Általános cikkek 2007 kalligram

David Lynch negyedik tudatállapota

verespalne | 2007. november 21. |

C

David Lynch: Hogyan fogjunk nagy halat? Meditáció, tudat, kreativitás, ford. Gerevich András, Kalligram, Pozsony, 2007. 2000 ft, 133 oldal.



A forgalmazó Budapest Film hosszas halogatás után november 15-én végre bemutatta David Lynch legújabb háromórás tripjét, az Inland Empire-t. A premierrel egy időben jelentette meg magyarul a Kalligram Kiadó a Mester 2006-os, Catching the Big Fish: Meditation, Consciousness, and Creativity című könyvét Hogyan fogjunk nagy halat? címmel. Nagyon örültem, hogy a moziélményen túl könyv formátumban is elmélyedhetek a Mester gondolataiban, de jócskán visszahőköltem, amikor megláttam, hogy a könyv a Meditáció, tudat, kreativitás alcímet viseli.

Persze engem nem lehet eltántorítani, és mivel az INLAND EMPIRE-t az ügyeskezű mozigépész jóvoltából volt szerencsém egy húsz perccel rövidebb változatban megtekinteni, gyorsan az erről szóló fejezetnél csaptam fel a könyvet, hátha okosabb leszek.

Na, ez pont nem lettem, és a Mester jól ki is oktatott, ugyanis kifejezetten nem kedveli a rendezői kommentár műfaját: "a rendezői kommentárok befolyásolják a nézőnek a lényegről, magáról a filmről alkotott véleményét." Ez mondjuk várható volt, hiszen Lynch híres arról, hogy sosem elemzi filmjeinek jelentését, egy próbálkozást azonban megért.

Mivel a nyolcvanadik oldalon csaptam fel a könyvet, gyorsan elolvastam a hátralévő ötvenet, így hamar szembesültem a befejezésben található információval, miszerint a kiadvány kvázi jótékonysági céllal készült. A "néhány szó a szerzőről" fejezetben szó szerint ez áll: "a szerző a könyvből származó teljes bevételéről lemond az Alapítvány javára, amely az iskolai transzcendentális meditáció oktatásának az elősegítését támogatja." Merthogy ilyen is van ám, és így már minden a helyére kerül: noha engem semmilyen formában sem érdekel a meditáció semmilyen formája (eufemizmus), mégis érdeklődéssel forgattam az első nyolcvan oldalt: Lynch gyakorlatilag felváltva sztorizgat a meditáció fontosságáról és a filmjei keletkezéstörténetéről (és nem a mondanivalójukról, ugyebár).



Nem idegesítő és nem propangandaszagú, mivel nem egy jól szerkesztett kiáltványról van szó, hanem egymás hegyére-hátára dobált szerkesztetlen kis skiccekről, amelyekbe simán belefér, hogy hol lehet jó "tejturmix" felett elmélkedni. Lynch elmeséli, hogy mire használja a meditációt: (durván leegyszerűsítve) a filmjeihez szükséges ötleteket úgy kell kifogni mint a halakat (vö: cím), ehhez azonban sok-sok türelem kell - a türelem eszményi állapotának eléréséhez meg meditálni kell reggel, délben, este.

Szerencsére ezt a számomra elég érdektelen szálat sokszor megszakítják a filmjeihez kapcsolódó kisebb sztorik: nemcsak a Radírfej, a Twin Peaks, a Mulholland Drive és az INLAND EMPIRE van itt, hanem megtudhatjuk mit jelent a Mulholland Drive-ban a doboz és a kulcs ("fogalmam sincs, mik ezek"), vagy hogy mi is ez a nagy függönyimádat. Sőt, Lynch kisebb önellentmondásba is keveredik, amikor a moziélmény varázsáról, a nagy vászonról, és a másik világ kapujáról elmélkedik, aztán néhány oldalal később a celluloid haláláról, és az ún. internetes film dicsőségéről beszél. A moziélményhez ugyanis sajnos minőség kell: az INLAND EMPIRE is itt bukik meg számomra legelőször, elhiszem, hogy könnyebbséget jelent a stáb minden tagja számára a digitális technika, egyvalakiről azonban megfeledkeztek: a nézőről. "Szeretem ezt a gyengébb képminőséget" vallja a rendező, lelke rajta, ez is egy, a sok lehetséges szemléletmód közül, de akkor el kell fogadni, hogy ez a gyengébb képminőség moziforgalmazásra bizony alkalmatlan.

Például ilyeneket lehet megtudni a Hogyan fogjunk nagy halat? című könyvből, bár bizonyára lesz, akinek kedve támad ezután meditálni is, de én leginkább a Kék bársony-t szeretném most újranézni.

Transzcendentális meditációt az iskolákba!

David Lynch hivatalos

Index kritika az Inland Empire-ről 

A Lynch szekta beszélgetése a Moziblogon

David Lynch internetes filmje, a Rabbits



Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.

...

Czakó Zsófia új regényében anyák és lányaik próbálják megérteni egymást

Hogyan lesznek a legközelebbi családtagokból távoli rokonok? Czakó Zsófia legújabb regényéből kiderül.