Az ágyon fekve bámulom a plafont, lelki szemeim előtt pörög a lájkszámláló, egy szívecske, száz szívecske. A telefon arccal lefelé nyugszik az éjjeliszekrényen, nem akarom nyomogatni, nem akarom megnyitni az appot, ha kibírom, csak vacsora előtt vetek rá egy pillantást, addigra kiderül, mekkorát megy a videóm.
Hetek óta lankadatlanul gyártom a felvételeket a lányokkal közös oldalunkra, de nem vagyok elégedett. Mi az, hogy nem vagyok elégedett, szenvedek. Pedig komolyan vettem a feladatot, megnéztem és elolvastam tucatnyi segédanyagot, hogyan mutasd a kamerának a legjobb arcodat, hogyan légy csúcs a kamera előtt, hogyan mondd meg nekik a tutit két percben, és így tovább. Azt túlzásnak érzem, hogy beruházzak, állványt vegyek, meg mindenféle felszerelést, ilyen fokú profizmus nem illene a természetes imidzsemhez. De hogyan lesznek a videóim természetesek úgy, hogy közben jól is nézzenek ki?
Az online tartalomért fizetők aránya a teljes lakosság tekintetében 2020-ban (20 vizsgált országban)
Forrás: Reuters Institute for the Study of Journalism - University of Oxford
– Rosszul vagy? – kérdezi a lányom. Átmászik rajtam egy könyvvel, ha jól látom, a Bovarynét olvassa.
– Ez a videózás tényleg nem nekem való – mondom egy idő után, ahogy egy érzelmileg stabil anya vall a gyengeségeiről a tizennégy éves lányának.
– Ugyan már – legyint Irén. – Csak gyakorolni kell.
Kinyitja a könyvét, a könyvjelzőnek használt képeslapot megismerem, két éve vette a saját pénzéből az amszterdami Rembrandt Múzeum ajándékboltjában.
– Nem nagy ügy időnként kudarcot vallani – mondom az iménti érzelmileg stabil anya végtelen nyugalmával.
– Biztos jók a videóid – mondja a lányom, miközben kikeresi a következő fejezet elejét. – Én egyet sem néztem meg, de a Dóri mondta, hogy az anyja szerint zseniálisak. Meg a Hanna anyja is nagy rajongód.
– Hűha.
– Szóval ne szenvedj. Tudod, mosolyogni kell, mert attól lelkesebbnek látszol. Légy önazonos, és ne érezd magad szarul, mert azt rossz nézni. Tartsd a szemkontaktust, húzd ki magad, ügyelj a világításra, ügyelj a háttérre, stabil helyre tedd a gépet, ne legyen háttérzaj, meg ilyenek.
– Te ezeket honnan tudod?
– Jézusom, anyu, ezeket mindenki tudja.
– Akkor jó – mondom, és felülök. Fel kéne kapcsolni a villanyt, le kéne ereszteni a redőnyt.
– Egy mikrofont azért vehetnél – teszi hozzá Irén. – Nem én mondom, hanem a Dóri anyja üzeni. Vagy a Hannáé.
Mán Várhegyi Réka író, szerkesztő. 1979-ben született Szászrégenen. Első kötetével, a Boldogtalanság az Auróra-telepen című könyvével 2014-ben Horváth Péter irodalmi ösztöndíjat és a Móricz Zsigmond-ösztöndíjat nyert. Azóta további két kötete (A szupermenők. Szabó Marcellina titkos naplója; Tilos az Á Könyvek, Bp., 2015 és Mágneshegy; Magvető, Bp., 2018), valamint öt gyermekkönyve jelent meg. Legutóbb, 2021-ben Erzsébetvárosi irodalmi ösztöndíjat nyert.
Urbán Ádám gimnazista korában kezdett el érdeklődni a fotográfia és a fotóművészet iránt. Címlapfotók, lemezborítók, illetve divatfotók készítése mellett hazai és külföldi elektronikus zenei bulikról és techno partikról is tudósított. Faludy Györgyről és feleségéről készített, nagy visszhangot kiváltó aktfotósorozatával országos ismertségre tett szert. Az Aszódi Javítóintézetben született fotóiból 2018-ban album jelent meg. Immáron tíz éve fotózza a Fővárosi Nagycirkusz, a hozzá tartozó Művésztelep, illetve a Baross Imre Artistaképző eseményeit. 2019-ben Balogh Rudolf-díjat nyert. A Magyar Sajtófotó Pályázaton tizenhárom alkalommal díjazták, tagja a Magyar Fotóművészek Szövetségének, a RANDOM és PICTORIAL COLLECTIVE művészeti szervezetnek.