Akik Hammett és Chandler köpönyegéből bújtak elő

Kiss Orsi | 2013. február 18. |

A nagy öregek után érdemes áttekinteni (a teljesség igénye nélkül), kik azok a kortársak, akik a hard-boiled mesterek méltó követőinek tekinthetők, vagy legalábbis igyekeznek többé-kevésbé megmaradni a nagy elődök taposta úton.

A fiatalabb korosztályhoz tartozott, de lényegében Chandlerék kortársa volt Ross Macdonald (eredeti nevén Kenneth Millar), aki egészen a hetvenes évek közepéig ontotta Lew Archer-történeteit. A detektív neve nem véletlen: A máltai sólyomban Sam Spade partnerét Miles Archernek hívják: ő az, akit nyomozás közben hátba lőnek, és az ő gyilkosát akarja mindenáron elkapni Spade. Macdonald ezzel is tisztelgett a műfaj nagy öregje előtt. Lew Archer ugyanakkor egy eléggé empatikus, becsületes férfi, aki gyakran ered családi titkok nyomába („Maga hisz a végzetben? –  De mennyire. Hiszek a hely, az idő és a családi környezet végzetében. Legtöbb embernek ezek szabják meg a sorsát.” – A kék pöröly)

Nagyjából amikor Lew Archer végleg szögre akasztotta az automata pisztolyát, akkor lépett színre Matt Scudder. Lawrence Block ex-rendőre Az apák bűnei című 1976-os kötetben debütált, hogy azután tucatnyinál is több regényben üldözze a bűnözőket. Lényeges különbség a nagy elődökhöz képest, hogy míg azok nyomozói nagyjából fix egyéniségek, Scuderről ez korántsem mondható el. Magándetektívek című könyvében Varga Bálint írta azt, hogy Block regényfolyama éppen ezért „a modern irodalom egyik legmarkánsabb és legjobban kidolgozott fejlődésregény-sorozatának” tekinthető: „Scudder ugyanis fejlődik, változik, öregszik, egyvalamihez azonban csökönyösen ragaszkodik: erkölcsi kódrendszeréhez”.

Kik a legkeményebb krimi hősei? Összeállításunk a műfaj klasszikusairól

James Ellroy alig volt tízéves, amikor az anyját meggyilkolták, az elkövetőt soha nem találták meg. A fiatal Ellroy élete eléggé zaklatottan telt (még a kisebb bűncselekmények elkövetésétől – bolti lopás, betörés – sem riadt vissza). Ez idő tájt történt, hogy kezébe akadt egy könyv, amely a Fekete Dália esetét, egy Elizabeth Short nevű hollywoodi csillagocska brutális meggyilkolásának körülményeit taglalta. (Az esetet azután Ellroy 1987-ben meg is írta, a regény alapján Brian De Palma rendezett filmet, az operatőre Zsigmond Vilmos volt.) Ellroy első könyve 1981-ben jelent meg, majd 1984-ben jelent meg az első kötet az úgynevezett Lloyd Hopkins-trilógiából. Hopkins egy Los Angeles-i rendőr, aki ki nem állhatja a zenét, emellett, ha nyomoz, sokszor napokig nem alszik, mindezeken túl pedig, ha a nyomozás érdeke úgy kívánja, akár még a törvényt is megszegi.

A sorban mindenképp meg kell említeni Walter Mosley-t, már csak azért is, mert neki köszönhetően lépett színre az első színes bőrű detektív, Easy Rawlins. Mosley történetei jellemzően az ötvenes-hatvanas évek Los Angelesében játszódnak, ahol az egykori háborús veterán gyilkosságok, csalások ügyében, vagy eltűnt személyek után nyomoz, útját pedig nem egyszer titokzatos, gyönyörű nők keresztezik. A Devil in a Blue Dress című regényből 1995-ben film is készült (Kék ördög), melyben Denzel Washington alakítja Rawlinst.

A fiatalabb generáció képviselője az amerikai Dennis Lehane, aki 1994-ben az Egy pohárral a háború előtt című regényével indította útjára és a hírnév felé a Patrick Kenzie és Angela Gennaro magánnyomozó-párost. A detektívek ezek után még további négy regényben merültek alá a bostoni alvilágba. Magyarul ezek közül a Megszentelt életek, a Sötétség, fogd meg a kezem és a Hideg nyomon jelentek meg, utóbbiból Ben Affleck rendezett filmet 2007-ben.

Ugyancsak a fiatalabb „évjárathoz” tartozik az ír származású John Connolly, akinek Charlie Parker-sorozatában eddig tizenegy regénye jelent meg, a legutóbbi épp tavaly (The Wrath of Angels). Itt már a felütés is eléggé gyomorszorító. az egykori New York-i nyomozó lányát és feleségét ugyanis brutálisan meggyilkolják, Parker később Maine-be költözik, és magánnyomozó lesz. A múlt azonban gyakran kísérti, a valóság és a misztikum közötti határmezsgye sokszor elvékonyodik, Connolly pedig történeteiben ügyesen zsonglőrködik a természetfeletti, a horror- és a krimielemekkel.

És ha már Parker, akkor meg kell említenünk a 2008-ban elhunyt Donald E. Westlake-et, aki legalább féltucat írói álnév alatt publikált. Egyik leghíresebb karaktere a Richard Stark név alatt megjelenő Parker-regények rablásokra szakosodott főhőse, aki kíméletlenül leszámol mindazokkal, akik az útjába állnak. A regények alapján már több film is készült, például Robert Duvall és – egy másik változat – Mel Gibson főszereplésével. A Flashfire című regény alapján forgatott Parker című filmet várhatóan február végén mutatják be itthon, a címszereplőt Jason Statham alakítja.

A lista természetesen még sokáig bővíthető (írjátok meg kommentben, hogy szerintetek ki az, akinek mindenképpen szerepelnie kellene még rajta), érdemes azonban áttekinteni, hogy itthon vajon vannak-e a hard-boilednak követői.

Sokan az első magyar hard-boiled-regényként emlegetik például Tar Sándor Szürke galamb című regényét, ez azonban egyik kritikusa szerint „nem tisztán kemény krimi, és nem is bűnügyi regény, hanem valamiféle átmenet a kettő között”. Bánki Éva egyik nagyívű esszéjében a magyar hard-boiled hiányát szociológiai-történelmi szempontból azzal magyarázza, hogy Magyarországon a „bűnüldöző hatóságoknak nincs igazi erkölcsi tekintélyük, hiszen a modern bűnüldöző apparátust nem egy republikánus magánember (Pinkerton) vagy egy romantikus hős (Vidocq) szervezte meg, hanem a Habsburg-államapparátus (Metternich). A magyar közgondolkodás talán ezért is a hős betyárt szereti, és nem a hős detektívet”.


Akárhogy is, de tény, hogy a rejtőzködő Kondor Vilmos néhány éve egy olyan műfajban vált roppant sikeressé, amelynek nem nagyon voltak hagyományai itthon. Az Amerikát is megjárt Gordon Zsigmond újságíró méltó utóda a Sam Spade és Philip Marlowe párosnak, igaz, regényben – a dolgok jelenlegi állása szerint – többet nem valószínű, hogy szerepelni fog. Kondor ugyanis úgy döntött, hogy ötkötetes noir-sorozatának végére az 1956-ban játszódó Budapest novemberben című regénnyel tesz pontot.

A szerző a Könyvesblognak korábban adott interjújában ezt a döntését azzal magyarázta, hogy „a Kádár-kor alkalmatlan szín- és háttere a hiteles kriminek, nemcsak a hard-boiled változatnak”. Gordon Vilmos ugyanakkor 1956 őszén, amikor az országban Kondor megfogalmazása szerint tíz napra „felfüggesztették” a szocializmust, még egyszer utoljára nagyszabású nyomozásba kezdett, ezzel azonban lezárulni látszik a Budapest noirral 2008-ban kezdett rendkívül sikeres sorozat.


Igaz, a rajongóknak mégsem kell végleg búcsút inteniük a „keménykötésű” zsurnaliszta-nyomozónak. A nemrég megjelent, Magda, a bestiális Népszínház utcai mindenes című novelláskötet történetei ugyanis a húszas-harmincas évekbe röpítik vissza az olvasót. Az Ifjú Mariska hétköznapi halála című novellában például 1921-ben egy philadelphiai gyilkosság részleteit kutatja Gordon (az amerikai helyszínválasztást tekinthetjük egyben a műfaj előtti főhajtásnak is), a történetek többségében pedig olyan figurákba is botlunk, akik a Budapest-sorozatból már ismerősek lehetnek – közéjük tartozik a boncmester Pazár, vagy akár a meztelen lányokat fényképező Skublics Izsó is. (Kritikánk a kötetről itt.)

A műfaj felélesztésére időről időre történnek kísérletek, néhány évvel ezelőtt például a Petőfi Irodalmi Múzeum és a Jelenkor Philip Marlowe Magyarországon címmel kriminovella-pályázatot hirdetett. Az első díjat Latzkovits Miklós Tisztelt Szerkesztőség! című írásával nyerte el, amely később a Laboda című kötetben is megjelent.

A következő részből kiderül, hogy Chandler, Hammett és társaik regényei hogyan hatottak Hollywoodra, mint ahogy az is, hogy mely hard-boiled regényből lett azután igazi kasszasiker a mozikban.

Az összeállításhoz a Detnovel.com és a Thrillingdetective.com anyagait használtuk fel.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!