Milyen kortársat vigyünk az iskolába? [Cerkabella]
Könyves Magazin

Milyen kortársat vigyünk az iskolába? [Cerkabella]

A kötelező olvasmányok kiválasztása a mindenkori irodalomtanítás egyik legvitatottabb területe, ezt az új NAT összeállítása ismételten bebizonyította. Kik kerülnek fel az olvasmánylistára és kik a kimaradók? Melyik klasszikusunkat olvassuk évtizedek óta, és ki az a kortárs szerzőnk, aki egy vagy több művével bekerült az iskolai kánonba? Idén ősszel kiemelten foglalkozunk a kötelező olvasmányokkal, és természetesen kíváncsiak voltunk a gyerekkönyvkiadók véleményére is - éppen ezért arra kértük őket, válasszanak ki három olyan könyvet a portfoliójukból, amelyeket szívesen ajánlanának a magyartanárok figyelmébe. Ezúttal Csörgei Pásztor Andrea szerkesztő javasol három közös olvasmányt a Cerkabella Kiadó könyvei közül.
Scheer Katalin
Nefelé
Ill.: Csíkszentmihályi Berta, Cerkabella, 2017, 204 oldal

Ebben az irodalmi nyelven megírt kalandos történetben mesebeli szereplők és helyszínek keverednek a hétköznapi szereplőkkel és helyszínekkel, és ez a – 8-9 évesek számára „otthonos” – kettős világkép teszi könnyen megközelíthetővé és befogadhatóvá az egyébként fajsúlyos témát. A gyerekkori depresszióval gyakran mi, felnőttek sem tudunk mit kezdeni, így hajlamosak vagyunk szemet hunyni felette, pedig tudjuk – még ha szerencsére legtöbbször csak átmeneti időre is –, egyre több gyermeket érint. A könyvbeli Szofi viszont felkerekedik, hogy segítsen barátjának, Boldizsárnak, visszaszerezni a morcoktól a jókedvét. A történet közös elolvasásával, feldolgozásával elősegíthetjük, hogy a gyerekek megtanulják felismerni és kifejezni jó és rossz érzelmeiket, fejlődjön az önismeretük, az empátiájuk és az érzelmi intelligenciájuk, ami az életben való boldogulás egyik alapvető feltétele. (3-4. osztályosoknak)

Somfai Anna
Barátságháló
Ill.: Horváth Ildi, Cerkabella, 2019, 162 oldal

Rejtély, varázslat, izgalom, időutazás, átjáró egy másik dimenzióba, mindez egy nagyon mai történetbe szőve. Csupa olyan téma, ami felkelti a 10 év körüli olvasók érdeklődését, a mű terjedelme pedig azokat sem riasztja el, akik esetleg nehezebben vagy kevésbé szívesen olvasnak. A történet főhősei: Lencsi és Fülöp, nemcsak a gonosszal szemben veszik fel a harcot, de egy különleges kristály és néhány varázslatos állat segítségével újra szövik Lencsi elmagányosodó  nagynénje körül a barátsághálót. A regény központjában a barátság mindenekfelett álló fontossága, illetve a közös (jó) ügyért való elszánt harc, a bajtársiasság és a bátorság áll – mind olyan téma, amely 4-5. osztályban más művek kapcsán már előkerül a tanórán, így lehetőséget kaphatunk, hogy több, különböző korban és stílusban született művön keresztül tárgyaljuk ugyanazokat a kérdéseket. (4-5. osztályosoknak) 

Méhes György
Tatárok a tengeren
Ill.: Bányai István, Cerkabella,  2014, 152 oldal

Bár a regény első megjelenése 1971-ben volt, mégis jó szívvel ajánljuk iskolai feldolgozásra a 2014-es kiadását, hiszen a kiskamasz szemszögből bemutatott, helyzetkomikumra épülő kalandregény, aminek központjában egy igazi fergeteges tengerparti nyaralás áll, a szituációkat tekintve a mai napig semmit sem vesztett aktualitásából. A történet révén jó alkalom nyílik szót ejteni az anekdotikus történetmesélésről, a mai, és a múlt század ’60-as ’70-es éveiben zajló élet különbségeiről és hasonlóságairól, illetve – mivel a történet helyszíne Erdély, illetve a román tengerpart – kitekinthetünk erre a vidékre is. A szerző kapcsán pedig az erdélyi gyerekirodalomról is szót ejthetünk. A kötethez a kiadó blogján feldolgozó feladatlap is található. (5-6. osztályosoknak)