A siker a szerencsén múlik, a tehetség pedig velünk született tulajdonság? Matthew Syed, a Szuper vagy! című könyv szerzője szerint korántsem. Az egykori kétszeres olimpiai bajnok asztaliteniszező a saját és más ismert személyiségek példáján mutatja be a tizenéves gyerekeknek, hogy a céljaik kitartással és rengeteg gyakorlással elérhetőek.
Ki gondolta volna, hogy Michael Jordan majdnem 300 vesztes meccset tudhatott maga mögött kosárlabda-karrierje során, J. K. Rowlingot pedig számos kiadó visszautasította, mielőtt elfogadták volna a Harry Potter kéziratát? Amikor a sikeres emberek teljesítményét nézzük, nem gondolunk arra a rengeteg kudarcra és küzdelemre, ami a sikerhez vezető utat kövezte. Holott a kudarc a kemény munka természetes velejárója, és az, hogy sikeresek lehetünk-e valamiben, nagyrészt azon múlik, milyen a szemléletmódunk.
Matthew Syed: Szuper vagy! - Turbózd fel az önbizalmad, és elérhetsz (szinte) bármit!
Fordította: Kertész Edina, Manó Könyvek, 2019, 160 oldal, 2990 HUF
Carol Dweck, amerikai pszichológus a fiatalok gondolkodásmódját kutatva felfigyelt rá, hogy a szemléletmódunk akadályozhat illetve segíthet is a siker elérésében. Az úgynevezett rögzült gondolkodásmód (az angolban fixed mindset) szerint a képességeink születésünktől fogva adottak és előre meghatározottak. Rögzült gondolkodásmóddal az emberek – köztük gyerekek – nagyjából 40 százaléka rendelkezik, és olyan, gyakran hallott gondolatok kapcsolódnak ehhez a szemléletmódhoz, mint például „nem vagyok jó matekból”, „nekem ez úgysem sikerül”, „nem vagyok igazán jó semmiben”. Ez a fajta szemléletmód könnyen kialakulhat a környezet visszajelzései alapján, ám a jó hír, hogy megváltoztatható. Az úgynevezett fejlődő gondolkodásmód (más fordításokban fejlődési szemléletmód, angolul growth mindset) abban segít, hogy a kudarcokat legyőzendő akadálynak lássuk, és tudjuk, hogy a képességeink fejleszthetők. Ez a szemléletmód már gyerekkorban elsajátítható. Ebben lehet a gyerekek segítségére a Szuper vagy! című könyv, amely számos híresség példáját hozza fel arra, hogy a tehetség nem velünk született tulajdonság, hanem egy képesség, ami rengeteg gyakorlással kialakítható. Mozartról például szeretjük azt gondolni, hogy csodagyerek volt, aki már a tizedik születésnapja előtt remekműveket alkotott. Született zseninek gondoljuk, aki előtt nyitva állt a zenészi pálya. Ám érdemes azt is tudni, hogy az apja ugyancsak zenész és előadóművész volt, valamint tanár is, aki hároméves korától fogva intenzív zenei nevelésben részesítette a fiát. Így a kis Mozart mögött hatéves korára 3500 órányi gyakorlás állt. Remekművét, a 9. zongoraversenyt huszonegy éves korában komponálta, már felnőttként, rengeteg gyakorlással és munkával a háta mögött.
Serena Williams teniszbajnok, David Beckham futballista, a Brontë-nővérek példája ugyancsak segít megérteni, hogy a siker nem a DNS-ünkben van kódolva, hanem kemény munka eredménye. A tehetségnek emellett olyan összetevői vannak, mint a hit, a kitartás, az önbizalom, az erőfeszítés, a tanulásra való képesség, a nyitott elme és a kudarcból való felállás képessége.
Különös fontos ez a gondolat ma, amikor még nem tudjuk, a mai gyerekek nagy része milyen szakmában fog dolgozni, hiszen ezek a szakmák még nem léteznek. Az iskola nem készíti fel a jövőbeli adathalászokat, nukleáris gyógyászati technikusokat, űrpszichológusokat vagy Python programozókat a rájuk váró kihívásokra, amelyekhez olyan fontos készségekre lesz szükségük, mint a rugalmasság, kreativitás, az újrakezdés képessége és a folyamatos tanulás – összességében a fejlődő gondolkodásmód.
Míg a Szuper vagy! című könyv a fejlődő gondolkodásmóddal ismerteti meg a gyerekeket, addig a hozzá tartozó gyakorlófüzet, amely a Szuper vagy! Próbáld ki! címet viseli, abban segít, mire érdemes fókuszálni, mit kell gyakorolni és mihez lehet kezdeni, ha nehézségek adódnak a cél eléréséért folytatott küzdelemben, legyen ez a cél táncfellépés, sportmérkőzés vagy akár egy ötös dolgozat. Megmutatja, hogyan tűzhetünk ki célokat, megismertet a feladatmegoldás technikáival – például azzal, hogy érdemes kisebb lépésekre bontani a célunkat –, és segít megérteni azt is, hogy a célok eléréséhez sokszor egy egész segítő csapatra van szükség, beleértve a szülőket, az edzőket, a tanárokat és a barátokat is, akik visszajelzéseket adhatnak, így segítve az önismeretet.
A kudarc és a siker váltakozásáról Kiss Gergely olimpikon a következőket mondta:
Lapozzatok bele a könyvbe:
szuper_vagy_bel.pdf by on Scribd