Az öt legígéretesebb elsőkönyves: Mán-Várhegyi Réka

.konyvesblog. | 2015. március 31. |

 ma_un-va_urhegyi-re_uka_mg_6467.jpg

Fotó: Szombat Éva

A KönyvesMagazin februári számában exkluzív fotósorozatban mutattuk be az öt, általunk legígéretesebbnek tartott írót, aki tavaly jelentette meg első prózakötetét. A következő öt napban a blogon is bemutatjuk őket. Mindenkinek ugyanazt a néhány kérdést tettük fel, és mindenkit próbáltunk a könyvéhez illő környezetben lefotózni. Mán-Várhegyi Rékát 2014 végén sokan az év felfedezettjének nevezték, megkapta a Horváth Péter irodalmi ösztöndíjat,  Boldogság az Auróra-telepen című novelláskötete (ITT írtunk róla) pedig a Könyvesblog tavalyi Top50-es listájára is felkerült. Idén ő képviseli Magyarországot az Európai Elsőkönyvesek Fesztiválján, és az az ő novellája alapján készült a Friss hús fődíjas filmje, a Kamaszkor vége.

Ha íróként egyetlen mondattal kellene jellemezned magad, és egyetlen mondattal a kötetedet, mit mondanál?

Örülök, hogy írok, és a könyvem is nagyon örül, hogy meg lett írva.

Mi volt a legfontosabb dolog, amit írás közben megtanultál?

Egyik fő tapasztalatomat Norman Mailer fogalmazza meg Az éjszaka hadai című regényében: „Csak figyeljük meg: az írás jórészt a pillanat iránti megfelelő érzékenység, a következő ígéretes mozzanat megragadása, ami rendszerint az ember tudatos szándékától egy kicsit eltérő irányban rejtőzik valamelyik szóban vagy kifejezésben. (Az öntudat tompa eszköz, csak úgy nagyjából tántorog az igazság felé, az ösztön pontosan telibe találja. Egészségükre!)”

Mi volt a legnagyobb sokk, ami elsőkönyvesként ért?

Az elmúlt évben sokan – a legjobb szándékkal – megkértek, magyarázzam el, mit jelent a könyvem címe vagy miről szól egy-egy novella. Időről időre arra eszméltem, hogy éppen hosszan próbálok válaszolni egy-egy ilyen kérdésre. A napokban határoztam el, hogy többé nem teszem. Nem makacsságból, hanem mert úgy érzem, hogy ha egy író értelmezni kezdi a szövegét, akadályokat gördít az olvasók és maga elé is.

Könyves Magazin

Libri-Shopline, 2015, 72 oldal, 870 HUF/5 pont + 199 HUF

 

Rögtön tudtad, hogy ezeket a novellákat szeretnéd a kötetbe, vagy sok ötlet közül kellett válogatnod?

Eredetileg egy regényt írtam, úgy is gondoltam, hogy ez lesz majd az első könyvem. Novellákon azért kezdtem dolgozni, hogy kipróbáljak különféle ötleteket, és hogy legyen anyagom, amit folyóiratokba küldhetek. Talán nyolc használható novellám volt, amikor a JAKkendő-pályázat kapcsán elgondolkoztam a kötetbe rendezés lehetőségén. Egymás mellé raktam a szövegeket, és feltettem magamnak a kérdést, hogy miről szólnak ezek? Mi a közös bennük? Ez volt az első alkalom, hogy tudatosabban arról gondolkodtam, hogy egyáltalán miről írok. Így már láttam nagyjából, hogy milyen ívet szeretnék a majdani kötetnek, és ennek szellemében folytattam a novellák írását.

Volt olyan pont, amikor legszívesebben feladtad volna az írást? Mi lendített át a holtponton?

Ilyen nem volt, de néhány évvel ezelőtt azzal szembesültem, hogy túl sok dologgal foglalkozom, és egyikben sem lépek igazán előre. Akkor beláttam, ha nem szedem össze magam, ha nem teszem az írást az első helyre az életemben, akkor ebből nem lesz semmi. Ezzel sikerült annyira magamra ijesztenem, hogy búcsút mondtam kreatív hobbijaim tömkelegének, és elkezdtem befejezni a szövegeimet.

Hogyan viseled a kritikákat?

Jól. Igaz, az első kötetem kedvező kritikákat kapott, úgyhogy ezt nem nehéz jól viselni. Előtte kaptam bőven rossz kritikákat is amikor az első szövegeimet megmutattam hozzáértőknek – unalmas, maníros, semmilyen –, de szerencsére ezeket nem szívtam mellre. Azon viszont felháborodom, ha valamilyen ostoba vád ér. Az egyik napilap online felületén a könyvemről elismerő kritika jelent meg Lionel Messi egy magyar nő testében címmel. Erre nyomban érkezett egy-két komment, hogy erkölcstelenség Messi nevét felhasználni a „sikerhez”. Abszurd az egész, mégis rosszul esett. Jó lenne ettől az érzékenységtől megszabadulni.

Mi akartál lenni kiskorodban, és melyik volt az első könyv, amit gyerekként elolvastál?

Többek között orvos, fodrász, banki ügyintéző, színész, sorsjegyárus szerettem volna lenni. Az első könyv Bálint Ágnes Szeleburdi családja volt, amit azóta nagyon sokszor újraolvastam. 

Mik a terveid a jövőben?

Éppen befejezek egy ifjúsági regényt, ami tavasszal jelenik meg. A szupermenők a címe, műfaja kamaszlány-napló.Specialitása, hogy szereplői nem laknak jó helyen, nem járnak jó suliba, nem is igazán szépek, viszont jó a humoruk, vagyis rendes, tisztességes kívülállók. A könyvhétre jelenik meg egy mini meseregényem olvasni  már tudó hét-nyolc éveseknek, Kókusz Franci, a fodrász titkosügynök címmel. Olyan mesét akartam írni, amiben egy nőnemű főszereplő okosan és aktívan irányítja az eseményeket. Ezután  folytatom azt a regényt, amin már hosszú évek óta dolgozom. Jó lenne még idén ennek is a végére érni.

Ha egy írót választhatnál a magyar és/vagy világirodalomból, akitől tanácsot kérhetnél az írásról, ki lenne az, és miért?

Szeretek más írókkal arról beszélgetni arról, hogy ők hogyan írnak és hogy mit jelent számukra az írás. Nehéz egy nevet mondani, mindenki tapasztalata érdekel. A kortárs angolszász írók gondolatait az írásról egyébként is sok helyen lehet olvasni, aki él és mozog már elmondta valahol a tíz legfontosabb tanácsát, ezek szorgalmas olvasása mára kissé türelmetlenné tett a műfajjal szemben, de például Zadie Smith That Crafty Feeling című esszéjét még mindig inspirálónak találom.  

 

 

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!