Általános cikkek vers a magyar térey

Ezüstkori nyár (Térey: Ultra)

Kalga | 2007. április 27. |
A
(Térey János: Ultra. Új versek, 2002-2006. Szerkesztette Péczely Dóra. Budapest, 2006, Magvető, 148 oldal, 1990 Ft)

Térey és az úgynevezett klasszikus magyar költészet remek viszonyban vannak. Nincs alá- vagy fölérendeltség, eleve nincsenek pozíciók. Térey bámulatos könnyedséggel mutat jogfolytonosságot az utóbbi száz év magyar irodalmával, nem kísérletezik, vagy ha igen, akkor észre sem vesszük. Különösen fontos ez e kötet esetében, mert az Ultra a változatlanság világát írja meg, a fényképalbumok történéseit leíró elbeszélő helyzetéből.
 
Ezüstkori nyarak gördülnek elénk, mintha diavetítőből, hangulatok, látványok, ízek és szagok villannának át a szövegeken, s az olvasó olyan magabiztosan mozdul az így összerakott világban, mint egy elfelejtett és hirtelen felbukkant emlékben. Pontosabban csak azt hiszi, hogy ő mozdul, miközben észre sem veszi, hogy a karját markolják és végigrántják ezen a tájon.

Központi szervező erő a mozdulatlanság és a múló idő ellentéte, az időpontok és helyszínek közötti átjárhatóság kérdése. Olyan élethelyzet, amelyben korszakokat szokott összegezni és lezárni az ember. Az elejétől a végéig ez feszíti a kötet verseit. (Ez tetőzik a címadó Ultra-Aquincumban, melyben történelmi távlatok keverednek a jelen prózai helyszíneivel, egészen sajátos versközeget alkotva.)
 
Téreyben úgy van némi antik föléemelkedés, hogy közben olvasóbarát marad. Magabiztos és figyelmes költő, uralja a verset, és úgy hajt végre formai bravúrokat, hogy közben nem zsonglőrködik: a versszerkezeteket szinte prózaként olvassa az ember. Rezignáltsága, elemző gondolatisága könnyedén átragad az olvasóra, ezáltal téve őt a vershelyzet részévé. Az Ultra kiváló verseskötet és remek olvasmány, melyet mindenki a sajátjának érezhet.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók