Fotó: Valuska Gábor
Dan Brownból tanár lett: a Masterclasson online adja át tudását arról, hogy mi a jó thriller titka. Az 54 éves bestsellerszerző könyveiből eddig 250 millió példány kelt el és 56 nyelvre fordították le őket. Kurzusán beszél többek közt arról, hogy milyen a jó regényötlet, hogyan kell feszültséget teremteni és mit kell tenni, ha utolér minket az alkotói válság. De az is kiderül, hogy miért kezdi minden napját hajnali 4-kor és hogyan dolgozik. A tanításból származó bevételét jótékony célokra ajánlja fel.
- Azt nem tudja megmondani, hogy honnan merítsünk ötletet, de ahhoz reményei szerint tud egy kis útmutatást adni, hogy hogyan alakítsuk az ötleteinket történetté.
- Az óravázlatai így néznek ki: az alapötlet megtalálása, a helyszín kiválasztása, a hősök és a rosszfiúk megalkotása, kutatómunka, a feszültség megteremtése, párbeszédek írása, szerkesztés, újraírás.
- Dan Brown szerint az írók eleinte ugyanúgy az üres lapot bámulják, azt viszont jó tudatosítani, hogy az ötletnek nem kell megdöbbentően eredetinek lennie. James Bond is mindig hatástalanítja a bombát és megszerzi a nőt. A lényeg nem az, hogy mi történik, hanem, hogy hogyan.
- A thriller kulcselemei: a hős, a cél, az akadály, ami lehetetlenné teszi a cél elérését, és a pillanat, amikor a hős legyőzi a gonoszt.
Zöldséget írok, aminek desszertíze van
Dan Brown a Budapesten forgó Inferno miatt repült Magyarországra, melyben a főváros ezúttal Firenzét alakítja, ám az Oscar-díjas Ron Howard rendezésében készülő filmről nem kérdezhettük. Tom Hanks a bölcsész- és vallástudományok James Bondjaként harmadszorra próbálja megmenteni az emberiséget, ám Robert Langdont annyira lefoglalják az ősi kódok és a titkos alagutak, hogy ismét nem marad ideje, hogy közelebbről megismerje a klasszikus képzőművészetre fogékony partnernőjét, akit Felicity Jones alakít.
- A cselekményt szerinte nem kell túlbonyolítani, egyszerűen kell felépíteni a történet alapját, a lényeg, hogy követhető legyen.
- A három „c” törvénye így néz ki: the contract, the clock, the crucible, azaz a szerződés, az óra, és a tűzpróba. Ez nem csak a thrillerekre vonatkozik, hanem minden történetre. A szerződés arra való, hogy megőrizzük az olvasók bizalmát. A ketyegő óra a feszültségkeltésben segít, mert anélkül, hogy ne szorítana az idő, nem lehet érdekes könyvet írni. A tűzpróba azt jelenti, hogy a szereplőket be kell szorítani és ezzel arra kell kényszeríteni, hogy cselekedjenek. Ugyanis ha nem tudnak menni sehova, – például ha egy csónakban ülnek az óceán közepén és egy cápa üldözi őket – akkor muszáj megküzdeniük a problémákkal.
- A tanítás egyébként benne van Dan Brown vérében, mert mindkét szülője pedagógus. Eleinte ő is tanárként dolgozott, az írás csak a hobbyja volt.
- Szerinte a klasszikus tanácsok, amiket kezdő íróknak szoktak adni – például, hogy írj szenvedéllyel, tartsd meg a fókuszt, inkább mutasd, mint mondd – igazak, de nem feltétlenül segítenek sokat.
- Az egyik tanára egyszer azt javasolta neki, hogy írjon arról, amit tud. Ő viszont inkább arra jutott, hogy arról kell írni, amit tudni szeretnénk.
Dan Brown új könyvében a bulinegyedben is felbukkan a gonosz
Alig három éve történt, hogy Tom Hanks és csapata Budapestre utazott, hogy itt forgassák le a legújabb Robert Langdon-sztorit. Az Inferno Ron Howard rendezésében 2016-ban hatalmas mozisiker lett. A kulcsjelenetek felvételére maga Dan Brown is ellátogatott (az akkor készült interjúnkat ITT,...
- Az első könyveinek nem volt túl nagy hatása, ezért kérdéses volt számára, hogy be tud-e majd futni bármilyen karriert íróként. De amikor megjelent a A Da Vinci-kód, hirtelen milliók kezdték olvasni. A 2003-as könyv minden idők egyik legnagyobb példányszámban eladott regénye lett, Ron Haward pedig Tom Hanks főszereplésével filmet is forgatott belőle.
- Szerinte olyan könyvet kell írni, amit szívesen olvasnánk.
- A legnagyobb hatással Joseph Campbell volt rá, de lenyűgözi Shakespeare Sok hűhó semmiért című drámája is.
- Dan Brown egyébként minden nap hajnali 4-kor kezdi a munkát. Ebben szerinte az a jó, hogy olyankor senki nem ír neki emaileket. Átalgosan 6-9 órát dolgozik. Munkájának nagy része abból áll, hogy átszerkeszti az előző nap írottakat. Használ egy alkalmazást is, amelynek segítségével időről időre leáll a számítógépe, hogy kénytelen legyen szünetet tartani.
- Az írói válságon szerinte az segít, ha tovább írunk. Olyankor írni kell valami nagyon rosszat, amit soha senkinek nem mutatunk meg.
- Azt reméli, hogy az órái nemcsak a thriller szerzőknek fognak segíteni, hanem mindenkinek, aki szeret történetet mesélni. Szerinte a legfontosabb, hogy arról kell írni, amit igazán izgalmasnak tartunk és amiről szenvedélyesen tudunk mesélni. Számára ez a téma, amikor jó emberek rossz dolgokat követnek el jó szándékból, vagy amikor rossz emberek jó dolgokat csinálnak rossz okokból. Azaz leginkább a „morális szürke zóna” mozgatja meg a fantáziáját.