Szerelmesek vagyunk a referencialitásba

Szerelmesek vagyunk a referencialitásba

m.anna | 2012. június 10. |

Fotó: Valuska Gábor

Minden évben emlékszik az ember valamire, úgy értem valami irodalmi eseményre, de ezek általában csöndes dolgok, például egy regényt újrakiadnak, vagy újra-újrakiadnak, esetleg meglepetésszerű eredmény születik az IBBY-díjon, ilyesmik. Az irodalom nem szakítja be az asztalt, gondoljuk. És nagyon hülyék vagyunk, amikor ezt gondoljuk. Nyáry Krisztián a Facebookon kezdte el írni a kis magyar irodalom- és szerelemtörténetét, ami olyan sikeres lett, hogy élőben is előadták a történetek közül néhányat egy különleges Szerelemtérkép megrajzolásával.

Az irodalomban az a jó - ezt folyton elfelejtjük- hogy valójában mindenkit érdekel. A történet, úgy értem. Mindenki azt akarja, hogy történeteket meséljenek neki. Az is, aki Blikket vesz reggel, az is aki Romanát, az is, aki Danielle Steelt vagy Robert Cookot emel le a polcról, az is aki Esterházyra vagy Nádasra vágyik, és akkor így haladhatnánk feljebb, vagy oldalt, mittudomén: ugyanolyan mesére éhes a biztonsági őr, aki a könyvheti könyveke vigyáz, mint én, aki remegő kézzel zsákolom be a legújabb Darvasit.

A Nyáry-jelenségben, amire majd mindenképpen emlékezni fogunk 2012-ből, az a fantasztikus, hogy ezt az alapvető meseéhséget használja ki, de nem öncélúan, hanem egyfajta köztes médiumként: irodalmi életünk nagyjainak szerelmi- és hálószobatitkainak kibogozása egyben felidézi az alkotók alakját is, és teljesen logikus, már-már ösztönös cselekedet, hogy az olvasó a könyvespolcra nyúl, vagy könyvtárba megy a kötetért. Itt tartunk, a 21. században vágyjuk megint referencialitást- közel akarunk lenni az íróinkhoz, szeretni akarjuk őket, mert az új századforduló kulcsszava a kapcsolattartás, ők pedig túl messze távolodtak.

Nyáry Krisztián szinte véletlenül talált rá a Facebook-mikroblog műfajára, a visszajelzések pedig hirtelen és megdöbbentően pozitívak voltak, legalábbis felhasználói szinten. Mint ahogy minden nagy port kavart jelenséget, az ő posztjait is kikezdte néhány kritikus, leginkább a történetek túlzott férficentrikusságára és hímsovén jellegére utalva, ami azonban, ahogy a blogger nyilatkozott, valóban inkább a kor jellemzője, mintsem a jobbára tárgyilagos, egyszerű szövegeké, amelyek nemigen foglalnak állást a szívügyekben, és rendezett házasságtól körbecsalásos drámáig, homoerotikus viszonyoktól házasságszédelgésig, igyekeznek feltárni a 19 század végi, 20. század eleji pesti értelmiség liezonjait.

A Margó fesztiválon először találkozhatott a közönség élőben is Nyárval és történeteivel. Bartsch Katával és Elek Ferenccel közösen a nagy magyar szerelemtérkép kis részletét rajzolták fel, gyújtópontban Adyval, három különböző szálon elindulva, amelyek itt-ott természetesen szétágaztak, majd ismét összeértek. A század elejétől a hetvenes évekig tartottak a történetek, a Léda-vonalon, a Csinszka-vonalon, és a Vészi Margit-vonalon elindulva.

A történetek megtalálhatók a Facebookon, a felolvasók napló és levélrészekkel, és természetesen versekkel, próza és drámarészletekkel színesítették, illusztrálták, tették teljesebbé a szerelmi történeteket. A Holdudvar színültig volt, és az előadást, ami valószínűleg hosszúra nyúlt, bár én magam sem néztem az időt, feszült figyelemmel követte mindenki, mintha nem olvastuk volna már, mintha nem ismernénk, mintha még lehetne, kellene izgulni ezekért a makacs, buta, dacos, szerelmes emberekért. Hatalmas és megérdemelt taps zárta az előadást, és le kell szögeznem, kedves Nyáry Krisztián, hogy a jelek alapján ez a fellángolásszerű érdeklődés egy jó darabig még biztosan lángolni fog.
 

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!