Általános cikkek c 2008 ulpius karafiáth orsolya

Egy férfi mind felett

Valuska László | 2008. április 25. |
C
Karafiáth Orsolya: A maffia-klub, Ulpius-ház, 2008, 2999 HUF.

Mi ez, ha nem péniszuralom? Van egy központi férfi, egy isten, aki tizenkét nő életét határozza meg valamilyen formában, és megölik. De legalábbis eltűnik. Az isten, a férfi halott, de mit kezdenek az alárendelt nők ezzel a váratlanul kialakuló helyzettel? Vagy ami ennél is fontosabb: ki ölte meg a közös férfit? Az igazságot tizenkét vallomásból ismerhetjük meg, amelyeket levelekben, emailekben vagy novellákban tesznek a gyanúsított nők.

Karafiáth Orsolya első regényével fontos dolgot tett: teljesen összemosta az ún. populárist az ún. magasirodalommal, amivel egyből többet ért el a hazai irodalmi életben, mint sok körülrajongott szerző. Mert ezeknek az ellentétpároknak az égvilágon semmi értelmük nincs, legfeljebb annyi, hogy segítenek az eligazodásban. Jelen esetben az első bekezdéstől (plusz a fülszöveg!) tudjuk, hogy krimivel van dolgunk, ami leginkább Miss Marple és Hercule Poirot megalkotója, Agatha Christie nyomaiban halad. Szeretne haladni.

A Maffia-klub ugyanis nem igazi krimi, és nem azért, mert belekezd valami posztmodern játékosságba, hanem egyszerűen nem működik krimiként. Ilyenkor látszik, hogy az állandóan lenézett műfaji regényeket milyen nehéz játékba hozni és működtetni. Sok szabály és tradíció írja elő a lépéseket, ráadásul nyelvet sem talál a szöveghez. A korábbi versesköteteivel szemben A Maffia-klubban a mindennapi beszélt nyelvet találta megfelelőnek, miközben egyes részeknél kifejezetten jó mondatokkal dolgozik. A szövegből számomra a Karafiáthra jellemző nyelvi megoldások hiányoznak, vagy azokat keveslem (például szórakoztató a Ficánka bácsi Göd felsőn, bár az egyik kedvencem a Cosmopolitan által beszippantott Vera, aki elképzelhetetlen részletességgel tárja elénk, mikor, mivel fürdik, milyen arcpakolást használ, mikor szőrtelenít).

A különböző műfajú szövegegységeket rövid be- és levezető kíséri, amelyek egyfelől kontextusba helyezik az adott alakot, másfelől reflektálnak az elhangzottakra. Ennek a töredezettségnek tudható be, hogy összességében nem jó a kötet, viszont vannak benne nagyon jó részek is, mint a fiatal ápolónő monológja (Szent Dóra) a haldokló betegek problémáit, keléseit és halálát elénk táró történetben a testiség, a szexualitás keveredik azokkal a sztereotípiáinkkal, amelyek a betegséget és az öregséget körbeveszik. Regénytől függetlenül, novellaként is megállná a helyét.

A Maffia-klub név egy szoros kapcsolatokból épülő egyetemi lánybandát takar, és a közös férfit, Lajost. Utóbbi idióta és megmagyarázhatatlan leveleket, emaileket írogat a világ különböző pontjairól, ráadásul az igék és főnevek sorrendjéből egy idő után lebukik a krimirajongó Ágota előtt (Miért Ágota? Mert Agatha Christie, ugye, és még meg is van magyarázva), aki fogja az Agatha Christie-tapasztalatot és konspirálni kezd: Lajos meghalt, leginkább megölték, és a gyilkos köztünk van. Hipotézis: mindannyiuknak volt valamilyen érzelmi vagy testi kapcsolata Lajossal, mindenkinek lehetett indítéka megölni. Lajos végig egy nőt szeretett, Emesét, és halálát soha nem tudta feldolgozni. A gyilkos utáni nyomozás tehát átalakul: a női monológokból kirajzolódnak az egyes életek, a férfival való kapcsolat.

Ágota elkészíti a listát: kit, mikor keres fel és hallgat ki, hogy minél előbb megtudja a magyarázatot. 12 nő, 12 történet, 1 férfi, matematikailag így írható le a sztori, ha valakit érdekel. A lányok ugyanarra az egyetemre jártak, barátnők voltak, sőt péntekenként összejártak maffiázni, vagyis egy olyan szerepjátékot játszani, aminek minden esetben van egy vezetője (a történet alakítója és elbeszélője), illetve vannak a játékosok, akik közül valaki rendőr, valaki betörő lesz, sőt még gyilkos is. Végülis ennek a játéknak a mintájára épül fel az elbeszélőszerkezet: Ágota a történet alakítója, elbeszélője, aki egyben vérbeli játékosként nyomoz a gyilkos után.

Felkeresi a régi barátnőket, mindenki elmeséli a saját, Lajoshoz kapcsolódó történetét, Ágota meg kibogozza az információkat. Pontosabban a szerzőnk elhiteti velünk, hogy halad valamerre a nyomozásban, mert egy valamirevaló krimiben igenis szüksége van az olvasónak kapaszkodókra, amelyek bizonyos feszültséget fenntartanak, mert ez így kevés. Az olvasóval kötött műfaji szerződés alapján szerző, elbeszélő és olvasó is végig úgy tesz, mintha Ágota tényleg nyomozna, pedig semmi indíték, bizonyíték nincsen, mindenki meséli a történetét. (Itt spoileres rész következik, hogy bizonyos dolgokat árnyalhassak, kijelölve olvasható, de csak az tegye, akit nem érdekel a könyv: A történet végkifejlete felől ez valamennyire megmagyarázható, hiszen annyira banális halállal kell szembenéznünk (beesik a medencébe, pont rá egy ásóra), ami megmagyarázza, hogy a hétköznapi embereknek is mindig lehet indítékuk a gyilkosságra, illetve az ellenkezőjét is.)

Az első verseskötet, a Lotte Lenya titkos éneke nagy sikert hozott Karafiáth Orsolyának, aki már érezhetően nagyobb elvárásokkal nézett szembe második kötete, a Café X megjelenésekor. Mindehhez érdemes hozzátenni, hogy Karafiáth médiajelenséggé vált időközben: olyan színes, parókákkal identitásokat cserélő művészcelebbé, aki a mainstream média nyelvére is lefordítható és értelmezhető (legutóbb például az egyik tévés főzőműsorban sírversekkel szórakoztatta Ganxsta Zolit), ami a kezdeti Karafiáth-kedvelőt könnyen zavarba hozhatja. Az Ulpius ráérzett a Karafiáthban rejlő lehetőségre, és hozzásegítette első regényéhez, mert eladható. És ez végre nem probléma, hanem egy fontos szempont, mivel láthatóan találkozott az írónő igényeivel.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!