Trump magányos óriás, aki csak a félelem nyelvét ismeri

Trump magányos óriás, aki csak a félelem nyelvét ismeri

.konyvesblog. | 2019. január 04. |

(Kép forrása)

Nehéz elhinni, de az, amit a hírekből hallunk Donald Trumpról, még mind semmi. A legrosszabbat szorozzuk meg százzal, és közelebb kerülünk a valósághoz, amit Bob Woodward legújabb könyvében mutat be. Nincs felszabadult nevetés, legfeljebb néma döbbenet, fásult cinizmus vagy amit a cím elárul: félelem, kinek-kinek alkata és vérmérséklete szerint.

„Ez egy kibaszott idióta” – robbant ki az egykori külügyminiszter Rex Tillersonból úgy, hogy mindenki hallotta. „Ez maga a vegytiszta őrület” – összegezte a Fehér Ház kabinetfőnöke, a 2017-ben lemondott Reince Priebus. Ilyen és ehhez hasonló mondatok bukkannak fel hihetetlen változatosságban Bob Woodward Trumpról szóló könyvében, ahogy leírja az abszurdba hajló idiotizmus ötven árnyalatát. Nevetnénk, ha nem lenne nála a titkos atomkód, amivel bármelyik országot elsöpörheti a Föld színéről.

Bob Woodward: Félelem - Trump a Fehér Házban

Fordította: Bihari György, Bojtár Péter, Pétersz Tamás, Gabo Kiadó, 2018, 488 oldal, 4990 HUF

 

Az elnök a könyv megjelenésére úgy reagált, hogy egyik szava sem igaz, viszont a tényfeltáró újságírás egyik atyaúristenének, Bob Woodwardnak lehet hinni, elvégre társával, Carl Bernsteinnel leplezték le a Watergate-botrányt, ami Richard Nixon elnöki székébe került. Más kérdés, hogy a Félelem is ugyanazt a hatást váltja-e majd ki.

Amerika az idegösszeomlás szélén

Nyolcvanas évekbeli bohózatba illik az a kép, ahogyan komoly öltönyös férfiak dugdosnak és lopkodnak papírokat az elnök íróasztaláról, nehogy az dühében kirobbantson egy végzetes konfliktust vagy romba döntse az amerikai gazdaságot, nem pedig a nyugati világ legnagyobb hatalmú emberéhez. A Fehér Házban ezek szerint akkora anarchia és rendetlenség uralkodik, mint Trump fejében, és az elnök észre sem veszi, ha eltűnik egy levele. Az első oldalak után világossá válik: naivitás azt hinni, hogy a pozíció méltóságot, felelősségtudatot és legfőképpen szakértelmet igényel. Talán ezért is a cím, amit egy Trump-idézet sugallt: „Az igazi hatalom – nem szívesen használom a szót – a félelem.”

Bob Woodward a könyv megírásához több tucat magasrangú hivatalnokkal és exhivatalnokkal rögzített több száz órányi interjút, ezen kívül különböző feljegyzések, naplók, memók és üzenetek szolgáltak a könyv alapjául. Többször próbált Trumppal is beszélni, de az elnök elhárította. Csak később olvasta a kéziratot, majd Woodwarddal folytatott telefonbeszélgetésében rossz könyvnek nevezte.

„Az Egyesült Államok 2017-ben hozzákötötte magát egy érzelmileg túlfűtött, állhatatlan és kiszámíthatatlan vezető szavaihoz és tetteihez. Az elnök beosztottai készakarva hiúsították meg azokat a lépéseket, amelyeket vezetőjük legveszélyesebb ötleteinek tartottak. A világ legerősebb országának végrehajtó hatalma idegösszeomlást kapott. A könyv ennek a történetét meséli el.”

Mindegyik fejezet egy jellemző esetet és annak hátterét meséli el, kezdve onnan, hogyan nem hitte el senki, hogy Trump valóban komolyan gondolja a jelöltséget. Egyrészt a demokratáknak adakozott, abortuszkérdésben választáspárti volt (bár a szót magát nem ismerte) és szavazni sem nagyon járt – ami nemhogy vörös posztó volt a republikánusok szemében, de totálisan esélytelenné is tette előttük.

„A Tea Party mozgalom nem szereti az elitet. A populizmus a közember barátja, mert tudnivaló, hogy a rendszer manipulált. A populizmus harcol a haveri kapitalizmus és a lepacsizott üzletek ellen, amelyek a vérét veszik a munkásságnak.
– Ezt szeretem! Ez vagyok én! – helyeselt Trump. – Egy popularista! – törte kerékbe a szót.
– Nem, nem – igazította ki Bannon. – Populista.
– Ja, ja – makacskodott Trump. – Popularista.”

Az Egyesült Államok deficitjének csökkentését úgy képzelte el, mint egy kisiskolás – nem véletlenül jegyezte meg róla James Mattis védelmi miniszter, hogy egy ötödikes-hatodikos diák felfogóképességével bír: „csak hajtani kell a pénznyomdát, és akkor lesz elég bankjegy.”

(Kép forrása)

Arról végtelen számú elemzés született, hogyan került Trump a Fehér Házba, aki „sose gondolta, hogy veszíteni fog, de azt se, hogy győzni fog”. Nem úgy beszél, mint egy politikus – írja róla Woodward, aki szerint Obamának is ez volt az előnye 2008-ban az elnökjelölőn Clintonnal szemben, aki úgy beszélt, ahogy egy képzett politikus, a végletekig begyakorolt tempóban. A Breitbartot elindító Steve Bannon, aki a Trump-kampány ügyvezető főigazgatójává vált, ehhez a következőket tette hozzá: „Politikai megfogalmazásban válaszolnak a kérdésekre, ami megnyugtató, nem pedig megrázó, nem szívből vagy mély meggyőződésből fakad, hanem valami jól fizetett tanácsadó diktálja. Nincs bennük düh”.

Egymás után lehetne idézni az eseményeket, amiktől égnek áll az olvasó haja: hogy egy tweettel majdnem háborút robbantott ki Észak-Koreával, majd dicsérte az előtte leszólt diktátort; hogyan akarta eltenni láb alól a szír Bassár al-Aszadot a szaringáz-támadás után; hogyan rúgja vagy épp jelöli ki embereit pillanatnyi szeszélye szerint. A hirtelen haragú, kiszámíthatatlan, indulatain uralkodni képtelen Trump lépten-nyomon támadja és megalázza saját embereit, magányos és szánalmas óriás, aki tényleg csak az erőszak és a félelem nyelvét ismeri.

„Mikor kezdünk már el végre megnyerni néhány háborút? Folyton csak ezeket az ábrákat látom. Mikor nyerünk már meg néhány háborút? Miért ezt akarják lenyomni a torkomon? (...) Az lenne a dolguk, hogy embereket öljenek. Az emberek gyilkolásához nincs szükség stratégiára”

– mondja az afganisztáni helyzet kapcsán.

Úgy beszél, mintha az amerikai hadsereg nem lenne több felbérelhető zsoldosseregnél, üzletemberként mindennek csak a költségoldalát – de nem a politikai, diplomáciai, hadászati, gazdasági jelentőségét – látja. Ám ha üzletnek is fogja fel az elnökséget, akkor sem brillírozik épp: „Az Ovális Irodában és a Fehér Házban zajló műveletei nem annyira Az üzletkötés művészete című Trump-könyv lapjaira kívánkoztak, sokkal inkább a Hogyan tegyünk tönkre egy üzletet című könyvére – már ha lett volna ilyen.” Ráadásul memóriája is folyton cserben hagyja: ügyvédje, John Dowd próbálja rávenni, hogy Trump ne tanúskodjon Robert Mueller különleges ügyész előtt, mert egyszerűen képtelen igazat mondani. „Ne tanúskodjon. Vagy ez, vagy a narancssárga rabruha. ”

Welcome to Crazytown

Melania Trump még mellékszerepet sem kap a könyvben. Woodward úgy hallotta, az elnök és felesége között a médiaspekulációk ellenére komoly érzelmi kötődés van, de a saját útjukat járják, és a first lady inkább fiával foglalkozik. Sokkal többször bukkan fel Ivanka Trump és férje, Jared Kushner, hiszen bejárásuk van a nyugati szárnyba. „Olyanok voltak, mint két összeállt megmondóember, akik mindenbe beleütik az orrukat”– írja Woodward.

Félelem és politikai tűzoltás a Fehér Házban - Olvass bele Woodward Trump-könyvébe!

Bob Woodward, aki leginkább a hivatalban lévő amerikai elnökökről írt könyveivel betonozta be a nevét szerzőként - Nixontól Obamáig nyolc államfő kormányzását mutatta be -, ezúttal a Donald Trump igazgatta Fehér Ház zűrzavaros életét tárja fel példátlan alapossággal, és leleplezi, hogyan hozza meg döntéseit az elnök fontos bel- és külpolitikai ügyekben.

Vezető beosztású tanácsadóit – különösen a nemzetbiztonsági területen dolgozókat – rendkívül aggasztja Trump kiszámíthatatlan természete, viszonylagos tudatlansága, tanulásra való képtelensége, továbbá az általuk veszélyesnek ítélt nézetei. „Ez egy idióta. Semmi értelme azzal próbálkozni, hogy bármiről is meggyőzzük. Teljesen elment az esze. A bolondokházában vagyunk. Fogalmam sincs, egyáltalán mit keres itt bármelyikünk is. Ez életem legrosszabb munkája” – vallotta be John Kelly belbiztonsági miniszter, pedig tábornokként éveket töltött Irakban. Kelly ezt persze tagadja, de próbálja meg valaki Amerika egyik elsőszámú újságírójának hitelét kétségbe vonni.

(Kép forrása)

Íme, néhány gyöngyszem, ami kétséges, hogyan fog mutatni a dicsőséges Alapító Atyák mellett a történelemkönyvekben.

Tagadj, tagadj, tagadj

A nőkkel kapcsolatos félreérthetetlen kijelentései nyomán nem meglepő az a tanács, amit egyik barátjának adott, aki beismerte neki, hogy nem mindig bánik jól a nőkkel.

„Tagadni, tagadni, tagadni, és persze visszatámadni ezek ellen a nők ellen. Ha bármibe belemész, ha elismered, hogy bármiben bűnös vagy, máris véged. (...) Pedig erősnek kell lenned. Agresszívnek. Határozottan szállj szembe velük, és tagadj mindent, amit rólad állítanak. Soha ne ismerj be semmit.”

A Twitter Hemingwaye

Mivel a botrányos tweetek gyakran az elnök kényszeres tévénézése nyomán születtek, egykori kabinetfőnöke először azzal próbálkozott, hogy elzárja a tévét Trump elől. Az elnöki hálószobát „az ördög műhelyének” nevezte, a kora reggeli időszakot és a veszélyes vasárnap estéket, amikor a politikai elemzőműsorok mentek, pedig „a boszorkányok órájának”. Hope Hicks, a stratégiai kommunikációs igazgató közölte az elnökkel, hogy nem garázdálkodhat csak úgy a Twitteren, az üzenetekkel saját magát lövi lábon. Trump nem hagyta magát: számára ez volt a hangosbeszélő, ami áthatol a ricsajon és túlkiabálja az álhíreket. Kinyomtatta és elemezte a legnépszerűbbeket, és amikor megduplázták a tweetek karakterszámát, még sajnálkozott is: „Én voltam a száznegyven karakteres üzenetek Ernest Hemingwaye”.

1200 mérföldnyi Trump

„Cohn (Gary Cohn, az elnök gazdasági főtanácsadója) írt egy viccet Trumpnak, amelyet elmondhat a Gridiron-gálavacsorán: Óriási lépésekben halad a falépítés. Az összes tervet megrajzoltuk. A teljes földmunkát elvégeztük. A mérnökök megcsinálták a dolgukat. Már csak egyvalami miatt nem tudjuk megépíteni a falat. Nem tudtuk kitalálni, hogyan nyújtsuk el a »Trump« feliratot a falon 1200 mérföldön keresztül. Trump végül is nem mondta el a viccet.”

Az egyetlen – bár morálisan kétségbevonható, de emberileg indokolható – tulajdonsága az, hogy a háborúban elesett katonák családtagjai előtt felnagyítja a halott hőstetteit és szépeket hazudik, hogy így vigasztalja őket.

Miért érdekes egy paranoid gennyláda?

Bob Woodward az amerikai elnökök puritán krónikása, többek között Clintonról, ifjabb Bushról és Obamáról írt könyvet. A kétszeres Pulitzer-díjas újságíró csak a tényekre szorítkozik, és nem ragadtatja el magát, rendíthetetlenül objektív, semmi pletyka vagy izgalmas anekdota. Bár alapos – egy itthoni olvasó számára, hacsak nem amerikanista, túlságosan is részletes –, kritikusai felróják neki, hogy szövege lapos és élettelen, és azoknak, akik nem követik rendszeresen a híreket, hiányozhat az összegzés, a történelmi és társadalmi kontextus.

(Kép forrása)

Míg a Watergate-eset leírásával Woodward és Bernstein robbantott, Trumpról valójában már korábban is tudni lehetett, hogy erőszakos, ésszerűtlen és hazudozik (a 2016-os exit poll felmérések szerint a szavazók 61 százaléka gondolta, hogy alkalmatlan az elnökségre, 64 százalékuk tartotta megbízhatatlannak és hazudozónak). Michael Wolff Tűz és düh könyvében (olvass bele ITT) írt arról, hogyan mennek szembe Trump munkatársai az elnök parancsaival azért, hogy megmentsék az országot. Az FBI főnöke, James Comey könyvében Trump egy hazug gennyláda, aki úgy viselkedik, mint egy maffiafőnök, bármiféle erkölcsi skrupulus, igazságérzet és demokratikus értékrend nélkül. Omarosa Manigault-Newman Unhinged című könyvében a rasszista és nőgyűlölő elnök képe rajzolódik ki.

„A Félelemnek akkora a hatása, mint egy Potomac folyóra hulló hópehelynek” – nyilatkozta egy republikánus képviselő. Woodward kritikusai, akárcsak szövetségesei gyakorlatilag virtuális vállrándítással vesznek tudomást róla. Hogy mégis miért fontos? Egyrészt azért, mert Wolff-fal szemben Woodward hitele kikezdhetetlen, és ezután nehezebb a Breitbart-Fox News buborék illúzióit fenntartani. Másrészt azért, mert dokumentálja az amerikai elnökségről alkotott illúziók fokozatos erodálását. A tisztességes George Washingtont vagy Abraham Lincolnt a 20. században követte a nőügyeivel zsarolt JFK, a Watergate-botrányba belebukó Nixon és a Lewinsky-ügyben megreccsenő Clinton, hogy a 21. században egy narcisztikus személyiség üljön az Ovális Irodában, akinek „viselkedésében már jócskán fel lehetett fedezni a paranoia jeleit” és gazdasági főtanácsadója szemében nem több mint „egy rohadt nagy seggfej.” Mindenki tudja, hogy a császár meztelen, és se Wolff, se Woodward, se az előttük és utánuk következő szerzőknek nem az igazmondó kisfiú szerepe jutott. Igen, a császár meztelen, de ezt ő is tudja. Csak magasról tesz rá.

Szerző: Iván Viktória

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!