Bret Easton Ellis Magyarországra jött. Jobb, ha ezt most megjegyzi minden kedves olvasó, aki képes túllátni Magyarország határain, mert most van az a nullánál is kevesebb országunkban, hogy irodalmi értelemben történik valami.
Fotó: Valuska Gábor
Jobb, ha mindenki kimegy a Könyvfesztiválra, és megnézi magának ezt a csókát, bevési a kis fejébe az arcvonásait, mert ritkán láthat hasonló formátumú írót. A szkeptikusok persze mondhatják, hogy mit nekünk Ellis, tavaly nálunk járt Rushdie, és neki még egy fatva is lóg a feje fölött. Erre azt kell válaszolnunk, hogy Rushdie valóban nagy író, Bret Easton Ellis viszont egy istenverte zseni, aki reflexből tette meg azt, amire mások csak ácsingóznak: mellékesen megírta a 80-as és 90-es évek nagyregényét, sokak szerint az előjátékát a XXI. századnak. James Joyce halott, Bateman él.
Fotó: Valuska Gábor
Napfény, medence, gyerekkor
Ellis 1964. március 7-én született Los Angelesben, elképesztően gazdag családban. Apu ivott, és mellékesen felhőkarcolókat adott és vett, az egész családot rettegésben tartotta, több, az interneten fellelhető biográfiában is utalnak arra, hogy Ellist kifejezetten kedvelte, egy alkalommal például arra kényszerítette a gyereket, hogy vele igyon. Gyerekkorát kisebb-nagyobb megszakításokkal (mikor például füvet találtak a szobájában, és büntetésből a nagypapa Nevada sivatagbeli kaszinójába küldték dolgozni) elképesztő fényűzésben töltötte a családi medence mellett. Egy kis egyetemre ment Vermontba zenét tanulni, de elkezdett érdeklődni az irodalom iránt, és írói kurzusokra járt. Ekkoriban olvasta el Joyce Ulyssesét is, amelyet a világirodalom egyik legnagyobb regényének tart a mai napig, és véglegesítette a Nullánál is kevesebb (Less than Zero) szövegét, ami meg is hozta számára az országos ismertséget, amit nem túl jól viselt.
Az amerikai prototípus
Miután elvégezte az egyetemet Ellis, New Yorkba költözött. Regényei sikerének és a családi hátterének köszönhetően mással sem kellett foglalkoznia, csak a regényírással. Komolyan veszi az írást, reggel ébresztőórával kel és napi nyolc órát dolgozik. Főleg kézzel, írógéppel ír, rengeteget javít a szövegein, és csak a végső változatot viszi fel a számítógépére. Megírja az American Psychót, melyben megteremti a korszak hősét, Patrick Batemant.
1995-ben megjelenik Ellis Glamoráma című regénye, melyet abszolút főművének tart. A kritikusok örömmel üdvözlik, nagy siker. Ellis túl van a heroinizmuson.
Akikhez köthető
Ellis prózáját az amerikai kritika az American Psycho előtt Truman Capote-hoz hasonlította, sokan gondolták, hogy nemcsak egy nemzedék hangja szólalt meg vele, de végetért a politikai korrektség terrorja az Egyesült Államokban. Ellisre bevallottan hatott Hemingway, Joyce, mégis kevesen említik, hogy talán az egyetlen hiteles örököse F. Scott Fitzgerald írói hagyományának, hiszen pontosan arról ír, amiről Fitzgerald írt a This Side of Paradise-ban vagy a Tender is the Night-ban, nyolcvan évvel később.
Aki most Magyarországra látogat, már kitörölhetetlen személyisége az irodalomtörténetnek. Ilyenkor illik fejet hajtani.
Interjú Bret Easton Ellisszel a Literán>>