Magánkiadással törhető át az irodalmi üvegplafon

Magánkiadással törhető át az irodalmi üvegplafon

.konyvesblog. | 2015. március 09. |

nok.png

Bár a hagyományos könyvkiadásban még mindig a férfiszerzők dominálnak, magánkiadásban megjelenő könyvet a nők publikálnak és adnak el többet. Egy friss tanulmányból kiderül, hogy a saját kiadású bestsellerek szerzői között kétszer több nőt találunk, mint a hagyományos kiadói szektorban. A FicShelf nevű online publikációs felület 277 saját kiadású bestsellert vizsgált, fikciót és nonfictiont vegyesen. A regényekre fókuszálva volt a legszembetűnőbb a női dominancia, 134 regényből 109-et írtak nők, tizenegyet férfiak, és tizennégy könyv szerzőjének neme ismeretlen volt.

A britek 2013-ban 18 millió magánkiadású könyvet vásároltak, ez 79 százalékos növekedést jelent 2012-höz képest. Amerikában szintén emelkedett a magánúton megjelentetett könyvek száma, tavalyelőtt már 458 ezer ilyen könyv fogyott, ami 2012-höz képest 17, 2008-hoz képest viszont 437 (!) százalékos emelkedést jelent. A FicShelf jelentésből kiderült, hogy a nők sokkal jobban teljesítenek magánkiadásban. Ha megvizsgáljuk a legjobban futó címeket az olyan online platformokon, mint a  Blurb, Wattpad, CreateSpace vagy a Smashwords, azt látjuk majd, hogy 67 százalékukat női szerző írta. Az Amazon hagyományos úton publikált címeket összegyűjtő top100-as listáján a nők mindössze 40 százalékban képviseltetik magukat.

A vizsgálat nem terjedt ki a magánkiadású Kindle-címekre, ugyanis az Amazon a bestsellerlistáin nem válogatja szét őket a kiadói úton megjelentetett könyvektől. A FicSelfnél ennek ellenére úgy vélik, hogy a kutatás eredményei az „egész lenyűgöző arányban” növekvő piacra nézve reprezentatívak – csak a Wattpad 35 millió felhasználóval büszkélkedhet. A FicShelf vezérigazgatója, Monique Duarte szerint a magánkiadás egyenlő versenyfeltételeket teremt mindenkinek. A magánkiadásban nincs üvegplafon, amit át kellene törni, és nem arról szól, hogy kiket ismersz, hanem arról, hogy milyen könyvet tudsz írni.

A FicShelf azt is megállapította, hogy a férfiak nagyobb valószínűséggel kapnak elismerést a munkájukért, és nagyobb arányban szerepelnek a legjobb könyveket összegyűjtő listákon. (Köszönjük, Nyilvánvaló kapitány!) A Telegraph 100 regény, amit mindenkinek el kellene olvasnia listájára 20 százaléknyi, 2014 legjobb könyvei listájára 30 százaléknyi, a Guardian Minden idők 100 legjobb regénye listájára pedig mindössze 15 százaléknyi olyan könyv került, amit női szerző jegyez.

Határozottan létezik nemek közötti egyenlőtlenség a hagyományos kiadói ágazatban – véli Alison Morton, aki magánkiadásban jelenteti meg műveit. Számszerűsítve több nő ír, olvas és vásárol ugyan könyveket, de a kiadóknál még mindig a férfiak által írt könyveknek nagyobb a súlya. A magánkiadásban viszont csak az egyén számít, és nem az, hogy férfi vagy nő írta-e meg az adott könyvet. Roz Morris szerint a női szerzőket általában beskatulyázzák olyan nyilvánvalóan nőies műfajokba, mint a chick-lit vagy a romantika, de általában nem hagyják, hogy olyan könyvekkel álljanak elő, amik úttörőek lehetnek az irodalomban. (Ha igen, a műfaj nevében akkor is szerepel valami, ami egyértelműen utal a célközönség nemére. Lásd Gillian Flynn és a chick noir esetét.) Szerinte a vizsgálat eredménye azt jelzi, hogy sokkal jobban kellene figyelnie arra, hogy mit publikálnak a női szerzők.

Morris a közelmúltban hat másik női szerzővel dolgozott az Outside the Box: Women Writing Women című ekönyv-antológián, ami hét olyan regényt foglal magában, ahol erős női karakterek mozgatják a szálakat. (A nyitóképen a hét írónő látható - a szerk.) Az írónők között van például Orna Ross, akit korábban kiadói úton is publikáltak, mégis ő volt az, aki életre hívta a Független Írók Szövetségét (Alliance of Independent Authors), és Joni Rodgers is, aki Bald in the Land of Big Hair címmel írt bestseller memoárt mellrákjáról.

Az antológiát jegyző írónők szerint felmerül a kérdés, hogy amíg a mainstream könyvkiadás biztonsági játékot játszik, és ugyanazokat a toposzokat ismétlő hősnők kiszámítható történeteit nyomja papírra, hol vannak a leginkább úttörő szerzők. Úgy vélik, a magánkiadásban.

Forrás: Guardian

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél