Olasz újságíró állítja, hogy leleplezte Elena Ferrantét

Olasz újságíró állítja, hogy leleplezte Elena Ferrantét

.konyvesblog. | 2016. október 04. |

1591.jpgAnita Raja

Elena Ferrante valódi személyazonossága a kortárs irodalom egyik legnagyobb rejtélye. Vasárnap óta azonban mindenki csak egy emberről beszél. Claudio Gattiról, az olasz újságíróról, aki több hónapig tartó nyomozás után azt állítja, Ferrante nem más, mint egy Rómában élő műfordító, Anita Raja. A cikket a New York Review of Books jelentette meg, ami eddig nem éppen a bulváros leleplezéseiről volt híres. Néhány olvasó már egyenesen attól fél, hogy Ferrante soha többé nem fog írni, köszönhetően Gatti és a NYRB hatalmas egójának.

Valószínűleg Gatti sem gondolta, hogy a nagy leleplezés után az irodalmi színtér egyöntetűen ítéli majd el az „oknyomozását”, és áll ki Ferrante mellett. A The Times Literary Supplement szerkesztője cikkben ítélte el a NYRB-ot és az újságírót, és azt írja, ha a TLS-nél próbálkozott volna a publikálással, nem járt volna sikerrel.

Sandro Ferrit, Ferrante kiadóját, és azon kevesek egyikét, akik tisztában vannak az író valódi személyazonosságával, felháborította, hogy valaki szenzációhajhász módon leleplez egy nőt, aki mindig kerülte a reflektorfényt, és csak írni akart. A kiadó szerint undorító, amit Gatti csinált, és különösen, ahogy csinálta, az olasz újságíró ugyanis Ferrante pénztárcájában turkálva jutott el a nagy felfedezésig.  Gatti Ferrante kiadója, az Edizione E/O kifizetéseit vizsgálta, és azt a következtetést vonta le belőlük, hogy a regények anyagi haszonélvezője Anita Raja, ugyanis férjével, Domenico Starnonéval épp akkor vásároltak római luxusingatlanokat, amikor Ferrante nemzetközileg is felkapott lett. Gatti arról is írt, hogy sem Raja, sem a férje nem kommentálta a dolgot, amikor megkereste őket.

A kritikákra válaszolva Gatti csak annyit mondott, hogy Ferrante vitathatatlanul az egyik legismertebb olasz figura a világon (Ha ez így lenne, az azt bizonyítaná, hogy többen olvasnak könyveket, mint ahányan leülnek megnézni egy focimeccset. Óriási győzelem ez az irodalomnak.), és az olvasóknak joga van tudniuk, hogy ki is ő, ha már ők csináltak belőle szupersztárt.  

9781609452926.jpgFrantumaglia című önéletrajzi Ferrante-mű megjelentetése Gatti szerint szinte felért egy beismeréssel. Ugyanis az, hogy az író egy Italo Calvino-idézetet (“Ask me what you want to know, but I won’t tell you the truth, of that you can be sure”) választott mottóul, amellyel beismeri, hogy hazudni fog az önéletrajzi munkájában, csak annyit jelenthet, hogy lemondott arról a jogáról, hogy eltűnhessen a könyvei mögött. Ráadásul kiadójával nemcsak táplálják az olvasók kíváncsiságát, hanem egyenesen arra ösztönzik a kritikusokat és az újságírókat, hogy nézzenek be a hazugságok közé. Vagyis Gatti, akit saját bevallása szerint a nagy igazságérzete mozgatott, úgy véli, Ferrante arra vágyott, hogy leleplezzék – azt, hogy minderre egy Calvino-idézetből jött rá, tényleg az oknyomozó újságírás legnagyobb teljesítményeként tartják majd számon a jövőben.

Ferrante identitását nem először próbálták leleplezni, ám ő folyamatosan arról beszél, hogy szüksége van az anonimitásra, mert az megadja neki a védelmet, amire szüksége van ahhoz, hogy ennyire őszintén tudjon írni.  Korábban azt nyilatkozta, hogy az anonimitás oka részben az, hogy megvédje a nápolyi közösséget, amelynek az életéből ihletet merít, részben pedig annak vágya, hogy minden társadalmi nyomás vagy kötelezettség nélkül tudjon írni. Szerinte a túl sok kötelezettség megfojtja a vágyainkat és az ambícióinkat, és a modern világ olyan tereket pakol a nyakunkba, amiket időnként elviselni sem vagyunk képesek. A körülötte kialakult médiafelhajtásról annyit mondott: bár mára sok minden megváltozott, még mindig kisebbségben vannak a valóban megbízható férfiak, és hajlamos azt hinni, hogy ennek oka, hogy a férfiak, még mindig elnyomják a nőket - akár erőszakkal, akár kissé finomabb módszerekkel. Szerinte túl sok nőt aláznak meg nap, mint nap, és nem csak szimbolikus szinten.

Raja neve már többször felmerült Ferrantéval kapcsolatban, ám soha semmilyen komoly bizonyítékot nem találtak rá, hogy közük lenne egymáshoz. Ha Raja vagy a kiadó megerősíti, hogy tényleg ő áll az Elena Ferrante-regények mögött, az egyetlen dolog miatt lesz lényeges. Végre senki sem hiszi majd többé, hogy a kortárs olasz irodalom legnagyobb sikere mögött egy férfiszerző áll.

A Ferrante-ügyről bővebben:

Why Do We Care Who the “Real” Elena Ferrante Is?

Ars longa, vita brevis

Bluebeard

Leave Elena Ferrante Alone

The Unmasking of Elena Ferrante

Kim Kardashian West, Elena Ferrante, and the Right to Privacy

Novelists like Elena Ferrante - and me - owe you nothing but our books

If You Want to Know Who Elena Ferrante ‘Really’ Is, You’re Asking the Wrong Questions

 + 1  Lili Loofbourow a Twitteren arról, mit árul el Gatti cikke a nők helyzetéről az irodalomban

Végezetül álljon itt a valaha volt kedvenc Buzzfeed-fotónk:

tumblr_ns5qmzylx51qc8wzso1_500.jpg

Forrás: Guardian

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!