Könyvesblokk: Tom Hanks, Burhan Sönmez, Péterfy-Novák

.konyvesblog. | 2017. december 04. |

kblog_kblokkfejlec_1_1_2_14.jpg

Induljon a hét Oscar-díjas írógépekkel, a kurd Dekameronnal és kibeszéletlen családi titkokkal. 

Tom Hanks: Különleges karakterek

Tom Hanks: Különleges karakterek

Fordította: Mészáros Klára, Európa Könyvkiadó, 2014, 368 oldal, 3990 HUF

 

Tom Hanksről talán nem az irodalom jut először eszünkbe, pedig az egyik legikonikusabb szerepét is egy írónak, Winston Groomnak köszönheti. Első könyve mégsem Forrest Gumpról, a Felhőatlasz Dr. Henry Goose-áról vagy Fredrik Backman Ovéjénak amerikai kiadásáról szól, hanem tizenhét novellát tartalmaz. Hanks rajong a régi írógépekért, ezért minden novellába beleírt egyet, ebben a dokumentumfilmben pedig elmeséli, honnan ered a rajongása. 

Burhan Sönmez: Isztambul, Isztambul

Burhan Sönmez: Isztambul, Isztambul

Fordította: Nemes Krisztián, Jelenkor, 2017, 327 oldal, 3499 HUF

 

A kurd származású török író modern Dekameronjában a történetek a fájdalmat, a kilátástalanságot és a sötétséget fedik el. Négy fogoly sínylődik Isztambulban, egy föld alatti cellában. Nincs mire várniuk, legfeljebb arra, mikor bukkannak fel őrzőik, igaz, ezek a látogatások szinte kivétel nélkül mindig erőszakkal és fájdalommal járnak. A köztes időben a foglyok sztorikat mesélnek egymásnak, amelyek pillanatokra feledtetik velük az itt és most történteket. Meséik ugyanis mind egy irányba mutatnak: a föld fölötti városba, Isztambulba. 

Péterfy-Novák Éva: A rózsaszín ruha

Péterfy-Novák Éva: A rózsaszín ruha

Libri, 2017, 166 oldal, 2999 HUF

 

Felkavaró novellákat írt Péterfy-Novák Éva; a magyar konyhákban, a titkárnői irodákban és a vasárnapi ebédeknél még soha nem volt ilyen borzasztóan nyomasztó a hangulat. A rózsaszín ruha című elbeszéléskötetben úgy leszünk részesei a legintimebb, kibeszéletlen családi titkoknak, hogy szinte már a sajátjainkként kezeljük őket Az Egyasszony óriási sikere a neten, könyvben és színházban nagy elvárásokat támasztott, de Péterfy-Novák Éva rengeteg érzelemmel, megalázottsággal, mégis könnyedén mesél, nyelve és szituációi szinte dokumentarista módon tárják fel a kapcsolatok hazugságainak rétegeit.  Az elbeszéléseknek nem is szereplői vannak, hanem valóságos figurái intarziás bútorok és kihűlt vacsorák között. A novellák fájnak, de az elbeszélői hangok egyenessége, öniróniája vagy humora igyekszik feloldani a szétrohadt életek drámáját. Péterfy-Novák Éva dramaturgiailag bravúrosan bánik a félmondatokkal, mert ki gondolná, hogy egy félmondatba egy teljes karakterleírás vagy maga az élet belesűríthető?

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.