Számítógépes szakemberek kifejlesztettek egy algoritmust, ami 84 százalékos pontossággal képes megállapítani, hogy egy könyv kereskedelmi siker lesz-e. A statisztikai stilometriának nevezett technikáról (ami matematikailag vizsgálja a szóhasználatot és a nyelvtant) kiderült, hogy meglepően hatékony egy könyv népszerűségének megjósolására. A titok, hogy óvakodj a kliséktől, és ne vidd túlzásba az igék használatát.
Az amerikai Stony Brook egyetemének szakemberei szerint számos tényező határozza meg, hogy egy olvasmány sikeres lesz-e, például az érdekessége, az újdonság varázsa, az író stílusa, vagy épp az, hogy mennyire magával ragadó a sztori. Természetesen azt is elismerték, hogy a bestsellerré válásban külső tényezőknek, és a szerencsének is nagy szerepe van.
Az algoritmus segítségével a Project Gutenberg archívumából letöltött klasszikusokat elemeztek, és az eredményt azokkal az előrejelzésekkel hasonlították össze, amelyek a könyvek megjelenésének idején próbálták megjósolni a sikert. Mindenféle műfajt megvizsgáltak a sci-fitől a klasszikus irodalmon át a költészetig. A vizsgálat eredménye szerint a jóslások 84 százalékban megegyeztek az adott könyvek tényleges népszerűségével.
A sikeres könyvekben számos közös elemet találtak - például az „és” és a „de” túlzott használatát, valamint nagyszámú főnevet és melléknevet. A kevésbé sikeres könyvek több igét, és határozószót használnak, illetve olyan szavakat, amelyek pontosan leírják a cselekvést és az érzelmeket (például akart, ígért). A sikeres könyvekben inkább az olyan igéken van a hangsúly, amelyek gondolati folyamatokat írnak le (pl. felismert, emlékezett)
Hogy kevésbé sikeres könyveket is vizsgáljanak, az Amazonon alacsony eladást produkáló írásai közül válogattak. A kereskedelmi siker ellenére Dan Brown Az elveszett jelkép című könyvét is ebbe a kategóriába sorolták, szerintük „a negatív kritikák vonzották a médiát.”
A feltörekvő írók és a kiadók számára hatalmas kihívás megjósolni egy könyv sikerét állítja a kutatásban résztvevő professzorok egyike. Szerinte az ő kutatásuk az első, ami kellő betekintést nyújt az írás stílusa, és a sikeresség közötti kapcsolatba. A régebbi vizsgálódások, melyek a sikerkönyv receptjét keresték, kvalitatívak voltak, elsősorban a főszereplő és a szereplők személyiségén, valamint a cselekmény milyenségén alapultak, és alig tucatnyi könyvre terjedtek ki. A mostani vizsgálat nyolcszáz könyvet vizsgált műfaji megkötés nélkül, és az írás stílusát meghatározó lexikális, szintaktikai és diskurzusmintákkal foglalkozott.
Forrás: Telegraph