Dan Brown megtanítja nekünk hogyan kell bestsellert írni

Dan Brown megtanítja nekünk hogyan kell bestsellert írni

.konyvesblog. | 2018. november 20. |

dan_brown.jpg

Fotó: Valuska Gábor

Dan Brownból tanár lett: a Masterclasson online adja át tudását arról, hogy mi a jó thriller titka. Az 54 éves bestsellerszerző könyveiből eddig 250 millió példány kelt el és 56 nyelvre fordították le őket. Kurzusán beszél többek közt arról, hogy milyen a jó regényötlet, hogyan kell feszültséget teremteni és mit kell tenni, ha utolér minket az alkotói válság. De az is kiderül, hogy miért kezdi minden napját hajnali 4-kor és hogyan dolgozik. A tanításból származó bevételét jótékony célokra ajánlja fel. 

  • Azt nem tudja megmondani, hogy honnan merítsünk ötletet, de ahhoz reményei szerint tud egy kis útmutatást adni, hogy hogyan alakítsuk az ötleteinket történetté.
  • Az óravázlatai így néznek ki: az alapötlet megtalálása, a helyszín kiválasztása, a hősök és a rosszfiúk megalkotása, kutatómunka, a feszültség megteremtése, párbeszédek írása, szerkesztés, újraírás.
  • Dan Brown szerint az írók eleinte ugyanúgy az üres lapot bámulják, azt viszont jó tudatosítani, hogy az ötletnek nem kell megdöbbentően eredetinek lennie. James Bond is mindig hatástalanítja a bombát és megszerzi a nőt. A lényeg  nem az, hogy mi történik, hanem, hogy hogyan.
  • A thriller kulcselemei: a hős, a cél, az akadály, ami lehetetlenné teszi a cél elérését, és a pillanat, amikor a hős legyőzi a gonoszt.

Zöldséget írok, aminek desszertíze van

Dan Brown a Budapesten forgó Inferno miatt repült Magyarországra, melyben a főváros ezúttal Firenzét alakítja, ám az Oscar-díjas Ron Howard rendezésében készülő filmről nem kérdezhettük. Tom Hanks a bölcsész- és vallástudományok James Bondjaként harmadszorra próbálja megmenteni az emberiséget, ám Robert Langdont annyira lefoglalják az ősi kódok és a titkos alagutak, hogy ismét nem marad ideje, hogy közelebbről megismerje a klasszikus képzőművészetre fogékony partnernőjét, akit Felicity Jones alakít.

  • A cselekményt szerinte nem kell túlbonyolítani, egyszerűen kell felépíteni a történet alapját, a lényeg, hogy követhető legyen.
  • A három „c” törvénye így néz ki:  the contract, the clock, the crucible, azaz a szerződés, az óra, és a tűzpróba. Ez nem csak a thrillerekre vonatkozik, hanem minden történetre. A szerződés arra való, hogy megőrizzük az olvasók bizalmát. A ketyegő óra a feszültségkeltésben segít, mert anélkül, hogy ne szorítana az idő, nem lehet érdekes könyvet írni. A tűzpróba azt jelenti, hogy a szereplőket be kell szorítani és ezzel arra kell kényszeríteni, hogy cselekedjenek. Ugyanis ha nem tudnak menni sehova, – például ha egy csónakban ülnek az óceán közepén és egy cápa üldözi őket – akkor muszáj megküzdeniük a problémákkal.
  •  A tanítás egyébként benne van Dan Brown vérében, mert mindkét szülője pedagógus. Eleinte ő is tanárként dolgozott, az írás csak a hobbyja volt. 
  • Szerinte a klasszikus tanácsok, amiket kezdő íróknak szoktak adni – például, hogy írj szenvedéllyel, tartsd meg a fókuszt, inkább mutasd, mint mondd – igazak, de nem feltétlenül segítenek sokat.
  • Az egyik tanára egyszer azt javasolta neki, hogy írjon arról, amit tud. Ő viszont inkább arra jutott, hogy arról kell írni, amit tudni szeretnénk. 

Dan Brown új könyvében a bulinegyedben is felbukkan a gonosz

Alig három éve történt, hogy Tom Hanks és csapata Budapestre utazott, hogy itt forgassák le a legújabb Robert Langdon-sztorit. Az Inferno Ron Howard rendezésében 2016-ban hatalmas mozisiker lett. A kulcsjelenetek felvételére maga Dan Brown is ellátogatott (az akkor készült interjúnkat ITT,...

  • Az első könyveinek nem volt túl nagy hatása, ezért kérdéses volt számára, hogy be tud-e majd futni bármilyen karriert íróként. De amikor megjelent a A Da Vinci-kód, hirtelen milliók kezdték olvasni. A 2003-as könyv minden idők egyik legnagyobb példányszámban eladott regénye lett, Ron Haward pedig Tom Hanks főszereplésével filmet is forgatott belőle. 
  • Szerinte olyan könyvet kell írni, amit szívesen olvasnánk. 
  • A legnagyobb hatással Joseph Campbell volt rá, de lenyűgözi Shakespeare Sok hűhó semmiért című drámája is.
  • Dan Brown egyébként minden nap hajnali 4-kor kezdi a munkát. Ebben szerinte az a jó, hogy olyankor senki nem ír neki emaileket. Átalgosan 6-9 órát dolgozik. Munkájának nagy része abból áll, hogy átszerkeszti az előző nap írottakat. Használ egy alkalmazást is, amelynek segítségével időről időre leáll a számítógépe, hogy kénytelen legyen szünetet tartani.
  • Az írói válságon szerinte az segít, ha tovább írunk. Olyankor írni kell valami nagyon rosszat, amit soha senkinek nem mutatunk meg.
  • Azt reméli, hogy az órái nemcsak a thriller szerzőknek fognak segíteni, hanem mindenkinek, aki szeret történetet mesélni. Szerinte  a legfontosabb, hogy arról kell írni, amit igazán izgalmasnak tartunk és amiről  szenvedélyesen tudunk mesélni. Számára ez a téma, amikor jó emberek rossz dolgokat követnek el jó szándékból, vagy amikor rossz emberek jó dolgokat csinálnak rossz okokból. Azaz leginkább a „morális szürke zóna” mozgatja meg a fantáziáját. 

Forrás: The Guardian 

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Mikor hasznos az AI az irodalomban, és miért nem cseréli le soha az embert?

A japán Rie Kudan megkapta hazája legjelentősebb irodalmi díját, majd elárulta, hogy a szöveg egy kis részét a ChatGPT nevű chatbottal generálta. Az eset nyomát áttekintjük, hogyan alakult az elmúlt két évben nagy nyelvi modellek és az irodalom viszonya, hogyan látják ezt az írók, valamint hogy mikor lehet hasznos eszköz az AI az írás során.

...
Zöld

Összekapaszkodva zuhanni – Így alakíthatod a klímagyászt felszabadulássá

Jem Bendell Mélyalkalmazkodás című, nagy port kavaró tanulmánya után új könyvében azt ígéri, hogy nemcsak segít szembenézni a klíma, és így a mai társadalom elkerülhetetlen összeomlásával, hanem a szorongás és a gyász megélése után segít új, szilárdabb alapokon újraépíteni az optimizmusunkat, életkedvünket. 

...
Zöld

Hányszor kell kórházba kerülni ahhoz, hogy komolyan vegyék egy nő panaszait?

Elinor Cleghorn bátran, olykor brutálisan meséli el a nők gyógyításának történetet az ókortól egészen napjainkig, miközben esettanulmányokon keresztül igencsak szomorú kép rajzolódik ki arról, hogyan hagyták a férfiak évszázadokon keresztül szenvedni a nőket.