Ursula Le Guin szerint a sikeres könyvnek nincs titkos receptje

.konyvesblog. | 2015. augusztus 05. |

(Kép forrása)

Nincs recept - üzent a reménybeli íróknak a sci-fi író legenda, Ursula Le Guin, aki azt mondja, már nem érzi magában az erőt, hogy újabb regényt írjon, arra azonban mégis, hogy internetes workshopot indítson másoknak.

Hiányzik neki a könyvírás, de már nem érzi magában azt az erőt, ami a regényíráshoz kell, igaz, verseket még mindig ír - közölte Ursula K. Le Guin, a legendás sci-fi és fantasyszerző, akit tavaly tüntettek ki az amerikai irodalomhoz való kimagasló hozzájárulásáért. A tanítást is fel kellett adnia, és hiányoznak neki a tanítványok, ezért új kísérletbe kezd, amelynek keretében egy informális workshopot indítana a szépírás iránt érdeklődőknek.

Ursula K. Le Guin: A Rege

Fordította: Kleinheincz Csilla, Delta Vision Kft., 2011, 218 oldal, 2990 HUF

 

Első körben a Book View Cafe-n bárki kérdést intézhetett az íróhoz, ezeket pedig Le Guin ígéretéhez híven igyekszik is megválaszolni. Rögtön "egy borzasztóan nagy" kérdést fogott ki magának, mely azt firtatta, "hogyan lehet jót alkotni". Válaszában arra hívta fel a figyelmet, hogy a sikernek nincs egyértelmű receptje, és nem létezik egy olyan írói szakácskönyv, melynek útmutatásait követve létrejön a jó könyv.

Szerinte tévedés azt hinni, hogy a sikeres profi írók olyan titkos recept birtokában vannak, melyet a kezdő írók elől rejtegetnek. "Az egyetlen módja annak, hogy valaki megtanuljon  jól írni az az, hogy megpróbál jól írni. Ez általában azzal kezdődik, hogy másoktól olvas jó írásokat, és ő maga hosszú ideig nagyon rosszakat ír." A főzésmetaforánál maradva Ursula Le Guin azt mondja, egy írónak segítségére lehet, ha "extra jó" hozzávalókat használ, ilyen lehet az "eleven próza" vagy a "lenyűgöző karakterek", de valójában az számít, hogy ezeket a hozzávalókat hogyan használja fel. Szerinte ugyanis a "leghétköznapibb hozzávalókból" is "rendkívül jót" lehet kihozni. Lehet, hogy a nyelvezet középszerű és a karakterek kiszámíthatóak, ám ha a történet tele van érdekes ötletekkel, fordulatokkal, jó a ritmusa, és az olvasó végeredményben olyan következtetésre jut, mely ilyen vagy olyan módon megelégedésére szolgál, akkor már egy jó sztoriról beszélhetünk, vélte, hozzátéve egyúttal, hogy az emlékezetes sci-fik közül sokra ráillenek a fentiek.

Le Guin azt tanácsolta az érdeklődőknek, hogy tartsák távol magukat "az aktuálisan divatos szabályoktól", melyek többsége szerinte sületlenség, és még ha van is közöttük értelmes, akkor sem biztos, hogy az írópalánta történetére éppen alkalmazható lenne. A legfontosabbnak azt tartja, hogy az író tudja, mit ír, merre tart a története, és csak azokat a tanácsokat használja fel, melyek valóban segítenek neki ezen célja elérésében. "Bízzatok magatokban, legyetek bátrak" - üzente az író, aki szerint sokat segít, ha a reménybeli író emlékezteti magát arra, hogy nem az a cél, hogy egy mesterművet vagy bestsellert írjon. Szavai szerint hagyniuk kellene, hogy a lehetőségeikhez képest a legjobbat írják, ez azonban egy olyan ajándék, melyet sok-sok türelmes próbálkozás fog eredményezni.  

Az oldal üzemeltetői azt tervezik, hogy minden második hétfőn tartják majd az online workshopot, Le Guin pedig azt ígérte, hogy a tanítványai körében csak végső esetben használja majd az ostorát.

Az író legismertebb sorozata a Szigetvilág- és a Hainish-ciklus, ezek egy része megjelent magyarul is. Legutóbb 2011-ben jelent meg itthon könyve, ez volt A rege.

Forrás: Guardian

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók