Tore Renberg vakmerő, de Sierra Leonéba nem vágyik

Rostás Eni | 2014. június 12. |

Tore Renberg: Charlotte Isabel Hansen, fordította: Szilágyi Orsolya

L'Harmattan Kiadó, 2014, 278 oldal, 2800 HUF

renberg.jpg(kép forrása)

Harmadik magyarra fordított regénye, az Charlotte Isabel Hansen kapcsán ma a Margó Fesztiválra érkezik Tore Renberg, aki nem csak Hidas Judittal beszélget majd, de rendhagyó irodalomórát is tart, bár azt mondja, még fogalma sincs, hogy ott mi fog történni. Nem irigyli a mai kamaszokat, és nem tudja, hogy a tinikről szóló északi filmek miért tűnnek sokkal hitelesebbnek, de óriási rajongója Lukas Moodysson 1998-as kultfilmjének, a Redvás Amalnak, sőt gyakran úgy érzi, ez inspirálta Szerettem másképp is című regényét – még akkor is, ha írás közben egyáltalán nem is gondolt rá. A norvég írót zenéről, kamaszkorról, és Jarle Kleppről kérdezgettük, de azt is elárulta, hogy kettős életet él, mert alkotás közben előbújik belőle a másik Tore Renberg. (Renberg ma 17 órától a Preziben beszélget Hidas Judittal, holnap pedig 11 órától tart rendhagyó irodalomórát a Kossuth Klubban.)

Az egyik programajánlóban, ami a Margó Fesztiválról született, a norvég irodalom fiatal fenegyerekének neveznek. Egyetértesz ezzel a titulussal?

Jól hangzik, de hogy fiatal? Hehe. 41 éves vagyok, és 1995 óta jelennek meg könyveim, de természetesen jól esik, ha fiatalnak és frissnek tekintenek. Fenegyerek? Az irodalmi műveimen és akcióimon tényleg átjön némi vakmerőség, és abban a tekintetben pontosnak is gondolom ezt az elnevezést, hogy csak írás közben érzem magam teljesen szabadnak, szégyentelennek és merésznek. Magánemberként nem vagyok az a típusú fickó, aki megkockáztat egy kiruccanást Sierra Leonéba, vagy kipróbál egy új drogot. Jobban szeretek otthon lenni, olvasni, vagy üldögélni a kertben, vinni egy csésze kávét a barátnőmnek, játszani a gyerekekkel. Ha írok, akkor viszont ott ez a mások Tore Renberg, a laza. Mindig új, felfedeznivaló területeket keres, nem érez félelmet és nem érdekli, hogy az emberek szerint mit kéne csinálnia, kizárólag a kreativitás hangjára hallgat.

A Szerettem másképp is és Mégis van apám című regényeid után a Charlotte Isabel Hansen főszereplője is Jarle Klepp. Mindhárom könyvet nevezhetjük coming-of-age regénynek, bár utóbbiban Jarle már nem a gyerek-, hanem a fiatal felnőttkorból kénytelen teljesen felnőtté válni. Miért ilyen fontos neked a kamaszkor? Beleragadtál a sajátodba, esetleg úgy döntöttél, hogy sosem fogsz felnőni?

Kollégám és barátom Karl Ove Knausgård mondta, hogy a gyerekkor az a hely, ahol az élet értelme található, és mi, felnőttek a szolgái vagyunk. Ez természetesen hatalmas túlzás, de nagyon jó meglátás arról, hogy mi tesz minket azzá, amik vagyunk. Ehhez a meglátáshoz én hozzáadnám a kamaszkort, vagy talán ki is cserélném a gyerekkorral, abban az értelemben, hogy a 12-től 17 éves korunkig tartó időszak a legsokkolóbb, és a személyiségünket leginkább alakító néhány év az életünkben. Utólag sokat gondolkodtam azon, hogy milyen nyomasztóan sokféle tapasztalatot szerzünk ezekben az években, és milyen kevéssé tudunk megbirkózni velük. Természetes, hogy az írók, Shakespeare-től Proustig, Hornby-tól Renbergig a gyerek-, kamasz- vagy ahogy a Charlotte Isabel Hansenben is van, a húszas évek elejéről írjanak. Gondoljunk csak bele, mennyi izgalmas anyag van ebben az időszakban, mennyi sebezhetőség, bátorság, butaság – még szép, hogy valaki erről akar írni! Bár a harmadik Jarle-regényem tényleg inkább egyetemi regény, mint klasszikus coming-of-age.

Te milyen kamasz voltál?

Ó, én biztos voltam és bizonytalan, gyenge és erős, buta és intelligens, vagyis pont olyan, mint az összes többi tizenéves. De volt egy dolog, ami megkülönböztetett a társaimtól, mégpedig az, hogy már 13 évesen eldöntöttem, hogy író leszek, és ez célt adott az egész kamaszkoromnak. Mindennap verseket, dalszövegeket, novellákat, színdarabokat, esszéket írtam, tényleg bármit, körmöltem, mint egy őrült. Mellette persze faltam a könyveket, Dosztojevszkijt, Turgenyevet, Csehovot, Gogolt. Elvarázsoltak az öreg oroszok, és elvarázsolt a zene is  1985-ben felfedeztem az alternatív zenét, és ez mindent megváltoztatott. Ez a sok izgalmas, szenvedélyes ember óriási hatással volt rám, imádtam a Depeche Mode-ot, a The Cure-t, az Echo& The Bunnyment, Morrisseyt és a The Smiths-t. A mai norvég tinik amellett, hogy valószínűleg éppen ugyanolyanok, mint az én korosztályom volt, nagyon más időkben nőnek fel. Nem akarok idiótának tűnni, de egyáltalán nem irigylem a környezetet, ami körülveszi őket, mobiltelefonokhoz vannak kötve – micsoda támadás ez az emberi intelligencia ellen.

Jarle Kleppnek egy váratlan fordulat miatt úgy tűnik, végre teljesen fel kell nőnie. Ha feltételezzük, hogy te vagy Jarle, éppen úgy, ahogy Flaubert volt Bovaryné, akkor mondhatjuk, hogy együtt nőttél fel vele, miközben a történeteit írtad?

Ez nagyon érdekes kérdés. Az évek során annyira közel kerültünk egymáshoz, hogy gyakran éreztem úgy, hogy ő mintha sokkal valóságosabb lenne nálam. Ha ezt éreztem, miközben írtam, azt mindig jó jelnek tekintettem.

Legutóbbi könyved, a Vi Ses i Morgen (2013-ban jelent meg Norvégiában – a szerk.) már nem Jarle életéről szól. Nehéz volt elengedned őt?

Ó, dehogy! Egyáltalán nem. Egy egész novellamaratont írtam róla, és öt regényt. Ez nagyon sok munka. Tíz év. Csak ő és én – illetve majdnem. Büszke vagyok arra, amit együtt elértünk, ugyanakkor teljesen elegem is van belőle, ahogy bizonyára neki is belőlem. Ennek így kell lennie, ez biztos jele annak, hogy mindent megtettünk és a legjobbat nyújtottuk. Meglátjuk, hogy találkozunk-e még, az is lehet, hogy újra lecsap rám valamikor a jövőben.

Modan Garu - Foxhunting for the Future

 Korábban volt egy elektronikus zenei formációd, a Modan Garu. Ma is aktívan zenélsz?

A Modan Garu az analóg elektronikus zenékkel való régi szerelmemből alakult, vettem egy csomó vintage szintetizátort és remekül szórakoztam velük. Az a zenekar már feloszlott, de még mindig zenélek, csak már nem nagyon van rá időm. Ősszel adunk majd néhány kisebb koncertet azzal a rockzenekarral, amit Karl Ove Knausgårddal alapítottunk még a kilencvenes években. Elég jó mókának ígérkezik!

A regényírás és a zenélés mellett forgatókönyveket is jegyzel, te írtad a Szerettem másképp is és a Charlotte Isabel Hansen forgatókönyvét is. Mennyire nehéz a saját szövegeiddel dolgozni? Kész vagy kompromisszumokat kötni a filmrendezővel?

Nehéz, és igazából egy kicsit unalmas is, mert lényegében regényíró vagyok, aki szeret egy történetet teljes egészében átadni az olvasónak. Mikor jelenetekben gondolkodsz, megfosztod magad a szerzői eszközeid több mint felétől, és ez nem annyira szórakoztató. Persze a jelenetek és a párbeszédek írása hasznos önmegtartóztató lecke is egy regényírónak. A kompromisszumokkal viszont nincs semmi probléma, hiszen ha nem lennék képes megkötni őket, akkor azt hiszem, el sem szabadna kezdenem a munkát.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!