Igazi kafkai perré vált az író kéziratai kapcsán kialakult jogi hercehurca

Igazi kafkai perré vált az író kéziratai kapcsán kialakult jogi hercehurca

.konyvesblog. | 2019. január 09. |

max_brod.jpg

Max Brod

A 20. századi írók hagyatéka közül Franz Kafka kéziratai járták be talán a legkülönösebb utat, a fennmaradt írások, levelek és jegyzetek kapcsán ugyanis olyan sokéves jogi csatározás alakult ki, amit még A per főhőse, Josef K is megirigyelhetett volna. Ez a bonyodalmas és összetett folyamatot dolgozta fel Benjamin Balint új tanulmánykötetében, amely a Kafka's Last Trial, azaz a Kafka utolsó pere címet kapta. 

A kafkai hagyaték kérdése már az író halálának pillanatában komoly dilemmákat okozott, és a mai napig sok vita övezi. Kafka, aki tuberkolózisban szenvedett, 1924-ben úgy érezte, valószínűleg már nem fog felépülni. Ekkor írt egy levelet barátjának, Max Brodnak, amelyben azt kérte tőle, hogy halála után égesse el az összes kéziratát. A feljegyzés, amelyet később Kafka prágai lakásának íróasztalában találtak meg, Brodot komoly döntési helyzetbe hozta. Az íróhoz vagy a műveihez maradjon hűséges?

Talán megismerhetjük Kafka teljes örökségét

Mint az köztudott Franz Kafka halála előtt arra kérte legjobb barátját Max Brodot, hogy semmisítse meg minden kéziratát, ám Brod, hála istennek erre nem volt hajlandó, hiszen így szegényebbek lennénk a világirodalom egyik legnagyszerűbb szerzőjének több remekművével.

Max Brod, aki akkor már több mint húsz éve ismerte Kafkát, és aki már a kezdetektől szentül hitt a tehetségében és zsenialitásában, az utóbbi mellett döntött: a végakarat ellenére megőrizte a kéziratokat. Segíteni akart a barátjának, még a határozott kívánsága ellenére is. Ezzel azonban elindított egy végeláthatatlan jogi csatározást, amely 1968-as halálával vette kezdetét, és csak mostanában ért véget. 

Brod ugyanis 1939-ben kénytelen volt elmenekülni Prágából a nácik elől, és a kéziratokkal együtt Izraelbe költözött. Kafka feljegyzéseit azonban – beleértve egy kötegnyi levelet is, amelyeket szerelmével, Felice Bauerrel váltott – végrendeletében furcsa módon titkárnőjére, Esther Hofféra bízta. A probléma ekkor kezdődött, ugyanis Hoffe ezeket meg akarta tartani magának. Négy évtizeden át részben saját lakásában, részben tel-avivi és zürichi bankokban helyezte el a kéziratokat, sőt még el is adott néhányat közülük: egy 1988-as londoni árverésen majdnem kétmillió dollárért cserélt gazdát A per egyik eredeti példánya. A megmaradt dokumentumokat ezután  két lányára hagyta, akik szintén nem akarták kiengedni a gyűjteményt a kezükből, noha a helyi sajtó szerint méltatlan körülmények között, egy macskákkal zsúfolt lakásban őrizték az iratok egy részét.

A megmaradt kéziratokért ezután indult be az igazi küzdelem. Ugyanis a hagyatéki tárgyalások során Izrael és Németország is igényt tartott a művekre. Az Izraeli Nemzeti Könyvtár arra hivatkozott, hogy Brod eredeti szándéka az volt, hozzájuk kell kerülniük az iratoknak. A Marbach-i Német Irodalmi Archívum viszont azt állította, hogy Izrael nem tanúsított érdeklődést a kéziratok iránt azokban az évtizedekben, amíg a hagyaték az országban volt. Az örökös, Eva Hoffe azonban mindenáron meg akarta védeni az iratokhoz való jogát, így újabb és újabb tárgyalásokra került sor. A bíróság végül az Izraeli Nemzeti Könyvtárnak kedvezett, a gyűjteményt nekik ítélték. Ezt a hosszas procedúrát mutatja be Benjamin Balint tanulmánya, amely igyekszik feltárni az összes körülményt és szempontot, amely befolyásolta a kéziratok sorsát. 

Forrás: The Guardian 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók