Nem szeretem a „kötelező irodalom” megingathatatlanságát, sokkal jobban ínyemre van az „ajánlott olvasmányok” sokszínűsége. Kipipálandó műveltségi lista helyett az olvasás megszerettetése a fontosabb, különösen általános iskolában, hogy a tanár azokat a könyveket választhassa ki az osztály számára, amelyek éppen akkor mondanak számukra valami érvényeset, és amelyekről aztán hosszan el tudnak beszélgetni.
A Ciceró sok klasszikus gyerekkönyvet ad ki, én mégis három frissebb könyvünket ajánlanám. John Boyne regénye, a Barnaby Brocket és a szörnyű dolog, ami vele megesett (amelyet a Bábszínház is feldolgozott, kiváló, pedagógusoknak szóló kiegészítő anyaggal együtt) az előítéletekről szól a repülő kisfiú meséjén keresztül, aki bámulatos kalandokon megy át, és közben sokféleképpen szembesülhetünk azzal, hogy a „normális” nem feltétlenül az egyetlen helyes út. Nyitottságra, a készen kapott skatulyák felülvizsgálatára ösztönöz a könyv, és emellett még a humora is jó.
Szigeti Kovács Viktor könyvei, köztük A táltos nyelvi megformáltságukkal emelkednek ki, és miközben az olvasók Kücsen, a táltos fiú magyar népmesékből merítkező történetét olvassák, olyan fontos üzenetekkel lesznek gazdagabbak, mint a természet tisztelete, az összetartás és a konfliktusok erőszak nélküli rendezése.
Jennifer L Holm könyve, A tizennegyedik aranyhal pedig mulatságos történet, amelyben a főszereplő nagypapája egy medúzából származó vegyület segítségével visszafiatalodik, és ez rengeteg kalamajkát okoz – közben azonban a történet az öregedésről és az elmúlásról is fontos dolgokat mond, és a tudós nagypapán keresztül felszítja az érdeklődést a természettudományok iránt is.