Nem sok óriásvállalat büszkélkedhet olyan válogatott jelzőkkel, mint az Amazon. Hasonlították már ragadozó oroszlánhoz, bunkó, alkoholista apához, de még a náci Németországhoz is. A New Yorker gigacikkben boncolgatja a könyvipar és a vállalat viszonyát, de aki nem akar oldalakon keresztül az apokalipszis egyik lovasáról és a szegény könyvipar panaszairól olvasni, annak a Forbes összeszedte a legfontosabb számokat.
A New Yorker-cikk szerzőjének, George Packernek a forrása szerint az Amazon 5,25 milliárd dollár éves bevételre tesz szert könyvértékesítésből. Ez azt jelenti, hogy a könyvek mindössze a teljes éves bevétel (75 milliárd dollár) 7 %-át teszik ki. A cég részesedése az e-könyvek piacán 19,5 %, a digitális olvasmányok körülbelül az összes könyvértékesítés 30%-át teszik ki.
Az Amazon 53%-os kedvezményt kap a Random House könyveiből. A kedvezmény egy része a marketingalapba érkezik, a kiadó azért fizet, hogy könyveit reklámozzák az oldalon. A nagy kiadók átlagosan az előző évi bruttó bevételük 5-7 %-át fizetik, a kisebb kiadóknak viszont arányosan többet kell fizetniük, és akár 60 %-ot is engedniük kell a könyveik árából az Amazonnak.
A független könyvesboltok száma több mint 50 %-kal csökkent az elmúlt 20 évben. Korábban több mint 4000 ilyen bolt volt az Egyesült Államokban, ma már alig 2000. Az Amazon betörése a piacra viszont csak egy része a problémának, a hanyatlás a nagyáruházak megjelenésével kezdődött. A független könyvesboltokban eladott könyvek aránya mára kevesebb, mint az összes könyveladás 10 %-a.
A My Mother Was Nuts című memoár minden Amazonon eladott példánya után 47 dollár ütötte a szerző, Penny Marshall markát, könyve viszont csak 17 ezer példányban fogyott. Az Amazon saját kiadásában viszont már két olyan író könyvei is olvashatók, akik elérték a bűvös egymilliós eladási határt. A német Oliver Pötzsch után a Helen Bryan is átlépte az egymilliót, két történelmi regényével, a War Brides-zal és a The Sisterhooddal.