Kő' kóla? - 500 oldalnyi előjáték, avagy Harry Potter nyugodtan alhat

m.anna | 2007. június 04. |

D-
Charlie Fletcher: Kőszív, Budapest, 2007, Műszaki

Fantasyt írni könnyű. Kell hozzá egy kisfiú vagy kislány (12 éves, esetleg 13), aki érzékeny, okos, emiatt különlegesebb a többi gyereknél. Ezt a kisfiút vagy kislányt aztán mindenféle misztikus képességekkel és/vagy kalandokkal kell felturbózni, csupa olyasmivel, ami a valóságban nem adatik meg a hasonló korú kiskamaszoknak. Jó, ha van egy segítő is, főleg ha természetfölötti adottságokkal bír (az a legjobb, ha varázsló, sárkány, vagy állat). És persze kell egy ellenkező nemű gyerek, akivel hősünk jól összekülönbözhet néhányszor. Persze az is nagyon fontos, hogy a regény ne itthon jelenjen meg, hanem Amerikában, vagy Angliában. Az pedig egyenes út a sikerhez, ha mind a két országban egyszerre.

Az, hogyha egy ilyen gyermekregény egészen eredeti, az eladási számokon nem változtat sokat, ártani legalábbis biztosan nem árt neki. De az olvasó, főleg ha gyerek, mit kezdjen egy olyan történettel, ami jó alaposan felizgatja, aztán magára hagyja a titkokkal, megoldás nélkül?

Ha egy második világháborús katonaszobor, egy Tüzér lelép a talapzatáról, és felajánlja a segítségét a kisfiúnak, akit vízköpő szörnyek egész garmadája üldöz, mert   egy faragott sárkányfej letörésével megbántotta a köveket, akkor olyan fináléra számítunk, amelyben mindenre fény derül. Hát ebben a könyvben kurvára sötét van. És az is marad.

Kérdésben pedig nincs hiány. Nagyjából a kétszázadik oldal környékén döbbenünk rá, hogy csak olyan titkok derültek ki, amiket bárki ki tud következtetni, a rejtélyek pedig egyre szaporodnak. Innentől kezdve gyakorlatilag folyamatosan küzdeni kell a regény nehézkes, néha kifejezetten zavaros nyelvezetével ahhoz, hogy a figyelmünk ne lankadjon el végleg.

2008-ban Both Scott Rudin és Lorenzo di Bonaventura filmet fognak forgatni a történetből, ami biztos nagyon látványos lesz, tekintve eddigi munkásságukat (Constantine, Transformers). Sztárszereplők és látványos CGI-trükkök. Pénz, paripa, presztizs. A forgatókönnyvel azért lesz munkájuk, hiszen a regényben található suta párbeszédeket egy B-kategóriás film sem engedheti meg magának. Még akkor sem, ha fantasy a hívószava. Mindegy, kíváncsian várjuk, hátha a filmből mégis kisül valami jó.

Az író trilógiát tervez (látom, mindenki meglepődött), a második kötet, az Ironhand külföldön már meg is jelent. Én csak arra tudok gondolni, hogy Fletcher azért döntött a trilógia mellett, mert az háromszor annyi pénzt hoz. Meg azért, mert még arra sem telik írói képességeiből, hogy normálisan lezárjon egy történetet.

Inkább folytatja. A Narnia krónikái, vagy a Harry Potter könyvek mind jó ellenpéldák: ezek egyenként is olvasható, teljes művek. Charlie Fletcher-nél pedig csak kapkodjuk a fejünket. Nem kap például választ az olvasó arra, hogy a főgonosz egyáltalán miért is üldözi ezt a szerencsétlen gyereket. A végén meg ott maradunk néhány mellékszereplővel, akik nézik egymást, kicsit sebesültek, meg persze nagyon izgulnak is. A gyerek pedig egyszerűen csak visszajön vigyorogva, mint Mózes a Sinai-hegyről, és nem derül ki az ég egy adta világon semmi. Ha pedig néhányszor újraolvassuk a finálét, akkor minden bekezdésben találunk valamit, ami az előző 500 oldal ismeretében sem érthető teljesen pontosan.

És mi a vége? „Aztán, ahogy lebukott a nap, szó nélkül felálltak, és együtt indultak a fény felé.” Mondhatni új kalandok felé. Mert van még, akit meg kell ölni, ki kell szabadítani, van, amit meg kell érteni. Csak mi, az olvasók nem fogjuk tudni soha, hogy miért. Ha Majakovszkijéknak annak idején hagyták volna, hogy összetörjék a világ összes szobrát, akkor most nem létezne ez a könyv. A képzőművészek rosszul járnának ezzel a verzióval, az irodalom viszont fellélegezhetne. Valamit valamiért.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók