Hírek amazon ekönyv

A 10 éves Kindle nem forradalmasította az olvasást

.konyvesblog. | 2018. január 09. |

ff_3.jpg

A Kindle talán a legfontosabb eszköz a könyvkiadásban a könyvnyomtatás óta, piacra dobásának tizedik évfordulóján mégsem volt hangos ünneplés. Az Amazon alapítója, Jeff Bezos nem az eszköz kulturális jelentőségét emelte ki az évfordulóra posztolt tweetjében, hanem a külsejének változását. 

A Kindle-t forradalmi újdonságként harangozták be: két évvel a piacra dobása után az újságírók csak megrántották a vállukat arra az eshetőségre, hogy az ekönyv elpusztíthatja a könyvpiacot, azzal érvelve, hogy a papír nélküli olvasás hozzáférhetőbbé teszi az irodalmat, mint a Kindle előtt, valahogy úgy, ahogy Gutenberg hozzáférhetőbbé tette. A New Republic cikke szerint ekönyveladások fellendülése pánikot okozott a piacon, és az Amazon növekvő dominanciája miatt öt nagy amerikai kiadóvállalat illegálisan fogott össze az Apple-lel. Az árak rögzítése miatt az Igazságügyi Minisztérium egy hatalmas pert varrt a nyakukba, ami többszázmilliós költséggel járt. A Kindle megváltoztatta ugyan a könyvkiadást, de nem annyira, amennyire sokan féltek tőle, vagy remélték, és semmiképpen nem alapjaiban. Az ötleteket ugyanis nem tudta forradalmasítani.  Ráadásul, bár a kiadók még mindig nem boldogok az Amazon miatt, tűzszünetet kötöttek az ekönyvekkel, amelyeknek stabilizálódott a piaci részesedése.

Az ekönyvtől a hazai könyvpiacon is nagyon tartottak, de a nemzetközi példához hasonlóan nálunk sem indult be radikális változás (bár az utóbbi időben jelentősen bővült a választék, sok kiadó figyel arra, hogy a címlistájuk digitálisan is megtalálható legyen). Ennek többféle oka van, mint azt korábbi cikkünkben összeszedtük:
1. A kínálat szűkössége: mivel a könyvkiadók féltek az illegális letöltésektől, ezért csak nagyon későn és nagyon óvatosan mertek egy-egy könyvet digitális formában is piacra dobni, de ha nincs legális kontent, akkor beszerzik illegálisan az olvasók
2. Az e-könyv magas ára és a fogyasztó elvárása: A printkönyvek 5 százalékos áfájával szemben az e-könyvek után 27 százalékot számolnak, illetve a szerzői jogdíj is magasabb: a nyomtatott kiadások 7-11 százaléka helyett 25-50 százalék is lehet.
3. A digitális tartalmak terjedésének megállíthatatlansága: jogi úton a könyveket illegálisan letöltők ellen nem lehet harcolni. Túl azon, hogy a magyar törvényi szabályozás ezt nem teszi lehetővé (hiszen magával a letöltéssel senki nem valósít meg jogellenes magatartást), a folyamat megállíthatatlan, és gyakran követhetetlen is.

Megváltoztathatja egy eszköz az olvasást?

David Pierce a Wiredben kulturális oldalról közelít a Kindle-höz, és felteszi a kérdést: megváltoztathatja-e az eszköz a könyveket. A könyvkiadást alig néhány év alatt már megváltoztatta, megszilárdítva az Amazon dominanciáját a kiadókkal szemben. Maga az eszköz hamar elérte a mostani formáját, helyenként javítani is tudott a papírkönyvek olvasásának élményén (beépített világítás, helló), az évek során vízállóvá vált, ám nagyobb változásra nem nagyon maradt tere. Az egyetlen út, amerre fejlődhet, az olvasás természetének megváltoztatása. Pierce szerint a következő lépés az lesz, hogy a szerző, a kiadók és az olvasók kihasználják a rendelkezésükre álló eszközök előnyeit, és kitalálják, hogyan lehet újraformálni az olvasást. Eljött az idő, hogy a könyv végre utolérje a 21. századot, és olyan könyvek jöjjenek létre, amelyek komplex audiovizuális élményt tudnak nyújtani. Pierce tervezési hibának tartja, hogy a könyvek nincsenek összhangban a digitális korral: ezt a hibát szerinte az javítja majd meg, ha videókkal és interaktív tartalmakkal dobják fel a könyveket.

 

Cikkében Pierce felvázolja a könyv lehetséges jövőjét: azt javasolja, hogy az olvasók aktívan vegyenek részt egy könyvben azáltal, hogy üzeneteket küldhetnek a karaktereknek, felkereshetik a fontos helyszíneket, és még a narratívában is segíthetnek. A Sony Wonderbookja a könyvet kibővített valósággá változtatta, ám csak a korlátlan erőforrással, és nagy kiadói tapasztalattal rendelkező Amazon lenne képes tökélyre fejleszteni az interaktív könyv műfaját. A New Republic szerzője szerint ezzel csak az a baj, hogy a különféle médiákat összekapcsoló, kibővített valóságélményként működő könyv, vagyis amit Pierce a jövőnek gondol, nem nevezhető könyvnek. Sokkal közelebb áll ugyanis egy játékhoz, vagy egy alkalmazáshoz. Ahhoz, hogy könyvről beszélhessünk, a szövegnek kell a középpontban maradnia. Pierce ötlete az interaktív, audiovizuális élményről egy új médiumfajta lenne.

Egyesek szerint a Kindle azért tudott sikeres lenni, mert nagyjából ugyanazt adja az olvasónak, mint egy könyv, csak újszerűbben. Ugyanazokat a történeteket, máshogyan csomagolva: egy vékonyabb, könnyebb és olcsóbb könyvet. A változás, amit hozott, valóban nevezhető forradalminak, csak nem kulturális, hanem gazdasági szinten. Az Amazon a Kindle-lel segítette a kiadók évtizedes kulturális monopóliumának visszaszorítását, és robbanásszerűen megnövelte az írásos tartalmat. 2016-ban 4 millió ekönyvet publikáltak, ennek 40 százalékát a saját kiadói platformjuk alatt. A Kindle kulturálisan nem hozott túl sok úja: számos író közönségre talált ugyan általa, míg mások egyre nehezebben találnak olvasótáborra a túlterhelt piacon.

Először azóta, hogy a Kindle felbolygatta a piacot, a kiadói piac jelenleg stabilnak tűnik. Az utóbbi három évben nőtt a papírkönyvek eladása, és csökkent az ekönyveké, ami sokak szerint azt jelenti, hogy az olvasók egyszerűen ráuntak a képernyőbámulásra. Ám ennek valódi oka az, hogy a kiadók 2014-ben végre elérték, amit 2007 óta akartak: az Amazon megemelte az ekönyvek árát. Jelenleg úgy tűnik, mindenki nyert: a kiadóknak sikerült stabilizálniuk a piacot, az Amazon pedig tovább növelte dominanciáját az ekönyvpiacon.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Tavaszi Margó Irodalmi Fesztivál
...

Milyen ma magyarnak lenni külföldön? – Nádasdy Ádám a Margón

Anglia szemmagasságból és Magyarország a szigetországból nézve Nádasdy Ádám új kötetében, a Londoni levelekben.

...

Szaniszló Judit: Annyira jelentéktelenek vagyunk, mégis mindannyiunk története roppant izgalmas

A másik ember egy bérház lakóinak életét mutatja be a covid alatt, miközben árnyaltan beszél magányról, egyedüllétről és társadalmi kérdésekről. Kötetbemutató a Margón. 

...

Spiró György: A Fogság megírása maratonfutás volt, nem ajánlanám mindenkinek

Az idén 20 éves Fogságról Valuska László kérdezte Spiró Györgyöt a Tavaszi Margó Fesztiválon.

...

A mű, ami alatt „háromszor szakad be az asztal” – 20 éves Nádas Péter Párhuzamos történetek című regényfolyama

Nádas Péter gigantikus kelet-európai eposza újraírta a regény és az igazság fogalmát, miközben megmutatta, hogy a történelem nem a lapok között van, hanem a mozdulatainkban, a vágyainkban, a legmélyebb gondolataink között.

...

Marék Veronika, aki miatt a japán gyerekek magyar oroszlánnal alszanak

Hatvan éve megjelenő kötetei közül az elsők épp olyan olvasottak, mint a legfrissebbek. Ő Marék Veronika, Boribon, a kockásfülű nyúl és Kippkopp megteremtője. 

...

Izgalmas könyvújdonságok a Tavaszi Margón – programajánló 2. rész

Újra Margó, újra teméredk izgalmas megjelenés! Idén tavasszal sem lesz hiány könyves újdonságokban, ezért ebben a listában összegyűjtöttük nektek, hogy április 4. és 6. között milyen bemutatók várnak rátok.