Az elsivatagosodott Alföldön betyárra és rendőrre is lecsap egy ősi veszedelem
Sándor Anna

Az elsivatagosodott Alföldön betyárra és rendőrre is lecsap egy ősi veszedelem

Az Ingókövek és az Elveszett Gondvána után új regényében a cli-fit vegyíti a krimivel és az easternnel a szolnoki születésű jogász és író Lőrinczy Judit. Az utolsó tanú (itt beleolvashatsz) a közeljövő Magyarországára vezet, amikorra a klímakatasztrófa könyörtelenül átalakította az életfeltételeket, és elszabadított egy ősi fenyegető erőt is.

Kritika. Fotó: Kleinheincz Csilla

LŐRINCZY JUDIT
Az utolsó tanú
Gabo, 2022, 597 oldal
-

Magányos férfi várakozik az alföldi éjszakában, hogy biztos legyen benne, semmiféle élő és másélő figyelmét nem kelti fel, ha végre leereszkedik a kiszáradt Tisza medrében nyílt hasadékhoz. A tét óriási: a betyárok kincset remélnek a feltáruló sírtól, mások hatalmat, megint mások viszont tisztában vannak a közelgő katasztrófával, és mindenáron próbálják megakadályozni.

Ez 2052. Magyarország. A víz ritka kincs, hozzáférni a megmaradt településeken szigorú szabályozás, a pusztában a farkastörvények szerint lehet. Az elsivatagosodott Alföldön a nappali forróság a szabadban elviselhetetlen, az emberi civilizáció és a természetes ökoszisztéma túlélőit a pusztító szárazviharok veszélyeztetik, amik tombolásuk során mindent por alá temetnek. 

Az utolsó tanú víziójában a disztópikus cli-fi összetalálkozik a pisztolypárbajos easternnel, a cselekményt viszont elsősorban a fantasztikummal megfűszerezett krimi alakítja. Martfűnél a Tisza medrében két holttestet találnak, egy szegedi régészprofesszorét, aki Attila sírja után kutatott és a jelek szerint a kiszáradásba halt bele, és a Bánként emlegetett hírhedt betyárét, akit viszont lenyilaztak. A nyomozásba hamarosan bekapcsolódik a szegedi, a szentesi és a szolnoki rendőrség, valamint ügyészek is, néhányuk számára pedig nagyon hamar egyértelművé válik, hogy az ügyet csak úgy lehet megérteni és felgöngyölíteni, ha a természetfelettit is számításba veszik. Egyre több embernek vannak ugyanis látomásai, amik - hol töredékesen, hol kiforrottabban - mozaikként rajzolnak ki egy a martfűi esethez kapcsolódó, de jóval nagyobb horderejű eseménysort.

Lőrinczy az új regényben hazatér, kétszeresen is. Egyfelől a közeg ábrázolásában - a miliő minden kíméletlensége ellenére - ott bujkál annak a meghittsége, hogy az író az általa jól ismert vidékeket járja be, azok jövőjét gondolja tovább, és épp olyan őslakos errefelé, mint a nyitójelenet előtt idézett Temesi Ferenc-szócikkben szereplő nép: 

“Nem akármilyen önbizalma lehet annak a népnek, amely a lapályra telepszik. Puszta erején kívül nem számíthat másra.

Itt nincsenek barlangok, sziklák adta zugok, ahol a hegyvidéki ember meghúzódhat, és kilesheti az idegen szándékát. Itt szemtől szembe kellett állni a betolakodóval. Ezért is harcias az itteni nép. Ha nem lett volna az, ma hírmondó sem lenne belőle.”

Másfelől a szerző hazai terepen jár akkor is, amikor a rendőrségi és ügyészségi munkát emeli a középpontba, és helyenként már-már a Drótot idéző aprólékossággal mutatja be, hogyan képes a bürokrácia elnehezíteni a hatékony nyomozást, illetve hogyan zavarnak be egymás munkájába a szomszédos körzetek vagy egy olyan államigazgatási csípési sorrend, amiben Szeged az ország kiemelt déli bástyájaként jóval több erőforrás és jogosultság fölött rendelkezik, mint a kisebb súlyú Szolnok, pláne Szentes.

Ez az ismerősség viszont több szempontból gyengíti is a majd’ 600 oldalon hömpölygő regényt. Hiába gyomorszorítóan erős a természeti könyezet, a klímakatasztrófa ábrázolása, ami ráadásul szervesen be is épül a cselekménybe, a feszültségépítést újra meg újra visszaveti egy-egy írói döntés vagy hiányosság.

A regény lapjain kirajzolódó játszmában például bőven vannak résztvevők, akik ráadásul külön-külön cselekményszálakon mozognak, úgyhogy nagyon jót tett volna legalább egy névlista a kötetbe, ahol gyorsan le lehet csekkolni, hogy az adott szereplő melyik csapathoz tartozik:

  • szentesi, szolnoki, netán szegedi rendőr,
  • ügyész vagy bíró,
  • betyár,
  • a derekegyházi ökofaluban él vagy onnan való szakadár,
  • másélő,
  • vagy az egyéb pusztai népek táborát erősíti?

Lőrinczy a sok szálon futó cselekménnyel és a szereplői mozgatásában a trónok harcás iskolát követi, amiben nincs egyértelmű főhős és nincs semmiféle garancia a túlélésre, vagy hogy kivel mi történik a cselekmény adott pontján, így az általános klisékből táplálkozó várakozásainkat teljesen feladhatjuk. Ez egyébként még izgalmas is lehetne, ám a szereplők zöme azzal együtt marad kidolgozatlan és nehezen követhető, hogy valamilyen megkülönböztető információt azért megtudunk róla. Ennek az információnak viszont többször nincs nagyobb súlya, mint egy névtáblának, mert a figura drámájához, ha egyáltalán van neki, ritkán ad hozzá eleget. És ha mégis, ott is le-ledobnak a szikárnak szánt, de inkább banális stílusú megfogalmazások.

Emellett olyan visszatérő és fontos szereplők maradnak jellegtelen karakterek, mint az ügyész Margaréta, akinek pedig a vérről és egy gigantikus szárazviharról szóló látomásai elég hangsúlyosak a kötetben, és neki magának is kulcsszerepe lesz a végkifejletben. Vannak ugyanakkor olyan alakok is, akik mintha jobban érdekelnék az írót, mindenesetre sikerült árnyaltabban megrajzolnia őket. Ilyen például a körözési listák élén trónoló betyárvezér, Lóta, aki egy aranymaszkot keresve koncol fel irgalmatlanul bárkit. Vagy ilyen a látó Miseta Zsóka és a másélő Sámán kettőse, akik egymás kölcsönös manipulálásával igyekeznek elérni a céljukat: megállítani Atillát.

2052-ben a kiszáradt Tisza medrében nagyobb fenyegetés rejtőzik, mint a portyázó betyárok
2052-ben a kiszáradt Tisza medrében nagyobb fenyegetés rejtőzik, mint a portyázó betyárok

2052. Alföld - A szép új jövő helyett fallal körülvett városok és magára hagyott, újkori betyárokat bújtató vidék, ahol a porviharok és az aszály mellett a feléledő mítoszok jelentik a legnagyobb veszélyt. Olvass bele Lőrinczy Judit új könyvébe!

Tovább olvasok

Mert nyilván ő jelenti itt a nagy, végső fenyegetést - és akit ez meglepett, az nagyon gyorsan olvassa el Gárdonyitól A láthatatlan embert. Hamar kiderül, hogy a regénybeli Atillát mindössze a hagyomány köti a történelmi Attilához (a két név eltérő írása a regényben jelzi is a különbséget), valójában olyan emberiség előtti szörnyeteg, ami időtlen idők óta várja, hogy ismét szabad lehessen (itt Lovecraft kacsint egyet). És részben azért is tud éppen most elszabadulni, mert a klímaváltozás kiszárította a folyót, ami a börtöne egyik fontos védőrétegeként borult fölé.

Ez az ötlet egyébként ad egy tágabb cli-fis szimbolikát is a könyvnek, hiszen - miközben itthon éppen lecsap az újabb hőhullám - a klímaváltozásban olvadó permafroszt miatt bőven lehet olvasni cikkeket például a felszabaduló metán, illetve rég eltűnt, ám a jégből újra felbukkanó, ősi kórokozók fenyegetéséről. Ezt a vonalat erősíti, hogy Lőrinczy a látomások cselekményformáló ereje kapcsán fejtegeti a szabad akarat kontra végzet kérdéskörét is. Nemcsak azt, hogy vajon tudunk-e változtatni az eleve elrendeltnek tűnő sorson, katasztrófákon, hanem azt is, hogy egyénként mennyi hatásunk lehet a Nagy Dolgok alakítására. Innen nézve akár még érthető is lehet egy olyan tudatos írói döntés, ami a klasszikus hőstoposz alkalmazása helyett ennyi szereplőt vonultat fel párhuzamosan, akik hol fel-, hol eltűnnek, és 

mindannyiuk kis és nagy volumenű tetteire szükség van a végkifejlethez.

Atilla viszont összességében túl nagy falatnak bizonyul Lőrinczy számára, akit annyira lefoglal a nyomozás bemutatása és az Atilla eljövetelére való készülődés kellemetlenül szövevényes alakulása, hogy elveszik a részletekben, ennek pedig a regény arányai és a feszültségépítés látja a kárát. Az óriássá növekvő Atilla is bosszantóan súlytalanul jelenik meg ahhoz képest, hogy milyen pusztítást végez, ami tükrözi is, hogy mintha nem tudnának találkozni a regény léptékei: a szörny archaikus gigantikussága és a kisemberi cselekvőképesség.

Mindez nem azt jelenti, hogy Lőrinczy könyve ne lenne korrekt és helyenként elgondolkodtató nyári olvasmány, pláne ebben a forró, aszályos időben, hiszen tele van erős atmoszférájú jelenetekkel és pillanatokkal, az alapötlet pedig jó. Csak érződik rajta, hogy ez egy kihagyott lehetőség maradt.