Nem csak a pozitív kicsengésű novella adhat reményt

Rostás Eni | 2014. november 20. |

tóthkrisztina.jpg

Fotó: Emmer László

Az elmúlt hét-nyolc év írásait rendezte novelláskötetbe Tóth Krisztina. A Pillanatragasztó letompult, kóválygó hősei „az otthontalannak érzett világ szűk odúit próbálják belakni”, az erőlködéstől pedig néha leesik a fejük. Tóth Krisztinával groteszk könyvesbolti kirakatokról, földbe taposott kupakokról, az időről és a véletlenről beszélgettünk, és azt is elárulta, hogy miért olyan fontos neki a huszonötös szám.

Az égő menyasszony: A kötet második novellája különböző interjúkban már évekkel korábban felbukkant, ám Tóth Krisztina akkor még készülő könyve címeként emlegette. Időközben új szövegek születtek, ő pedig úgy érezte, a hang, ami ebben a novellában megjelenik, már nem jellemző annyira a kibővített anyag egészére, ezért általánosabb címre van szüksége. Olyanra, mint a Pillanatragasztó, hiszen az írás is a világ pillanatnyi állapotait próbálja meg rögzíteni, és egymásutániságukban megmutatni. „A pillanat maga a mulandóság, az írás pedig valahogy ennek ellenében próbál működni, és éppen az idő és a pillanat megállításáról szól – legalább annyi időre, hogy jól meg tudjuk nézni, hogy mi történt.”

Félreolvasás: Szereti és gyűjti is a félreolvasásokat, amelyek több novellájához is ihletül szolgáltak – Az égő menyasszony Xanax-mámorban lebegő főhőse például éppen egy ilyen félreolvasás miatt nem egy szerelmi történetben kelt életre végül. „Az egyik legszebb félreolvasásom lázasan történt, a Böszörményi úton sétáltam lefelé, és azt látom egy könyvesbolt kirakatában, hogy Pilinszky János életműködése. Két sarokkal arrébb kezdtem gyanakodni, úgyhogy visszamentem, és persze, hogy életműkiadása volt odaírva.” A félreolvasások mellett az érdekes feliratokat is elraktározza, legutóbb egy bevásárlóközpontban olvasott egy különösen szépet: komissiózó rollikocsi.

Könyves magazin 2014/2.

Libri-Shopline, 2014, 96 oldal, 870 HUF/5 pont + 199 HUF

Mit találsz a magazinban? Tíz év után új regénnyel jelentkezett Dragomán György

Kötelezők: Jókai helyett Az éhezők viadalát és a Harry Pottert ajánlják

Interjú Péterfy Gergellyel, Terézia Morával, Darvasi Lászlóval, Lawrence Blockkal

 

Kiszámíthatóság és véletlen: Plágium című novellájának hősét, Pault, nagyon zavarja a kiszámíthatóság. Tóth Krisztinát magánemberként egyáltalán nem zavarja, sőt azt mondja, szinte kispolgárként él, mert ha az embernek gyerekei vannak, nem nagyon szereti a véletleneket. „Az országban is megnyugtatna a kiszámíthatóság, nem lenne rossz, ha a dolgok nem véletlenszerűen és esetlegesen történnének. A szövegben viszont nagyon sokszor számítok a véletlenre, de az a tapasztalatom, hogy az ajándéknak, amit a véletlen görget elénk, meg kell ágyazni. El kell kezdeni egy történetet, és egyszer csak bele fog írni a véletlen. Onnantól, hogy az ember valóban ráhangolódott egy készülő műre, egész lényével várja a jeleket, és minden, ami történik, az belekerülhet a szövegbe. Semmi mást nem kell csinálnia, mint figyelni, hogy a világ milyen építőelemeket szállít ahhoz, hogy tovább tudjon haladni. Alkotás közben mindig történik valami, az Akváriumba például egy szomszéddal való beszélgetés került bele. Tudtam, hogy ott és akkor bármiről beszél, az a könyvem része lesz.”

Pillanatragasztónak összegző jellege van, szereplőit pedig sokszor sorsfordító pillanatokban látjuk. Megkértük Tóth Krisztinát, válassza ki a kötet számára legfontosabb novelláit.

Soha, egy szót sem

Melyben egy negyvenes orvoslátogató utazik vissza szülővárosába, és nagyon bízik abban, hogy találkozik élete első szerelmével. Ezért még egy országos táncháztalálkozót is hajlandó végigülni.

„Sok mindent megírtam benne a szerelemről, a szenvedély, a vágy természetéről és arról, hogy milyen erősen él az emberben egy-egy meghatározó korai kapcsolat. Tulajdonképpen egy ilyen kapcsolat az egész életére hatással van, és kódolni tudja a későbbi viselkedését.”

A Pioneer-10 űrszonda

Melyben két francia kamasz életük kalandja helyett a magyar valóságba csöppen.

„Ezt a novellát azért szeretem, mert nagyon sokat elárul a hetvenes évekről. A magját egy festőtől kaptam ajándékba, akivel ez a történet megesett.”

Plágium

Melyben egy korszakalkotó ötlet változik lopott rémálommá. Talán véletlenül.

„Ez a novella azért fontos, mert olyasmivel kísérleteztem, ami eddig nem volt jellemzője a szövegeimnek. Van benne egyfajta különös kettősség, nem tudjuk pontosan, hogy mi történik, valahogy az őrület is felvillan benne.”

Játszódjatok

Melyben csíkszeredai munkások érkeznek Magyarországra, a velük utazó fiú pedig két hét alatt többet tanul a felnőttek világáról, mint egész addigi életében.

„Nagyon sokat dolgoztam ezen a szövegen, és azt hiszem, sokkal többet sikerült megmutatnom egy konkrét utazásnál, mégpedig azt, hogyan is élnek ezek az emberek. Az első verzió szerint az apa megölte a fiút, de aztán ezen változtattam, mert az olvasó szempontjából nem az az érdekes, hogy a főhős hogyan hal meg, hanem hogy hogyan fog élni.”

Tóth Krisztina novelláiban a gyerekek többnyire a felnőttek és a világ áldozataiként jelennek meg. Ők a durva hatalmi viszonyok alárendeltjei, és kicsit hasonló módon jelennek vannak jelen az elbeszélésekben, mint az állatok. „Mindig ők viszik el a balhét – érzékenyen rezonálnak a világra, ezért sokkal mélyebben, maradandóbban élik meg azt, ami velük történik.”

 

Remény: A Pillanatragasztó hősei tökéletesen belesimulnak Tóth Krisztina prózauniverzumába – kallódó, fásult, szeretetet nélkülöző emberek, akik hiába próbálják otthonossá tenni a világot, nem járnak sikerrel. Számukra már csak a remény maradt, vagy még az sem. „Nem csak a pozitív kicsengésű novella adhat reményt – a tisztánlátás szerintem önmagában reménykeltő. Amíg az az idő. Az idő múlását alkotás közben az író sem érzékeli, írás közben teljesen más időben létezik. „Alkotóként az ember nem távolítja el magától a múltbeli dolgokat – ott van minden egy időben, mint egy raktárban, ahol csak körbe kell járni, hogy bármilyen múltbéli dolgot tetszőleges sorrendben előhalásszunk és alapanyagként használjunk. Munka közben teljesen elveszítem az időérzékemet, a családom viszont szoros időbeosztás szerint működik, úgyhogy magánemberként tudatosan kell strukturálnom az időt. Az ember egyébként nem szántszándékkal ragad bele egy utcán elkapott pillanatba, hanem egyszerűen nyitva hagyja az agyát, majd befogadja és el is raktározza a benyomásokat, párbeszédeket, látványokat.”

Inspiráció: Bár azt mondja, a novella születésére vonatkozó műhelyrészletek nem feltétlenül tartoznak a könyvhöz, és nem is segítik az értelmezést, mégis elárulta néhány gondolatfoszlány és a történeteibe tökéletesen illeszkedő legóelem ihletőjét. A Földlakó című novellát, amelyben egy fiatal nő kénytelen időről-időre megválni a fejétől, Karinthy Frigyes Arabella című történetének abszurd humora inspirálta. Ott a férj alacsonyabb a feleségnél, akinek emiatt időnként le kell vennie a fejét, itt pedig egy szerető bajlódik lépten-nyomon elguruló fejével. A megtévedt feleségről mesélő Ez milyen moziban szépészeti beavatkozásáról, az ánuszfehérítésről egy pszichológustól hallott először egy baráti társaságban. A filmszerű snittekből összevágott Gyűrű ötlete pedig, amelyben egy Magyar Madártani Intézetbe érkezett különös levél mozgatja a szálakat, Finy Petra ornitológus férjétől származik. „Olyan ez, mint a kőleves. Néha egy egészen apró dolog indítja be a szöveg motorját, ami aztán vagy belekerül az elbeszélésbe, vagy nem. A Földlakónál például a kupakok. Láttam egy csomó betonba taposott kupakot, amiről eszembe jutottak a kagylók, amiket a kagylós temetkezéseknél a szemüregbe illesztettek. Ez volt az első vizuális ötlet, végül egészen más irányba alakult a történet.”

Visszhang: Tóth Krisztina 2006 óta publikál prózaköteteket, és ezek egyre nagyobb nemzetközi sikert aratnak. A Vonalkód után, amely számos külföldi megjelenést követően legutóbb franciául kapott lelkes kritikákat, idén elkészült a Pixel lengyel és török fordítása is, az Akváriumot pedig a prágai cseh bemutatkozás után ősszel németül is olvashatjuk.

Huszonöt: Tóth Krisztina épp a rendszerváltás évében, huszonöt évvel ezelőtt publikált először, ezért olyan könyvet szeretett volna, amiben huszonöt novella kap helyet. „A struktúrák megszállottja vagyok. Az első novella szereplője egy rendszerváltás idején huszonöt éves nő, a záró novelláé egy napjainkban huszonöt éves fiú – a két novella között pedig huszonöt év telt el.” Ha elég figyelmesen olvasunk, nem nehéz észrevenni, hogy az eltelt időben nagyjából semmi sem változott.

A cikk eredetileg a KönyvesMagazin őszi számában jelent meg.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!