A New York-i Közkönyvtár 42. utca és 5. sugárút sarkán található Stephen A. Schwarzman Épületében egy felújításnak hála, sokkal vidámabb a raktári kérések teljesítése. A korábbi, elavult futószalagos rendszert ugyanis egy kis vonatra emlékeztető megoldás váltotta le. A könyveket szállító vagonok a Bryant Park alatti raktárakból utaznak a rendelésekkel a hatalmas, nyolcemeletes könyvtár egész területén.
A 2016-ban megkezdett felújítás összesen 2,6 millió dollárba került és nyolc hónapig tartott az üzembe helyezése. A pályán összesen 25 kis kocsi cirkál, amelyek egyenként 13,5 kg-t képesek szállítani, 3 nagyobb művészeti album vagy négy kisebb kötet fér el bennük, esetleg 10 magazin. A vonatoknak összesen 11 megállójuk van könyvtárszerte, ahova maguktól beállnak, hála a beépített gimbalnak (ez az a szerkezet, amit a fényképezőgépek és kamerák stabilázálásához is használnak). Ugyanez tartja őket a sínen az élesebb kanyarokban vagy akár fejjel lefelé. A kis vagonokban található dobozok tőlük függetlenül mozognak, így a fordulásoknál nem esik ki belőlük a szállítmány.
Elektronikus érzékelők is segítik a működést, ezekkel előzik meg az ütközéseket vagy a dugókat. A kocsik indítása között 15 másodpercnek kell eltelnie. A raktárban dolgozó könyvtárosok ötpercenként kapnak egy elektronikus „bevásárlólistát". Ennek alapján készítik elő a kért könyveket a vonatok berakodásához kijelölt helyen.
A cél, hogy a kérés elküldésének pillanatától odáig, hogy az olvasó kézbe vehesse a szöveget, ne teljen el 45 perc, illetve, hogy az olvasónak ne kelljen elhagynia az az olvasótermet, ahol épp tartózkodik.
A speciális vasúthálózat nagyban megkönnyíti az itt dolgozók munkáját, akik a felújítás ideje alatt átmenetileg kénytelenek voltak visszaállni arra, hogy maguk tolják fel kocsikon a megrendelt köteteket. A 120 métere hosszú, 80 méter széles, nyolc szintes épületben ehhez elég jó kondi kellett.
(magazine.1000libraries.com, www.nypl.org/)
Fotó: Jonathan Blanc /New York Public Library