Ted Chiang: A mesterséges intelligenciák nem akarnak munkahelyeket ellopni

Ted Chiang: A mesterséges intelligenciák nem akarnak munkahelyeket ellopni

.konyvesblog. | 2018. június 02. |

chiang_portre_szollosi_07.JPG

Fotó: Szöllősi Mátyás

Két évvel ezelőtt jelent meg itthon az Életed története és más novellák című kötet, amely az amerikai sci-fi író Ted Chiang nyolc novelláját tartalmazza. Az elbeszéléseit anno mi is nagyon szerettük, hiszen azokban filozófia keveredik hardcore tudománnyal, de mindez cseppet sem szárazon, hanem legtöbbször egy gondolatgazdag, emberi történetbe csomagolva. Bár Chiang nem túl termékeny szerző - huszonöt év alatt csupán tizenöt novellát írt - írásaival már az összes jelentős sci-fi díjat bezsebelte (Hugo, Nebula, Sidewise, Locus). Az igazi ismertséget az Érkezés című hollywoodi szuperprodukció hozta el neki, amely a novelláskötete címadó történetén alapult, és amelyben Denis Villeneuve rendezése alatt, Amy Adams és Jeremy Renner játszották a főszerepet. A kult-státuszú író, akinek jövőre érkezhet az új novelláskötete, a Brain Baron ad elő, mesterséges intelligenciáról, novella írásról és a sci-fi alakulásáról kérdezzük.

Jön a mumus a címe a Brain Bar szombati napján tartandó előadásának, amelyben a mesterséges intelligenciával foglalkozik. Azt tudjuk, hogy a popkultúrában a mesterséges intelligenciák jellemzően gonosz dolgok, amik az emberiség életére törnek, mint például a Skynet a Terminátorban. De valóban félnünk kell tőlük?

A mesterséges intelligenciától való félelem valójában két elképzelésen nyugszik. Az egyikben egy szuperintelligens gép önmagát egyre okosabbá téve mindenhatóvá válik és merő gonosz indíttatásból kiirtja az embereket, pont mint a Skynet. A másik verzióban, amitől többek között Elon Musk is tart, egy mesterségesen létrehozott tudat, ami miközben törekszik arra, hogy egy általunk adott célt elérjen, véletlenül végez az emberiséggel. Nem gondolnám, hogy bármelyik is valószínű forgatókönyv lenne. Bár van bennük kockázat, nem hinném, hogy magával a mesterséges intelligenciával lenne a probléma, sokkal inkább azzal, ahogy a kapitalizmus működik. Sokan azt mondják, hogy a robotok elveszik a munkájukat, de ez nem jelenti azt, hogy a gépek aktívan ellenünk dolgoznának. A mesterséges intelligenciák nem akarnak munkahelyeket ellopni, viszont a vállalatok szívesen lecserélik a dolgozóikat a sokkal olcsóbb robotokra. Szerintem inkább ez a probléma.

Ted Chiang: Érkezés - Életed története és más novellák

Agave Könyvek, Budapest, 2016, 309 oldal, 2958 HUF

 

chiang_portre_szollosi_1.JPG

Egy korábbi cikkében említette, hogy a Szilícium-völgy vállalatai bár igyekeznek felhívni a figyelmet a mesterséges intelligencia veszélyeire, ezek a gépek inkább az ő profitorientált és monopóliumra törekvő hozzáállásukat tükrözik vissza. Külön kiemelte a Facebookot, mint erre az egyik legjobb példát. Ezeknek a cégeknek a hozzáállása miatt marad távol a közösségi médiától?

Ennek jóval prózaibb oka van. Introvertált embernek tartom magamat, nem gondolnám, hogy az állandó jelenlét a közösségi médiában nekem való lenne. Ez számomra inkább csak egy állandó stresszforrássá válna. Manapság a közösségi média elmossa a határokat az író hivatása és magánélete között, hisz az olvasók nemcsak helyzetjelentéseket várnak arról, hogyan haladsz az aktuális műveddel, hanem emberként is szeretnének jobban megismerni. Vannak írók, akik aktívak a közösségi médiában és ez feltölti őket energiával, azonban számomra az ebből származó előnyök nem tudnák kiváltani azokat a hátrányokat, ahogyan ez a személyiségemre hatna. Ezért inkább hallgatok.  

Közismert önről, hogy az írói karrierje mellett informatika témájú műszaki leírások készítéséből él. Hogyan hat ez a mindennapos írói munkájára?

Korábban teljes állásban dolgoztam, de túl sokat kivett belőlem, hogy nyolc óra munka után otthon még a történeteimmel foglalkozzak. Hamar rájöttem, ha komolyan akarom venni az írást, akkor muszáj változtatnom, ezért aztán szabadúszó lettem. Így már megtehetem, hogy határozott idejű munkákat vállaljak pár hónapra, amikor pedig lejár a szerződésem, egyszerűen szabadságot veszek ki és az sci-fi írásra fókuszálok.

chiang_portre_szollosi_2.JPG

Érdekes, hogy eddig csak novellákat írt. Nem érez nyomást a kiadója vagy az olvasók részéről, hogy szívesebben olvasnának már egy Ted Chiang-regényt?

Szeretem a novellát mint műfajt, otthonosan érzem magam benne. Engem általában egy ötlet kibontása érdekel, a novellányi terjedelem pedig pont ideális egy darab ötlet kifejtéséhez. Regényt nem lehet írni csupán egy ötlettel, oda sok és különböző elképzelés kell, komplexen kidolgozott karakterekkel. A novella inkább illeszkedik ahhoz a típusú íráshoz, amit én csinálok. A kiadóm és az ügynököm pedig azon ritka könyvpiaci szereplők közé tartoznak, akik elfogadták ezt, ezért nincs rajtam nyomás, hogy regényt írjak. Persze azzal tisztában vagyok, hogy így számos ajtó nem nyílik meg előttem, mindössze azért, mert nem regényeket írok, de ha majd ha lesz olyan ötletem, amit csak egy regényben lehet kivitelezni, akkor regényt fogok írni.

Két éve mutatták be az Érkezés című filmet, amely rendkívül sikeres volt, a nézők és a kritikusok is szerették. Milyen hatással volt ez a karrierjére?

Hogyan hatot ez a karrieremre? Például, most már ilyen eseményekre is elhívnak, mint a Brain Bar. A film előtt elég kevés ember hallott rólam, vagy olvasta az írásaimat, de most már sokkal több lehetőségem lett. Például jelenleg is fejlesztés alatt áll egy tévésorozat, ami a Szépségvakság: Dokumentumműsor című novellámon alapulna, de igazából ez még nagyon korai fázisban van. Így, hogy egyszer már ráláttam a folyamatra, ahogy egy történetből mozifilm lesz, őszintén meglep, hogy bármilyen film is valaha el tud készülni. A kezdeteknél mondjuk egy százalék az esélye, hogy lesz film, aztán egy halom tehetséges ember beletesz egy csomó munkát a dologba, és így sikerül ezt az arányt feltornázni tíz százalékra. Ez mondjuk már jelentős előrelépés, de azért így is sokkal nagyobb az esélye, hogy a film soha nem fog megvalósulni. Az, hogy milyen sok filmprojekt tűnik el nyomtalanul a süllyesztőben, megerősített abban, hogy óriási szerencse kell ahhoz, hogy valaki filmet csinálhasson.  

 

chiang_portre_szollosi_3.JPG

Az Életed története és más novellák című kötete itthon a film bemutatójával egy időben jelent meg. A kötet elbeszélései tele vannak keményvonalas sci-fi elemekkel (pl. Nullával való osztás), de számos írás filozófiai kérdésekkel, vagy éppen a vallással foglalkozik (A pokol mint Isten hiánya). Hogyan tud lavírozni a különböző témák között az írásaiban?

Ezek számomra nem annyira egymástól távol eső dolgok. Én az írásaimat - függetlenül annak témájától - inkább filozófiai gondolatkísérleteknek tartom. Mi lenne, ha Isten megnyilatkozásai mindenki számára megtapasztalható, hétköznapi dolgok lennének (A pokol mint Isten hiánya)? Hogyan nézne ki a világunk, ha az ókori kozmológia tényleg érvényes lenne (Bábel tornya)? A történeteimben általában egy-egy ilyen felvetést járok körbe, és annak hatásait vizsgálom. Engem kevésbé érdekelnek azok a történetek, ahol a dolgok feketék vagy fehérek. A Szépségvakság: Dokumentumműsor című elbeszélésben eljátszom azzal a kérdéssel, hogy maga a szépség jó dolog-e. Jó-e az, hogy képesek vagyunk látni a szépet? A novellában ehhez a kérdéshez gyűjtök össze érveket, pro és kontra, és azt akarom, hogy az olvasóim is ezt tegyék. Nem próbálok meggyőzni senkit arról, hogy a szépség észlelése jó vagy rossz dolog, csak megpróbálom az olvasókat rávenni, hogy gondolkozzanak el ezen a kérdésen.

Az egyik legérdekesebb dolog a novelláiban, hogy a tudományos és filozófiai témák mellett, sokszor meglepően érzékenyen hangon fókuszálnak az emberi sorsokra. Mi ragadja meg először egy ötletben, az emberi dráma, vagy a tudományos, filozófiai kérdések?

Az ötleteknek általában elsőre mindig a filozófiai vonatkozásaira koncentrálok. Az egyéni történet csak ezután fogalmazódik meg bennem, de ez is egy rendkívül fontos része a novellának, mert nélküle a filozófiai kérdések túlságosan absztraktak és szárazak lennének. Egy csomó filozófiai kérdésnek önmagában egyszerűen nincs relevanciája egy átlagember számára, a drámai szállal azonban illusztrálni lehet, miért érdemes egy-egy témával foglalkozni. Ezért kötöm össze mindig a filozófiai kérdéseket az emberi történetekkel.

chiang_portre_szollosi_6.JPG

Az első sci-fi novellája 1990-ben jelent meg. Miként változott azóta a sci-fi műfajának megítélése?

Úgy érzem, azóta jócskán nőtt a zsáner elismertsége. Még így is sokan zsigerből elutasítják a sci-fiket, de ez a hozzáállás szerintem mára már kevésbé uralkodó, mint akkoriban. Ez azonban nem azért van, mert manapság jobb sci-fiket írnának, mint a kilencvenes években, hiszen már azelőtt is nagyon sok jó író munkálkodott ezen a területen. Inkább annak köszönhető, hogy általánosan egyre kevésbé élesek a határok az irodalmi zsánerek között, mint mondjuk húsz évvel ezelőtt. A sci-fi felemelkedéséhez az életünket egyre inkább behálózó technológiai újdonságok is hozzá járulhattak, azzal, hogy nekik köszönhetően egyre többen ráébredtek, hogy ezek a történetek nagyon is relevánsak lehetnek számukra. Még ha valaki nem is olvas sci-fiket, minden nap találkozhat oda illő technikai újdonságokkal. Bár pont ezért, több szerző is arra panaszkodik, hogy egyre nehezebb ezt a zsánert írni, hiszen a művek egyre hamarabb válnak elavulttá. Mégis összességében azt gondolom, hogy a sci-fi ilyesfajta előtérbe kerülése rendkívül jó dolog.

Szerző: Sas Csaba

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!