Rotschild Klára a mindenkori elit nagyasszonyait öltöztette

Rotschild Klára a mindenkori elit nagyasszonyait öltöztette

Ruff Orsolya | 2019. december 04. |

20191029_konyves_rothchild-39821.jpg

Divatkirálynő a vasfüggöny mögött címmel április végéig tekinthető meg a Rotschild Kláráról szóló kiállítás a Nemzeti Múzeumban (fotó: Valuska Gábor)

Ha Rotschild Klára most lenne aktív, akkor a gazdasági és a divatmagazinok szerkesztői hétről hétre egymás sarkát taposnák, hogy cikket készíthessenek róla és vele. A divat legnagyobb túlélője és sikergyárosa volt, akinek módszereit már akkor is sokszor kifogásolták, tehetségét ugyanakkor nem vitatták. Neve fogalom lett, miután egy politikai korszakokon átívelő birodalmat épített maga köré, és Horthy menye után Kádár János felesége is nála varratott. Egy olyan korban lett self-made – azaz önerejéből, a tehetségére támaszkodva sikeressé vált – vállalkozó, amikor a gazdaság működését a tervgazdaság keretei szorították gúzsba. Valószínűleg ösztönösen tudta, hogy nem elég jól csinálni valamit, azt el is kell tudni adni, ehhez pedig hírverés kell és exkluzív vevőkör. A kommunizmus évei alatt egyedülálló dolgot hajtott végre a magyar divatiparban, hagyatéka viszont hosszú évekig kallódott vagy végleg elveszett. Simonovics Ildikó divattörténész évek óta kutatja Rotschild Klára történetét, életéről most a Jaffa Kiadó gondozásában jelent meg könyve, miközben a Nemzeti Múzeumban külön tárlat mutatja be a magyar divatdiktátor munkásságát.

Simonovics Ildikó: Rotschild Klára - A vörös divatdiktátor

Jaffa Kiadó, 2019, 334 oldal, 3999 HUF

 

Legendagyártás

Rotschild Klára mindenkinél hamarabb ismerte fel, hogy egy üzlet mehet bármilyen jól, sosem árt, ha mindig van miről vagy kiről beszélni. Egy személyben volt a saját vállalkozása motorja és arca, még akkor is, ha névleg és papíron már az állam működtette a cégét. Tudatosan építette a saját magáról kialakított képet, és kényesen ügyelt arra, hogy megjelenése mindig kifogástalan legyen. Budapest egyik leghíresebb divatszalonja volt az övé, ahol a kommunista káderek feleségeitől kezdve a korszak filmcsillagain át a külföldi hírességek is bejáratosak voltak. Pedig Rotschild Klára nem volt különösebben művelt és idegen nyelveken sem beszélt. Zseniálisan értett viszont a kapcsolatépítéshez és a már meglévő kapcsolati háló fenntartásához. A visszaemlékezések szerint szívesen adott, és ez ugyanúgy érvényes volt a szalonban dolgozókra, mint azokra a döntéshozókra, akikkel társadalmi vagy üzleti kapcsolatba került. Simonovics Ildikó ezt írta róla:

„A zsigereiben volt a divat, és zseniális üzletember volt, aki mindenből pénzt csinált. Sztár lehetett, akit mindenki ismert, aki számított, egy olyan korszakban, amikor az egyéniséget, a nem szokványos egyedi karriert igyekeztek visszaszorítani. Kivételezett helyzete a tervezőintézetekben, tervezőirodákban, szalonokban, gyárakban dolgozó kollégái számára elérhetetlennek tűnt. Rotschild Klára a szocializmus idején állami alkalmazottként is a háború előtti nagyvilági, polgári életet élte, egy letűnt kor értékrendjével. Hatalmas, Dunára néző tetőteraszán fényes partikat rendezett külföldi vendégeinek, ahol a legkülönlegesebb (az átlagember számára hozzáférhetetlen) márkás szeszesitalok, pazar ételek sorakoztak. Párizsban jártakor szállodai szobájában rendszeresen hatalmas friss virágkosár várta, amit hol Givenchy úr, hol barátja, Michel Gyarmathy, a Folies Bergère igazgatója küldött neki.”

A róla szóló legendák egy részét viszont valószínűleg ő maga találta ki: előszeretettel hangoztatta például, hogy ő készítette Faruk egyiptomi király feleségének menyasszonyi ruháját, amire azonban nincs semmiféle bizonyíték. Rotschild Klárának amúgy volt egy aranykarkötője (ez a mostani kiállításon is megtekinthető), amelyet állítása szerint magától az egyiptomi királytól kapott, aki így hálálta meg az esküvői szolgálatait. Ezt az állítást viszont ezenkívül semmi sem támasztja alá: „Ami bizonyos, hogy volt egy széles, virágdíszes, cizellált arany ékszere, amit a bal csuklóján állandóan viselt.”

Túlélés

Paradox módon először egy olyan ügy kapcsán kapták fel a nevét a lapok, amikor súlyos bántalmazás érte. Rotschild Klárának már az apja is ruhaszalont vezetett a Váci utcában, és a fiatal nő a harmincas évek elején egy nagyösszegű tartozást akart behajtani egy Somogyi Pál Károly nevű „botrányhős milliárdoson”, a férfi azonban kidobta a lakásából és megverte. Az elszenvedett trauma miatt Rotschild Klára öngyilkosságot kísérelt meg, de megmentették az életét. A nő végül 22 ezer pengő kártérítést követelt a férfitől, és bár a megítélt összeg nagysága végül nem lett publikus, de a könyv szerint nem lehet kizárni, hogy végeredményben valóban ez alapozta meg Rotschild Klára önállósodását. Viszont a pénz és a hírverés sem lett volna elég tehetség nélkül, a fiatal Rotschild kollekciójáról pedig már a harmincas évek közepén lelkes divatkritikák jelentek meg. Tudta, kiket kell megnyernie magának: a kor influenszereinek számító színésznőket vagy társasági hölgyeket éppen úgy ő öltöztette, mint a gazdasági és politikai elit asszonyait – háború előtti karrierjének fénypontja vitán felül az volt, amikor ő öltöztethette fel Edelsheim Gyulai Ilonát, a majdani Horthy Istvánnét az esküvőjén. A második világháború alatt Rotschild Klárának nyilván sokat segített, hogy rengeteg befolyásos embert ismert, és állítólag együtt dolgozott Raoul Wallenberggel is. Cégét, ha nehezen is, de megőrizte, és ameddig lehetett, rendszeresen kiutazott Párizsba. Az egyik ilyen útjára vele tartott Ungvári Tamás is („Az lehetetlen volt, hogy 1942-re vagy ’43-ra a pesti szépasszonyok ne a legutolsó párizsi divatban járjanak.”), aki rokoni kapcsolatban állt Rotschild Klárával, és akinek a szülei szintén szakmabeliek voltak. A szalon Budapest ostromáig működött, 1945 júliusában pedig már újra bemutatót tartott. Az emberveszteség, anyaghiány és a felmérhetetlen károk mellett viszont ekkor már nagyon más szelek fújtak, az Asszonyok című lapban például ilyen és ehhez hasonló divattippeket adtak a nőknek: „Cipővásárlásnál tekintetbe kell venni az összes tyúkszemünket, testsúlyunkat és azt, hogy milyen strapa órákig ácsorogni a csarnokban magas sarkú cipőben. Vagyis alacsony sarkú cipőt hordjunk”. 1949-ben aztán Rotschild Klára szalonját is államosították, viszont ez nem jelentette azt, hogy befejezte volna működését. Simonovics Ildikó megfogalmazása szerint „túlélésének egyik fő taktikájaként a mindenkori uralkodó osztály elitjének asszonyait nyerte meg a szalonja számára. Ez most sem volt másképp.”

A kommunizmus alatt Rotschild Klára diktálta a divatot

Rotschild Klárát a keleti blokk Coco Chaneljeként emlegették a korabeli újságírók. Elhozta Párizst Budapestre, és ismertté tette Budapestet a nagyvilágban. Neve évtizedeken át egyet jelentett a divattal, az eleganciával, a minőséggel és a luxussal.Simonovics Ildikó: Rotschild Klára - A vörös...

Nők

A hírességek mellett a legtöbb szó mindig azokról a politikusfeleségekről esik, akik meg-megfordultak a szalonban. Az egyik legtöbbet emlegetett Kádár Jánosné és Josip Broz Tito feleségének látogatásához kötődik – talán azért, mert ezt annak idején még az MTI is fotóval dokumentálta. A könyv szerint Titóné a rendszeres vásárlók közé tartozott, próbababája volt, amelyet, ha meghízott, mindig az aktuális méretére alakítottak. Rotschild Klára tőle kapta Vogi becenevű uszkárját, amit a Vogue című divatlap után nevezett el (vö. Choupette Lagerfeld). A könyv nagy erénye, hogy ugyanennyi, ha nem nagyobb hangsúlyt fektet azokra az asszonyokra, akik a háttérben dolgoztak, a varrónőkre, a szabászokra, a direktriszekre (ők fogadták a vendégeket, divat- és stílustanácsokat is adtak, irányították a próbafolyamatokat, stb.), a manökenekre. Utóbbiakat teljesen véletlenszerűen válogatták: volt, akit a varrónők közül emeltek ki vagy az utcáról hívtak be. Pataki Ági így emlékezett manökenkarrierje kezdetére: „Érettségi után spanyol tolmácsként dolgoztam. (…) Mivel a Rotschild-szalonról már korábban is hallottam, hogy fantasztikus bemutatókat tartanak, megrendeltem egy bemutatót a vendégeim számára. Amikor megérkeztünk, Klári néni fogadott minket, és egy kicsit sipító hangon felkiáltott: ’Ez a kisasszony kell nekem!’, és azon nyomban beöltöztetett és ki is próbált. A következő bemutatóján én voltam a menyasszony, ami hatalmas megtiszteltetés egy manöken számára.”

20191029_konyves_rothchild-39810.jpg

Inspirálódás

Rotschild Klára kollekciójának darabjait már a harmincas évek közepén „a legjobb párizsi házak modelljeinek kópiáiként” emlegette egy híres divatkritikus. A divat igazodási pontja még sok-sok éven keresztül Párizs volt, ahová a magyar szalontulajdonosok évente többször elzarándokoltak, egyrészt, hogy inspirációt gyűjtsenek, másrészt, hogy megvegyék az egyes modellek szabásmintáit. Ez a gyakorlatban sokszor úgy működött, hogy a bemutatókon egy az egyben (vagy kevés változtatással) lekoppintották a modelleket, ami különösen dühítő lehetett azoknak a rivális szalontulajdonosoknak, akik komoly pénzeket fizettek a divatházaknak a mintákért. Egyik manökenje a következőket mondta róla: „Amit tudott megvett, amit nem, azt fejben hazahozta. Azután megcsinálta itthon a divatbemutatóját, és a bécsi szalonosok itt vették meg azt a darabot, amit aztán lemásoltak és Bécsben eladtak”.

Utóélet

„Mit meg nem adnék egy önéletrajzért vagy még inkább egy titkos naplóért, amelyet Rotschild Klára írt vagy mondott tollba!” – ezekkel a szavakkal kezdődik Simonovics Ildikó könyve. A muzeológus sok-sok évi kutatómunkával igyekezett kitölteni a Rotschild Klára életútjában tátongó lyukakat. A hírnév ellenére kevés kézzelfogható dolog maradt utána: a kutatás kezdetén mindössze három Rotschild-ruha volt közgyűjteményben (ezek száma mostanra 103-ra ugrott), de jellemző momentum az is, hogy a szalon felszámolásakor rengeteg divatrajz a szemétben végezte, egy részüket viszont szerencsésen kimentette Rusai Magda, a szalon egykori direktrisze. Simonovics Ildikó néhány éve a Nők Lapjában tett közé egy felhívást, amire elég sokan jelentkeztek, így rengeteg személyes történettel is gazdagodott a Rotschild Kláráról alkotott kép. A politikai és divatkorszakokon átívelő életutat most a CLARA – Rotschild Klára – Divatkirálynő a vasfüggöny mögött című kiállítás mutatja be a Nemzeti Múzeumban, amely április végéig megtekinthető.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!