Általános cikkek a 2008 grecsó krisztián magvető

Az elejétől a végéig mesél Grecsó

Valuska László | 2008. április 29. |
A-
Grecsó Krisztián: Tánciskola, Magvető, 300 oldal, 2890 forint.

A nyelv Grecsónál falut, valóságot, kocsmát, problémákat, Voith Jocót és Szalma Lajost teremt, egy olyan kisvárosi közeget, amihez a meghatározó Mikszáth-os hagyományoknak megfelelően nagyon nehezen nyúlunk. Mert van ez a nyelvi izé, a vidék, ami leginkább a városhoz, és kiemelten a fővároshoz képest kerül meghatározásra, mindig kulturálisan elmaradott terepként. Ide viszi le a történettel együtt balek hősét, akiből még a nevelődési regény végére is csak nehezen lesz valaki, pedig a szegedi egyetem jogi karáról kerül a Tótvárosba a 24 éves srác ügyészségi fogalmazónak. Öt év egyetem után csak ennyi - tipikus magyar karriertörténet, semmi meglepő nincs benne, de ennek megírása hiányzott a magyar irodalomból. Grecsó mágikus történetében rengeteg klisé és sztereotípia kap helyet vidékről - megfelelően kifordítva.

Minden tekintetben egy férfivé válást kell a szerzőnek elmesélnie a szexen, a drogozáson, a családtól való elszakadáson át a munkahelyi érvényesülésig. Jocó egy igazi lúzer, akinek se nője, se énképe nincsen, így nagybátyja, Szalma Lajos, aki a kisváros föci-tesi szakos macsója a saját képére formálhatja. Ő lesz a bölcs öreg mester, akivel a folyamatos párbeszédek során rengeteg információt megtudunk a női futásról, a kocsmáról, a fűről, a fekete munkáról, a szerelemről.

Grecsó első regénye, az Isten hozott nagy vállalásnak tűnt (nekem B+), egy talán feleslegesen belekevert zsidó sorstragédiával (örülök, hogy hasonlót írt Károlyi Csaba az ÉS-ben), és míg a Tánciskola bizonyos szempontból (motívumháló és kulturális kontextus) sokkal egyszerűbb, addig az ördög-történettel nem jutunk előrébb. Pedig még a kutyát is Devilnek hívják. Szóval ez kevésbé szerencsés, de ez mit sem változtat a tényen, hogy nagyon jó könyv ez, amit jó olvasni.

Dr. Voight Jocó megérkezik a faluba, ahol jegyző lesz. (Eleve csodálatos találat a dr. Jocó.) A nagy álmokkal, tervekkel, meg azzal a teljesen feleslegesnek látszó diplomával, amit mindenki annyira hajt. Ott áll a magyar valóságban unokabátyjával, a tesitanárral, aki saját füvet termeszt, illetve mindenféle buher drogos dolgokban otthon van, de miközben a kisváros parfümözött macsója, valójában egy mindenbe belefáradt értelmiségi. Jocó másik, jövőbeni arca, ide tart, ezt mindenki látja: a város lakói és Jocó is, mindenki csak Szalma Lajost veszi észre benne, ugyanazt a nőt is dugja. Jocó sodródik a különböző nők között, akik mindannyian megfelelőek valamire. Értsd a dugásra, mert Jocó érdeklődése és bizonytalan identitása csak e körül forog.

A falu egyszerre a leghazugabb (mint azt a Pletykaanyu bizonyította) és legőszintébb hely, ahol mindenki tud mindent a másikról, és persze rögtön ítélnek is. A fővárosi píszí világgal ellentétben a nyelvet nem rombolja szét mindenféle korlát, ezért fordulhat elő, hogy Jocó megismerkedik a tolószékes (fogyatékos? hátrányos helyzetű? mozgáskorlátozott?) Ildikóval, aki elsőre egy élő guminőnek mutatja magát mozgásképtelenségével, majd persze az ellenkezőjét bizonyítja. A píszí nem működik, ahogy a tragikus történetszálat beindító esemény leírásánál sem: a fiatal cigány lánnyal Jocó apja először csak táncol, majd bokorba megy vele, történik, ami történik. Ezután jön a család, félelmet kelt, később Jocó lefekszik a lánnyal, sőt talán a gyereke is tőle van. A píszihez szokott olvasó zavarban van, nem tudja, a sztereotípiák és előítéletek működnek erősen, esetleg puszta leírással van-e dolga. Nincs nyelv előítéletek és sztereotípiák nélkül, amire a szöveg nem reflektál: nem kell megmondani, hogy ilyen e a cigány  lány és a tolószékes lány.

Különösen vonzó az elkészült Tánciskolában, hogy a keletkezését figyelve érezni lehet, mennyit gyúrta, faragta a szöveget Grecsó: a Doktor urak, az Ördöglugas után végül Tánciskola lett a címe. Nekem talán a Doktor urak tetszett a legjobban a címvariánsok közül, de sajnos/szerencsére nem nekem kellett dönteni. Az Ördöglugas címet egyébként a történetben felbukkanó kultikus gonoszunk, Lucifer miatt kapta volna, aki egy beszívás eredménye, mégis elcsábítja hősünket, hiszen ez a tradícióból eredeztethető kötelessége. Ezt az olvasatot erősítve több jelenetben Jocót az ördöghöz hasonlítják, a kutyát Devilnek nevezik, amelyek nem mindig szerencsések.

A Tánciskola legnagyobb meglepetése, hogy Grecsó képes az elejétől a végéig elmesélni egy (több, sok) történetet. (A meglepetés nem Grecsó, hanem az elejétől a végéig.)  Mivel Grecsótól a kezdetek óta tudjuk, hogy úgy mesél, mint aki maga elé ülteti a hallgatóját, és csak mondja. Ezt szeretjük prózájában, a leírást, a falu- és karakterteremtést, a különös nyelvi világot, ezért az utólag is túlvállalásnak látszó Isten hozott után örülhetünk, hogy sikerült a nevelődési regény műfaji keretei között megmaradva elmondania egy történetet. Ez nagy dolog akkor, amikor a nyelvi játék a minden, a történetbe pedig nem lehet belefeledkezni, mert a szöveg nem engedi.

A Tánciskola az a regény, amibe bele lehet. Az apró részletekig elbeszélt világokból nagy létértelmezést barkácsoló mindennapi hősöket létrehozó Grecsó kitaposta a saját útját ebben a népi-urbánus vircsaftban.

Grecsó eddigi mindkét regényével nagyot akart nyerni, pontosabban: olvasót és szakmai sikert egyszerre, ez rendjén is van, ráadásul nagyon jó visszajelzéseket kapott mindenhonnan. Van két regény a szerzőtől, aki mindig kockáztat, hogy több lépcsőt ugorjon egyszerre. Mintha nem lenne elég, hogy nagyon tud írni, mesélni, kisvárost és karaktert építeni, varázslatos világot teremteni, amiben a tesi-földrajz szakos tanár a legnagyobb gondolkodó és egyben a legkiéltebb, amiben fülledt leírásokban rombolják le az omnipotens férfit, és amiben a szórakoztató jelenetek között szó esik társadalmi problémákról, esélyegyenlőségről és fekete munkáról is. És ezek közül mindegyiket tökéletesen hozza, mégis egy olyan keretbe helyezi, egy Faust-történetbe, amire igazából nincs szüksége, hiszen a befüvezett lázálomban sem cimborál az ördöggel, hiába szeretnénk. Még végtelenül balek hősünk, Jocó is képes átbukdácsolni néhány nőn és sikereket elérni.
TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Lehet, hogy az álom az alvás lényege? – 3 könyv, amiben az álom fontos szerepet játszik

Bár sokszor nem tűnik többnek az alvás furcsa mellékhatásánál – és persze tudattalanunk kedvelt játszóterénél –, előfordulhat, hogy az álom valójában egy létszükséglet.

...
Zöld

A Mitágó-erdő sűrűjébe a hősök és az olvasók is belevesznek – 40 éves a modern fantasy mesterműve

Ősidőkben gyökerező erdők, újjászülető harcos hercegnők, apák és fiúk, az elme történetteremtő képessége, Freud és Jung, Tolkien, növényhorror és növényvakság a fantasyben, valamint az ember és a nem emberi világ szoros kapcsolata is szóba kerül a podcastban.

...
Zöld

5 empatikus készség, ami megmentheti a párkapcsolatodat

Nincs párkapcsolat konfliktus nélkül – a kérdés tehát nem az, hogyan kerüljünk el egy összezördülést, hanem hogy hogyan kezeljük együttérzéssel. Íme öt tipp egy egészségesebb kapcsolatért.