura keveréke Berlusconinak, Trumpnak, Orbánnak, Castrónak. A Mulat a Manézs megmutatja, milyen egy Cirkuszhazában élni. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Ebben a családi legendáriumban nem a portyázó farkasok a legveszélyesebbek

Sepsi László új regényében Höksring városát emberöltők óta az alapító Ergot család tartja kézben, a rendőrség hallgatólagos beleegyezésével irányítja a kizárólag itt honos hallucinogén gomba termesztését és terjesztését. Miután egy robbanás elpusztítja a békésen vacsorázó Ergot családot és otthonukat, felbolydul a helyi alvilág. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Nem maradt azokból, akik a boszorkánybélyeget keresték rajtunk

A fiatal katalán irodalom legfontosabb szerzője gyönyörű, de nagyon zárt világot mutat be első magyarul megjelenő regényében: a Pireneusok világát, ahol az emberek elszórt hegyi tanyákon élnek, és nemcsak a távolság, de a saját feloldhatatlan magányuk is elválasztja őket egymástól. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Tisza Kata új könyve az élet második felének dilemmáihoz ad útmutatást

Az Egyedül a gyászról, az öregedésről, a túlélésről és a megbékélésről szól. Olvass bele! 

...
Nagy

Az utolsó párbaj didaktikus tanmesébe fojt egy középkori botrányt

Két francia nemes úr esett egymásnak a bosszú és a becsület nevében királyi külsőségek közepette az 1300-as évek végén, miközben lángokban állt az ország. Küzdelmük épp a lényeget takarta ki: egy nő becsületén esett foltot. Eric Jager történelmi könyvéből Ridley Scott készített nagyszabású mozifilmet.

Szerzőink

...
Rezek Bori

Művészet, anyaság és patriarchátus: beleshettünk Elena Ferrante és Marina Abramović privát levelezésébe 

...
Sándor Anna

Irene Solà: A történetmondás egyfajta DNS, ami korokon át öröklődik

...
Kolozsi Orsolya

Kreatív Európa: Azért, mert egy gyerek beszél, ez a te történeted is