Denis Johnson: Mindenki marad! - részlet [Könyvfeszt2010]

Könyves Magazin | 2010. április 25. |

Denis Johnson: Mindenki marad!, Magvető kiadó 2010, Fordította: Totth Benedek


Jimmy Luntz tyúkmellű, szerencsejáték-függő és egy igazi balfék. Adósságokba veri magát, aztán tovább bonyolítva életét lábon lövi a ráküldött verőlegényt. Amikor pedig búvóhelyet keresne nem kevésbé szerencsétlen ismerőseinél egy eldugott motelben, összegabalyítja életét egy bombanővel, aki épp a férjét készül meggyilkolni. Kitervelik, hogy megkaparintják azt a temérdek pénzt, amit a férj egy korrupt bíró segítségével síbolt el, és ahogy az egy eszelős tarantinói világban lenni szokott: harcol mindenki mindenki ellen, folyik a vér és még több vér, szex váltakozik banális véletlenekkel, amik miatt a gyilkosok leggyakrabban hullaként távoznak a történetből. Az amerikai Nemzeti Könyvdíjat korábbi regényével, a Tree of Smoke-kal elnyerő Denis Johnson ezt a magával ragadó tempójú noirt (mely tiszteletadás Raymond Chandler műveinek, ugyanakkor azok fergeteges paródiája) az amerikai Playboyban közölte először, fejezetről fejezetre haladva. A regény humora és radikalizmusa (a nyelvében és a történetvezetésében egyaránt) azonnal magával ragadja olvasóit. Denis Johnson amerikai író Münchenben született, 1941-ben. Eddig hat regényt és három verseskötetet írt, valamint drámákat és elbeszéléseket. Jesus’ Son (1992) című novelláskötetével vált egy csapásra ismertté. Tree of Smoke című regényéért Nemzeti Könyvdíjat kapott 2007-ben. Észak-Idahóban él.

Részlet:

Jimmy Luntz soha nem járt a fronton, de ilyen érzés lehetett, ebben holtbiztos volt – tizennyolc fickó összezsúfolódva egy szobában, Rob, a karvezető kiküldi őket –, tizennyolc fickó vállvetve, parancsnoka utasításait követve csinálja, amit a kiképzés során beléjük vertek. A vastag függöny mögött csendben várakozva hallgatták, ahogy a konferanszié elsüt egy szakállas viccet, aztán így szól: – Az Alhambrai Naplopók Kórusa! –, mire ők vigyorogva kiléptek a reflektorfénybe, és lenyomták a két számukat. Luntz egyike volt a négy szólamvezetőnek. Úgy érezte, a Firefly egész jól sikerült. A magánhangzók összhangban voltak, a mássalhangzók nem ropogtak, Luntz tudta, hogy – legalábbis ő – végig derűsen mosolygott, és kifejező volt a testbeszéde. Az If We Can’t Be the Same Old Sweetheartsra nagyon ráéreztek. Harmónia, összhangzat, a pátosz kifejezése, minden stimmelt, amit Rob valaha kért tőlük. Életük legjobb teljesítményét nyújtották. A végén jobbra át, és leszaladtak a lépcsőn, a kongresszusi központ alagsorába, ahol aztán még egyszer felsorakoztak szólamok szerint, hogy a rendezvény fotósa lekapja őket.

– H a csak huszadik helyen végzünk a húszból – mondta Rob a fellépés után, amikor az öltözőben levették a fellépőruhájukat, a fehér szmokingot, a tarka mellényt és a tarka csokornyakkendőt –, akkor se felejtsétek el, hogy valójában százból lettünk huszadikak, világos? Erre a versenyre száz csapat próbálta beverekedni magát, srácok, de csak húsznak jött össze, hogy felléphessen itt, Bakersfieldben. Ezt tartsátok észben! Száz ellenfelünk van, nem húsz. Ezt sose felejtsétek el, világos? –

Ezek után persze nem csoda, hogy úgy érezték, Rob szerint nem sikerült valami fényesen a fellépés. Mindjárt dél. Luntz nem vesződött az öltözködéssel. Fogta a sporttáskáját, megígérte a többieknek, hogy később utánuk megy a Best Value Innbe, aztán fellépőruhában felrohant a lépcsőn. Muszáj volt kinéznie a lovira. Érezte, hogy mázlis napja van. Kápráztatóan fehér szmokingjának zsebében ott lapult az összehajtogatott futambeosztás. A Santa Anita-i pályán fél egykor rajtol az első futam. Keresni kéne egy nyilvános telefont, hátha sikerül rávenni még valakit. Kifelé menet, az előcsarnokban meglátta, hogy már ki is hirdették a végeredményt. Az Alhambrai Naplopók Kórusa a tizenhetedik lett a húszból. Illetve dehogy is, hiszen százból lettek tizenhetedikek, nem igaz? Jól van, na. Csúnyán lebőgtek. Ennek ellenére Luntz még mindig úgy érezte, szerencsés napja van. Frissen borotvált arc, frissen nyírt séró, hófehér szmoking.

Nagyon nagy királynak érezte magát. Ahogy kilépett a széles üvegajtón, beleszaladt a bejárat előtt ácsorgó Gambolba. A jó öreg Gambol az ajtót figyelte, árgus szemmel nézte a ki- és belépő embereket. Magas, bánatos képű fazon volt, méregdrága bő gatyában és cipőben, teveszőr sportkabátban, meg egy világos panamakalapban, amilyet az öreg golfjátékosok szoktak hordani. Gambolnak hatalmas feje volt.
– H é – szólt oda Gambol –, tényleg egy barbershop kórusban csiripelsz?
– Mit keresel itt?
– Látni akartalak.
– K omolyan kérdezem.
– K omolyan mondom. Nekem elhiheted.
– K épes voltál eljönni egészen Bakersfieldig? Nem először fordult elő vele, hogy becsapták a megérzései. Talán mégsem ez lesz élete legmázlisabb napja.
– O tt parkolok – mutatott Gambol az utca túloldalára. Gambol egy fehér bőrüléses, rézvörös Cadillac Broughammel furikázott.
– Van egy gomb az ülés oldalán – magyarázta –, azzal be tudod állítani, hogy kényelmes legyen.
– A többiek hiányolni fognak – próbálkozott Luntz.
– Velük megyek vissza Los Angelesbe. Minden le van zsírozva.
– Majd odaszólsz nekik telefonon.
– H ú, hát ez jó ötlet. Keressünk egy telefonfülkét, kiugrom, és rájuk csörgök. Gambol a kezébe nyomta a mobilját.
– N e ugráljál sehová. Luntz megtapogatta a zsebét, elővette a noteszét, és kinyitva a térdére tette, aztán a hüvelykujjával bepötyögte a számot a mobilba. Rob hangpostája jelentkezett, mire Luntz azt mondta:
– H eló, minden frankó. Hazafelé robogok, egyik haverom elvisz egészen Alhambráig.
– Egy pillanatra elgondolkodott.
– Jimmy vagyok.
– Nem kéne még mondania valamit?
– Luntz.
– Még valamit? Ennyi elég lesz.
– Legyetek jók. Kedden találkozunk. Kedden van a következő próba, ugye? Igen, úgy van. Na, akkor kedden. Luntz visszaadta a mobilt, Gambol eltette menő olasz sportkabátja zsebébe.
– Rágyújthatok? – kérdezte Luntz.
– Persze. Majd a saját autódban. Az enyémben nem.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!