Sanyi megint a Tanácsköztársasággal büntet

Kiss Orsi | 2014. november 26. |

Veiszer Alinda, Gyáni Gábor, Szécsi Noémi és Bárány Tibor (Forrás: az Európa Facebook-oldala)

„Sanyi sosem létezett. Talán Béla, Tibi, Miki, Matyi, Jani meg a többiek sem. Ezek a plakátfigurák és harsány karikatúrák csak eljátsszák nekem – és az olvasónak – azt a véres tragikomédiát, amelyben van mit felfogni, megbocsátani és elengedni. Ami a 20. századi magyar történelem” – írja a Kommunista Monte Cristo előszavában Szécsi Noémi. Sanyi, a vegetáriánus hentes nyolc év után megint felbukkant, útját a Tanácsköztársaság bukásától az ötvenhatos eseményekig követhetjük nyomon. De már nem csak neki, hanem a könyvnek is története van, a Kommunista Monte Cristóért (a továbbiakban KMC) ugyanis Szécsi Noémi 2009-ben megkapta az Európai Unió Irodalmi Díját, néhány napja pedig mi is megmutattuk a regény részleteiből és az írónő saját gyűjtésű fotóiból készített összeállítást. 

Szécsi Noémi: Kommunista Monte Cristo

Európa Könyvkiadó, 2014, 420 oldal, 2792 HUF

 

Sanyi tehát megint itt van, az Európa Könyvkiadó gondozta, szép új ruháját pedig ezúttal Pintér József tervezte. A szövegét picit átdolgozták (nem nagyon), de hogy mi változott, és mi az, ami sosem változik, illetve a nagy történelmi helyzetekben mennyire kell és tudunk mi magunk változni, az kiderült a kötet kedd esti bemutatóján, ahol Szécsi Noémivel Gyáni Gábor történész és Bárány Tibor filozófus beszélgetett. A legfontosabbakat pontokba szedtük nektek.

  • 2006-ban jelent meg először a regény, amikor a mostani helyzethez hasonlóan sok tüntetés volt az utcákon. Szécsi Noémi szerint kicsit olyan ez, mint a múmia átka, ha megjelenik a kötet, tüntetések söpörnek végig Budapesten.
  • Adott a kérdés, hogy mi változott az első kiadáshoz képest? Szécsinek a férje az egyik szerkesztője, aki azokat a kiszólásokat, melyekben a narrátor állított valamit magáról, kiirtotta a szövegből.
  • Bárány Tibor most újraolvasta a regényt, és amikor talált egy érdekes részletet, kíváncsian fellapozta az első kiadást, vajon megtalálja-e benne azt. Kivétel nélkül mindig megtalálta.
  • Bárány egyébként azt mondja, a KMC az aktuálpolitikáról nem, közvetve azonban sokat elmond a magyar politika világáról, és a múlthoz való viszonyunkról is. Hozzátette: ha politikus olvasóként közeledünk a szöveghez, nem azt fogjuk feltétlenül megtalálni benne, amit keresünk.

  • A kötetben nem csak a Tanácsköztársaság, hanem a Horthy-rendszer emblematikus figurái is felbukkannak, mindannyiukra jellemző azonban, hogy erősen karikatúraszerűek. Bárány Tibor szerint a szereplők egy-egy politikai világnézet alapján próbálják megfogni a saját identitásukat, ami kevésnek bizonyul: „Ha ezekkel a rossz politikai szólamokkal próbálod meghatározni a szereped a világban, az nem fog menni”. Gyáni Gábor azt mondja, neki eszébe sem jutott, hogy ez politikai szüzsé lenne, ez történelem.
  • Szécsi Noémi családi narratívát mímelő történetet akart létrehozni. Nagymamája minden alkalommal másképp mesélte el a családjuk történetét, és ezekben a sztorikban néha még a családtagok is más-más rokoni kapcsolatban álltak egymással. „Az emlékezet mindig újraformálódó alakzatait akartam mímelni” – meséli Szécsi, akinek az elmúlt években többször is tisztáznia kellett, hogy a regény nem a saját családjáról szól.
  • Szécsi Noémi sok történészi munkát olvasott, azoktól viszont „nem indult be”. A személyes emlékiratoktól annál inkább; példaként hozta, ahogyan Rákosi emlékirataiban magát mint a magyar politikát alapvetően meghatározó személyiséget konstruálta meg, vagy ahogy Tormay Cécile írt a Tanácsköztársaságról. „Az érzelmek indítanak be” – ismeri el az írónő.
  • Sok szó esett Sanyi, a vegetáriánus hentes karakteréről. Bárány Tibor szerint olvasóként Sanyival rokonszenvezünk, a többiek pozőrök, Gyáni Gábor pedig úgy vélte, Sanyi irányítja a mi érzelmi háztartásunkat. Kiemelte ugyanakkor azt is, hogy aki végigélte a huszadik századot, több rendszerváltást is megélt. „Ilyen körülmények között ki tud állandó maradni?” A történész szerint persze nyugodtan pálcát törhetünk egy generáció fölött, de nem valószínű, hogy egy másik generáció az adott helyzetben másképpen viselkedett volna.
  • Szécsi Noémi egy történelmi fordulatnál három-négy memoár emlékeit használta fel. Íróként sok szempontból igyekszik megvizsgálni a szereplőit. Nagyon empatikusnak kell lenni a forrásokkal, épp ezért próbálja mindig megérteni, hogy ki mit miért mond? Szerinte a KMC-t mindenféle pártállású ember el tudja olvasni, hiszen mindig van olyan nézőpont, amelybe valaki bele tud helyezkedni. „Amikor a regényhez olvastam a forrásokat, akkor nekem is volt olyan nap, amikor jobboldali, és volt olyan, amikor baloldali voltam” – teszi hozzá.
  • Az „elmúlt nyolc évben” (amióta a regény megjelent) Szécsi Noémihez rendszeresen odalép valaki az író-olvasó találkozók után azzal, hogy „akkor most elmondom magának, drágám, hogy is volt ez igazán!”. Ezzel azonban mindig zavarba hozzák, hiszen nem az volt a szándéka, hogy igaz történetet vessen papírra, csak a szemléletet akarta megragadni.
  • Gyáni Gábor úgy vélte, a regényíró uralja a szövegét, de rafináltan teszi, hiszen rábízza az olvasóra a kérdések feldolgozását. A történész azonban ezt nem teheti meg.
  • A moderátor Veiszer Alinda zárásként felidézte azt a Magyar Narancs-interjút, melyet Bárány Tibor és Vári György készített Szécsi Noémivel öt évvel ezelőtt. Ebben sok más mellett azt mondta, hogy nem akar többet Budapestről írni. „Az írónak kell ilyen rögeszme” – mondja most –, „amiről kiabál rekedten, aztán lehet, hogy csak néhányan hallják meg. IIyen lehet például, hogy hányféle szempontból kellene megnézni egy csomó dolgot, amit késznek veszünk a politikai lózungok alapján”.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!