Általános cikkek kína wostry könyvfesztivál2008

Az idő pora - a wuxia xiaoshuoról

Wostry Ferenc | 2008. április 26. |

 

Megjegyzés: minden pinyin. (Pl. Csing = Qing.)

 

 

1. rész

Amelyben történelmi áttekintés készül és kimondhatatlan nevű emberek egymást ütik.

"A megérinthető dolgok léte mint a pillanat.
Csak a feledés által birtokolhatjuk a valódit
."

Wang Dulung: Wò hu Cáng lóng (A lapuló tigris és a rejtőzködő
sárkány - Vasdaru-pentalógia, negyedik rész)


Hőskölteményeink vannak – hősregényeink miért nincsenek? Olyanok, amelyben a főszereplő nem valamiféle neurózis-központ: még az Egri csillagok is freudista tárház. Nem állítom, hogy a wuxia xiaoshuók (magyarázat mindjárt jön, nyugi!) protagonistáinak ne lenne meg a saját baja, de valahogy mindig képesek szem előtt tartani a Sima Qian (i.e. 145-86)-féle definíciót: „Szavai őszinték, tettei eredményesek, esküit megtartja; önmagát bátran feláldozza az elnyomottak felszabadításakor”. De Liang Qichao (1873-1929) is hasonló karakterről ír, emígy: „A haza, barátság, felelősség, kedvesség, bosszú és becsület neki a saját életénél többet érnek”.

Ilyen emberek népesítik be a jiang hu-t: ők annak a néha képzeletbeli, néha nagyon is történelmileg alátámasztott (sztorija válogatja!) dimenziónak a lakói, amely a wuxia irodalomnak (wuxia xiashuo) vagy éppenséggel a wuxia filmeknek (wuxia pian) a hátterét adja. „Jiang hu” egyébként azt jelenti: folyók és tavak. Szal vadregényes.

Maga a wuxia két komponensből áll: az első karakter, a „wu” a harccal, háborúval, katonasággal kapcsolatos fogalmak gyűjtőszava. A „xia” hőst, illetve lovagiasságot jelent - véleményem szerint, a jelenlegi kontextusban legszerencsésebb, ha a „kóbor lovag”-szinonimájaként használjuk. A xiákban (legalább is irodalmi formájukban, mert természetesen különbséget kell tennünk a fikciós hősök és reális eredetijük, lásd alább a történelmi áttekintést, között), európai majdnem-megfelelőiktől eltérően csak ritkán csörgedezik nemesi vér. Gyakran nem többek kalandkereső világcsavargóknál, akiknél a személyes morális kód az állandó útmutató. Ideológiájuk van, filozófiájuk, politikájuk. Míg a korábban megidézett Sima Qian az elsők között magasztalta fel ezt az embertípust, Han Feizi (i. e. 280-233) a társadalomra legveszélyesebb öt kór közé sorolta őket, Xun Yue (148-209) pedig a konfuciánus értékrend elvetése miatt vetette meg őket.

Mivel valahogy meg kell maradnom hat-nyolcezer karakter környékén, ezért csak nagyon nagy vonalakban foglalnám össze a xiák történelmi eredetét. A Zhou-dinasztia (i. e. 1027-221) Kína leghosszabb ideig uralkodó családja volt, egyben ezt a időszakot tekintjük az ország antik aranykora lezárásának is. Ebben a félfeudális rendszerben az udvarhoz lojális hadurak uralkodtak a különböző meghódított területek felett. Miután i. e. 771-ben a barbár hordák bevették a Zhou fővárost, az udvar Luoyang-ba menekült (innentől számítjuk a Keleti Zhou-kort). A szégyenletes vereséget követően megcsappant a zhouk iránti hűség, a nemesek pedig belekezdtek az uralkodói szék megszerzésére irányuló harcokba, amely majd Kína legendákkal övezett szuperháborújába, az ún. Hadakozó Államok periódusba torkollanak.

A Keleti Zhou első felében, az un. Tavaszi- és Őszi Zhou idején a harcosok osztálya, a shi két kasztra, wu shire (militáns shi) és wen shire (stratégák) oszlott fel, és a hadászat a korábbi meglehetősen ritualizált formáját elhagyva brutálissá vált, a konfliktusok a korábban a shi szabályait követő párbajok helyett hatalmas csatákban dőltek el. Tartomány támadt tartományra, testvér testvérre, mindenki mindenkire. Egész Kína vérben úszott: ez volt a Hadakozó Államok kora (i. e. az V. századtól egészen i. e. 221-ig, amikor a Qin-dinasztia egyesíti Kínát).

Éppen ahogyan később Japánban a róninok, a xiák is uraik és direkcióik elvesztésének köszönhetik létrejöttüket. A vérontás közepén egyre több katona találta magát vezér, ergo egzisztencia nélkül. Kóborlásra adták a fejüket, kardjukat (dao!) bárki ki/felbérelhette. Egyes kormányzók (Yanling, Mengchang, Chunshen, Pingyuan és Xinling urai) kimondottan a xiákból álló magánhadsereg összegyűjtésére specializálták magukat. A Qin-dinasztia idején a korábban nemesi sorból származó xiák közt egyre több paraszti származású bukkan fel. Ez főleg a Qinek konfucianista, szociális harmóniát megcélzó törekvéseinek volt köszönhető: a nemesi származású kóborok elől elzáródott a felfelé migráció lehetősége, mivel társadalmilag megosztó tényezőnek számítottak. Kénytelenek voltak hát az alsóbb rétegek életében szerepet vállalni, és onnan kinevelni magukhoz hasonlókat.

Bár a következő, a Han-dinasztia bukása (i. e. 206-i. sz. 220) utáni xiák emlékét elnyelte az idő pora, akik megmaradtak a közös emlékezetben, az irodalomba is bekerültek: Liu Bei, Zhang Fei, és Guan Yu nevét már megörökítette a Három királyság története. A Sui-dinasztia „akciódús” időszaka egy újfajta xiát termett: a shaolin szerzetest (coolest men alive). A banditáktól hemzsegő országban az útonállók seggét széjjelrúgó papok lettek a stabilitás iránt fellépő igény jelképei. Jó példa erre, hogy Li Shimin, akiből később császár lett, tizenhárom szerzetest bízott meg a legnagyobb kártevő, Wang Shichong rablókirály elfogásával. A Song- és a Ming-dinasztia idején, amelyekre a Qingek uralkodása alatt majd nosztalgiával gondolnak a kínaiak, a xiák betagozódtak, természetesen főleg a katonai rétegbe, ám rövidesen, a „barbár” mongolok, a Qingek támadásait visszaverni képtelen társadalom újra életre hívja őket külön kasztként. Yue Kong és Da Zhaohua shaolin szerzetesek a japán kalózokat ritkították, Qin Liangyu és a Fehér Lándzsás Csapatok Szecsuánt tartották a mandzsuk ellenében, még tizennégy évvel azután is, hogy a Ming-dinasztia elbukott!

A Qingek (=mandzsuk, mongolok, barbárok, ugyanaz) uralkodása alatt kialakult hazafias kezdeményezések, szekták, kultuszok főleg a shaolinok által kiképzett xiákat rekrutálták. A Shaolin Öt Alapítója és a Shaolin Öt Őse (történetüket több tucatszor megfilmesítették) élő legendák lettek és a Qingeknek ellenálló titkos társaságok fejei (később ezekből alakulnak ki a triádok, de most ebbe nem mennék bele). Minden adandó alkalommal összecsaptak, illetve terveket szövögettek a hódító hatalom megdöntésére. Igazság szerint a Qingek elég hatásosan léptek fel ellenük, és tagságuk jórésze profilt váltott, belőlük állt az un. őrző-kísérő szolgálatok (biao shi) személyzete, ezek nagyobb pénzküldemények útját vagy éppen Qing hivatalnokok épségét őrizték. Ennyit az elvekről…

Folyt. köv.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Lehet, hogy az álom az alvás lényege? – 3 könyv, amiben az álom fontos szerepet játszik

Bár sokszor nem tűnik többnek az alvás furcsa mellékhatásánál – és persze tudattalanunk kedvelt játszóterénél –, előfordulhat, hogy az álom valójában egy létszükséglet.

...
Zöld

A Mitágó-erdő sűrűjébe a hősök és az olvasók is belevesznek – 40 éves a modern fantasy mesterműve

Ősidőkben gyökerező erdők, újjászülető harcos hercegnők, apák és fiúk, az elme történetteremtő képessége, Freud és Jung, Tolkien, növényhorror és növényvakság a fantasyben, valamint az ember és a nem emberi világ szoros kapcsolata is szóba kerül a podcastban.

...
Zöld

5 empatikus készség, ami megmentheti a párkapcsolatodat

Nincs párkapcsolat konfliktus nélkül – a kérdés tehát nem az, hogyan kerüljünk el egy összezördülést, hanem hogy hogyan kezeljük együttérzéssel. Íme öt tipp egy egészségesebb kapcsolatért.