Általános cikkek puf100 péterfy gergely

PUF100 - Péterfy Gergely: A Pásztor-fiúk (október 20)

Könyves Magazin | 2007. november 20. |
Idén száz éve jelent meg Molnár Ferenc: Pál utcai fiúk című regénye. Mivel gyerkkorunk egyik kdevence volt, ezért örömmel álltunk össze a PEtőfi Irodalmi Múzeummal, akik erre az alkalomra külön kiállítással készültek: Éljen a Grund - 100 éves a Pál utcai fiúk című regény. A kiállítás 2007. október 11 - 2008. augusztus 31-ig látogatható. A PIM négy írót kért fel, hogy naplószerűen gondolja újra a grund történéseit. Zalán Tibor (Áts Feri ), Péterfy Gergely, Lackfi János és Ficsku Pál (Csónakos) szövegeit olvashatjuk. Ha valakinek van elfekvőben PUF-os szövegtöredéke, küldje el nekünk! Itt elolvasható az összes.

október 20.
Pár napja eltemettem a kutyámat. Én voltam a hibás halálában, mert nekem mindig minden kell, pénz, ház, autó, reggeli-ebéd vacsora, pompakedvelő vagyok és költekező, szép kutya is kellett, hát tessék, most meglilult a szép kutyám a föld alatt. A római fal tövébe temettem a kert végében, egy orgona alá. Ez nem az a római fal, ahová majd a pincét akarom ásni, ahol majd a hátam római falnak vetve iszom a vörösbort, ezt véletlenül találtam, amikor a szép, még meleg, de már nagyon nem élő kutyának kerestem a megfelelő sírhelyet, olyan helyet, amit a következő harminc évben biztos nem mozgatok meg újra, én legalábbis már biztosan nem, ez egy végleges hely lesz, egy arkhimédeszi pont. Miközben a karomban vittem a szép kutyám a gödör felé, azon gondolkoztam, hogy a túlvilágon majd hogy fogad: felugrálva rám és boldogan, vagy szörnyű váddal a szemében, amiért elvettem tőle a földi időt, a rohangálást, a gödörásást, a papucsszéttépést, a csillagfényes, téli éjszakát, amiért mindent elvettem tőle, ami az övé volt, szaros kis kenneljét, az árnyékát adó meggyfát, a kertet, a reggeli rohangálást és a legkülönbözőbb márkájú száraztápokat.
(bocs, épp bejött a lányom, hajtogattak a napköziben egy ilyen izét, amit a kezedre, a négy ujjadra húzol, tátog, mint egy csőr, azt mondja a lányom, hogy mondjak egy számot. Öt, mondom. Nézegeti a hajtogatott izét, és azt mondja, sárga, nem nyertél. Kihajtogatja a sárga pötty alatti részt, rá van írva, Anna. Mutatja, olvasom, Anna. Ki az az Anna? kérdem. Rosszallóan néz rám. Családtag! mondja. Akkor mért nem nyertem? Vállat von. Csak! mondja. Újabb számot kell mondanom, Bepróbálok egy hatost. Angyali mosollyal bontogatja a kék pöttyel jelölt titkos rekeszt. Nyertél! NA, mi van ide írva? Olvasosm? AMAM. Mi az az amam? Csak nem mama? Nem, nem! Az amam! Mostanában, tudod, így hívom anyut! Olyan rezzenéstelenül néz a szemembe, de annyira magabiztosan, hogy előre sajnálok minden férfit, aki majd valaha is ki akar igazodni rajta.)
Próbáltam neki magyarázni, a földben azóta meglilult szép kutyámnak, miközben a karomban vittem a gödör felé, mely a jégkorszak homokjával várta és a római fallal, hogy ne haragudjon rám, amiért megkötöttem, és nem gondoltam rá, hogy nyakán a pórázzal le is ugorhat a teraszról, s hogy az utolsó, amit lát, a fügefa csodálkozva himbálózó levelei lesznek és a tölgyoszlopok, amelyek a rézsűt tartják.
Mert mindent csak nekem, az összes üveggolyót, az ő szabadságát is, először csak a szabadságát, aztán az idejét a csillagok alatt. Mert dühített, hogy a mégoly alaposan átjárhatatlanná tett kerítésen át is megszökik, kiássa, kitépi, kimarcangolja magát, aztán napokig nem látjuk, dühített és bántotta gazdai hiúságomat, sértette birtoklási vágyamat, hogy ha egyszer kiszökött, magasról tojt rám, fülei vidáman lobogtak, ahogy elhúzott előlem, hiába édesgettem, hiába fenyegettem, hiába dicsértem, ha visszatért, és hiába büntettem, ha valahogy mégis sikerült elkapni. Illetve, bocs, aki megbüntette, az az öcsém volt.
Adalék a Halál és a lánykához: amikor eltemettem, Márti azt kérdezte, milyen volt az arca. Szép válaszoltam, ahogy a Keresztapából ellestem a nőknek adandó válaszok logikáját. Milyen legyen az arca az akasztott kutyának? Az öcsém biztos vállat vonna, és azt válaszolná, a szeme dülledt volt, és lila, duzzadt nyelve kilógott a szájából. És ő lenne az pedig, aki nem merné megnézni.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!