A szerzők 0,1 százaléka viszi haza a sok pénzt

.konyvesblog. | 2016. január 18. |

Julia Donaldson immáron hatodik éve vezeti az eladási listákat Nagy-Britanniában (kép forrása)

Angliában a szerzők töredéke remekül megél az írásból, a nagy többség azonban küszködik. Egy friss felmérés szerint egyre nagyobb a szakadék a bestsellerírók és azok között, akik nem férnek fel az eladási listákra.

Nagy-Britanniában jelenleg a legkeresettebb ötven szerző könyvei teszik ki a teljes forgalom 13 százalékát - derül ki a Nielsen BookScan felméréséből. A listavezetők közül is kiemelkednek a gyerekkönyvszerzők, így például az első helyen található Julia Donaldson (legismertebb alakja világszerte és itthon is a Graffaló) 15 millió fontos eladással, őt követi David Walliams (tőle legutóbb a Köténycsel jelent meg magyarul) 11 millió fontos forgalommal, illetve a Harry Potter-birodalmat csúcsra járató J.K. Rowling 8 millió fonttal. A top5-be bekerült még a vicces könyvsorozatot jegyző Joel Morris és Jason Hazeley szerzőpáros (7,4 millió font), és Jamie Oliver, aki Everyday Super Food című kötetével 7,3 milliós forgalmat generált.

Becslések szerint a nagy-britanniai lista élén található ötven szerző a teljes 1,49 milliárd fontos forgalom 13 százalékát adta ki, ami összességében a szerzők 0,1 százalékát jelenti. Ráadásul a szakadék a jól teljesítők és a többi szerző között egyre mélyül, hiszen 2014-hez képest tavaly 21 százalékkal nőtt a top50 szerző könyveinek forgalma, ami így számszerűleg elérte a 199 millió fontot, miközben az angol print piac csak 6,6 százalékos növekedést tudott felmutatni.

A fentieket részben alátámasztják a szerzők érdekeit védő Society of Authors vezetője, Nicola Solomon szavai is, aki egy tavalyi felmérésre hivatkozva azt mondta, hogy sok szerző alig tud megélni az írásból. Szerinte a szerzők bevételeinek csökkenése, és az, hogy a meglévő pénzek főként a már befutott szerzők felé csordogálnak, nem egészséges a kiadói ágazat, és úgy általában a társadalom szempontjából sem.

Úgy vélte, a probléma túlmutat a kiadói szakmán, és a kialakult helyzetért részben a celebkultúrát ostorozta, részben azt, hogy a kiadóknak muszáj olyasmit előállítaniuk, amit a közönség akar. A kereskedők gyakran csak a bestsellerekre összpontosítanak, az olvasók pedig mindezek miatt nem is látják át, hogy valójában milyen sokszínű a kínálat. Szerinte a kiadóknak nagyobb kockázatot kellene vállalniuk azzal, hogy változatos címeket és szerzőket prezentálnak, és nagyobb támogatást kellene adniuk az eladási listák közepén vagy végén található szerzőknek. Hozzátette: a könyvesboltoknak, a recenzenseknek és a fesztiválszervezőknek nagyobb teret kellene adniuk azoknak a könyveknek is, amelyek nincsenek jelen a bestsellerlistákon. Így például, ha egy rendezvényre meghívnak egy igazán híres írót, akkor minden alkalommal egy kevésbé ismert szerzőt is be kellene emelniük a programjukba.

Forrás: Guardian

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Elszáll az agyad: tudományos, közgazdasági és filozófiai non-fictionok 2024 tavaszán

Hogyan látja az ember képzelőerejét Csányi Vilmos? Hogyan alakul át a világ, ha a politikai és hatalmi játszmák kiterjednek a világűrre? Miért kannibál a kapitalizmus? Hogyan dolgozik az idegsebész? És mit gondol az elidőzésről napjaink sztárfilozófusa, Byung-Chul Han?

...
Zöld

Mikor hasznos az AI az irodalomban, és miért nem cseréli le soha az embert?

A japán Rie Kudan megkapta hazája legjelentősebb irodalmi díját, majd elárulta, hogy a szöveg egy kis részét a ChatGPT nevű chatbottal generálta. Az eset nyomát áttekintjük, hogyan alakult az elmúlt két évben nagy nyelvi modellek és az irodalom viszonya, hogyan látják ezt az írók, valamint hogy mikor lehet hasznos eszköz az AI az írás során.

...
Zöld

Összekapaszkodva zuhanni – Így alakíthatod a klímagyászt felszabadulássá

Jem Bendell Mélyalkalmazkodás című, nagy port kavaró tanulmánya után új könyvében azt ígéri, hogy nemcsak segít szembenézni a klíma, és így a mai társadalom elkerülhetetlen összeomlásával, hanem a szorongás és a gyász megélése után segít új, szilárdabb alapokon újraépíteni az optimizmusunkat, életkedvünket.