Kurt Vonnegut tényleg sci-fi író volt?

.konyvesblog. | 2019. március 28. |

vonnegut.jpg

Kép forrása

Egy új esszében Richard Herring angol stand-upos azt állítja, hogy Kurt Vonnegut az irodalmárok sznobizmusának áldozata volt. Szerinte a jelenségnek részben az lehet az oka, hogy sci-fi szerző volt.  Írása Vonnegut híres háborúellenes regénye, Az ötös számú vágóhíd ötvenedik évfordulójára jelent meg, pontosabban az új jubileumi kiadásban olvasható. A téma máris nagy vihart kavart, felmerült a kérdés, hogy vajon tényleg olyan egyoldalú volt-e Vonnegut megítélése, mint ahogy azt a komikus gondolja, és az is, hogy mennyire lehet sci-fi szerzőnek beskatulyázni a 2007-ben elhunyt írót. 

A Guardian publicistája, Sam Jordison utánajárt, hogy Vonnegut művei, például maga Az ötös számú vágóhíd milyen kritikákat kapott a megjelenésekor, vagyis mennyire igaz az állítás, hogy nem kezelték a helyén. Mint írja, nem egészen érti, hogy Herring milyen sznobizmusról írt, mert bár igaz, hogy Vonnegut nem volt általánosan elismert, de a korabeli kritikákban szinte csak dicséretet lehet találni. Megemlítette azt is, hogy az író 2007-es halálakor is szépeket írtak róla, a New York Times gyászjelentésében például úgy fogalmaztak, hogy „olyan regényíró volt, aki megragadta korának képzeletét”. Norman Mailer a mi „Mark Twainünknek” nevezte. Gore Vidal pedig azt nyilatkozta: „A realizmus volt az általános stílus az irodalomban. Mi, akik a háborúból jöttünk a ’40-es években, ezt tettük a hivatalos amerikai prózává, de ez gyakran kissé unalmas volt. Kurt viszont soha nem volt unalmas.” 

50 éves Az ötös számú vágóhíd

1969. március 31-én jelent meg Kurt Vonnegut háborúellenes regénye, aminek főhőse, Billy Pilgrim, nevéhez hűen pszichedelikusan ugrándozik az időben a lebombázott Drezdától a Trafalmador nevű bolygóig. Kurt Vonnegut átélte a bombázást, huszonhárom évig próbálta megírni háborús élményeit, nem volt rá képes, majd egy drezdai utazás igazán beindította Az ötös számú vágóhidat.

A cikk szerzője persze nem hallgatta el azt sem, hogy negatív visszajelzések is kapott az író. Vonnegut állítólag sokszor arra panaszkodott, hogy a kritikusok el akarják őt taposni, mint egy bogarat. A prózáját kritizáló cikkek mellett pedig megjelent az a vád is, miszerint Az ötös számú vágóhíddal a holokauszt-tagadó David Irving munkájának adott érvényt, mert az ő adatait idézte a drezdai halálos áldozatok számáról.

Az esszében Richard Herring mindenesetre nem a jogos kritikákat, hanem főként az irodalmárok sznobizmusát okolta a negatív megítélésért. És a következő költői kérdéseket tette fel: „Vajon azért van ez, mert sci-fiket írt? Vagy azért, mert a könyvei „olvasmányosak” (mekkora szégyen) és gyakran úgy tűnik, mintha széttartó töredékek lennének (vagy ahogy ő maga mondta, „túl rövid és kusza és fecsegő”)?. Vagy azért, mert hangosan-nevetősen viccesek?”

A Guardian újságírója szerint az érvelésnek az a része még valamennyire elfogadható, hogy a vicces műveket nem mindig veszik elég komolyan. Azt viszont ostobaság feltételezni, hogy a science-fiction irodalom ma ne lenne általánosan elfogadott műfaj. Ráadásul éppen Az ötös számú vágóhíd volt az a mű, amely segített Vonnegutnak levetni a sci-fi író címkét. Ő ugyanis állítólag fájdalmasan tudatában volt ennek a „stigmának”. A Science Fiction című esszéjében ezt írta: „Elégedetlen lakója voltam a science-fiction címkével ellátott fióknak… és ki akartam szabadulni, különösen azért, mert sok komoly kritikus rendszeresen összetévesztette ezt a fiókot az éjjeliedénnyel.”

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Milanovich Domi: Arra kell figyelnem, hogy a nehéz érzésekben is önmagamat megtartva legyek jelen

Milyen út vezet a nemi identitás elfogadásához? Milanovich Domi a Margó Könyvek podcast legújabb vendége.

...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók