Általános cikkek képregény

A porban

Wostry Ferenc | 2008. december 09. |

Ed Brubaker- Sean Phillips,Covard, Criminal 1., Icon kiadó.

 

"That's what I was afraid of, you stupid piece of shit: what's inside of me."


Brubaker az amerikai mainstream képregény egyik sztárszerjője, jelenleg épp az Uncanny X-Men-t írja. A karrierjét azonban krimi-képregényekkel alapozta meg, és a mai napig ezekben a legjobb. Vissza is tér hozzájuk rövid időközönként, amire kiváló példa az Icon kiadó Criminal sorozata, illetve az ehelyütt tárgyalandó kötete, amely az első öt füzet reprintjeit foglalja magába.

Az amerikai krimiképregény csúcsa David Lapham Stray Bullets című epikus szériája, amely húsz év történéseit és figurák tucatjait vonultatja fel. A Criminalnak nincsenek ilyen nagyratörő ambíciói: Brubaker mindössze egy eszméletlen ügyességgel megírt, a konvencióktól ha túlságosan el nem is távolodó, de azokat ahol lehet feszegetni kezdő történetet akar papírra vetni, a kiváló grafikus, Sean Phillips segítségével. Sikerül nekik.

Brubaker személyétől több szempontból sem áll távol a téma: csikóéveit pitiáner bűnözként tengette, az elbaszott gyerekkort garantálta az ex-hírszerző faterja és az idegbeteg, alkoholista anyja. Fiatalkorát az A Complete Lowlife című képregényben örökítette meg, érdemes elolvasni. A kilencvenes évek eleje óta, ekkor lépett a képregényírás rögös mezejére, sorban szerzi a jobbnál jobb sztorikat - számomra a legemlékezetesebb a Gotham Central volt, amely Batman városának rendőrmindennapjait örökíti meg, egy kommersz fantáziavilág által körülvéve, ám ennek ellenére a lehető legrealisztikusabban.

A Criminal-sorozat különálló történeteket mesél el, egy-egy ilyen történet 4-5 füzet hosszában terpeszkedik. A Coward főhőse - és jelen esetben ez a szó a lehető legironikusabban értendő - Leo Patterson. Annak ellenére, hogy mindenféle lopáshoz mesterien ért, legyen szó akár zsebmetszésről vagy bankrablásról, a törvény ellentétes oldalán állók egyaránt megvetik, páriaként kezelik. Leo híres arról, hogy sosem kapták el, mivel a veszély legkisebb jelére mindenhonnan lelép. Leo egy "coward", egy gyáva nyúl, legalább is ez róla a közvélekedés.

A szakmai tudását azonban senki nem vonja kétségbe, így nem meglepő, hogy két korrupt rendőr éppen őt akarja beszervezni egy páncélautó kirablásába. Csakhogy a páncélautó rendőrségi bizonyítékokat szállít, és amikor a rablás során a rendőrök, akik eredetileg bevették őket a brancsba, Leo társait kezdik sorra lelődözni, villámgyorsan világos lesz a mestertolvaj számára, hogy piszkosul átverték őket, és hanyatt-homlok igyekszik elhúzni a tetthelyről a belét. A korrupt rendőrök és a velük egy húrra pendülő drogbáró emberei akkortól ott loholnak a nyomában, mivel Leo és sebesült társa menekülés közben azt a táskát is magukkal vitték, amely miatt az egész vérontás lezajlott...

Leo egy nagyszerűen kitalált figura, az ilyenre mondják, hogy ambivalens. Elsőre tényleg egy gyáva szarnak látszik, aki mindenféle hajánál fogva előrángatott szabállyal veszi körül magát, hogy saját nyúlbélaságát leplezze. A történet előrehaladtával kibomlik a figura: egy felelősségteljes, bár antiszociális (tehát bűnöző-realista) személyt ismerhetünk meg, aki a saját túlélő technikáját éppenséggel  valódi természete elfedése végett fejlesztette ki - lásd a cikket bevezető idézetet.

A történet fantasztikus tempóban zakatol előre, Brubaker párbeszédei pedig csodálatos rögreálisak, néha gyönyörű, lírai betoldásokkal megízesítve. Tarantino-féle izzadtságszagú öncélúságnak nyoma sincs. Phillips képei darabosak, szálkásak, foltosak - a témához tökéletesen illenek.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program