Petr Sís: Mindig úgy képzeltem, hogy a berlini fal túloldalán fantasztikus világ lehet

Petr Sís: Mindig úgy képzeltem, hogy a berlini fal túloldalán fantasztikus világ lehet

Forgách Kinga | 2019. november 21. |

petrsis.jpg

Foto: DOX

Harminc éve omlott le a berlini fal, amely sok-sok éven át Európa megosztottságának szimbóluma volt. Ezalatt a három évtized alatt felnőtt egy generáció, amely már el sem tudja képzelni mit jelentett a fal mögötti élet és milyen lehetőségeket nyitott meg Kelet-Európában a vasfüggöny lebontása. A világhírű író-illusztrátor, Petr Sís eredetileg Amerikában született gyerekeinek szerette volna elmesélni, mit jelképezett, és milyen folyamatokat indított be a történelmi esemény. Az anekdotákból végül egy könyv született, amely A fal címet kapta, és amely személyes hangon, a képek nyelvén mesél az 1989-es eseményekről. Petr Sís tegnap este személyesen mutatta be kötetét a magyar közönségnek az Open Society Archives kutatótermében, ahol saját rajzai mentén mesélte el, hogyan élte meg annak idején a fal létét, majd leomlását, utána pedig Révész Emese művészettörténésszel beszélgetett a kötetről.

a_dal.jpg

A cseh származású illusztrátor a könyvbemutató elején elmondta, különleges élmény neki Kelet-Európában lenni a fal leomlásának harmincadik évfordulóján, mivel annak idején is épp itt volt magyar feleségével, Terry Lajthával. Az amerikai állampolgárságot éppen akkoriban, 1989-ben kapták meg, és azért látogattak haza, hogy elbúcsúzhassanak szeretteiktől, hiszen akkor még nem tudhatták, meddig fog fennmaradni a rendszer. Már Prágában megtapasztalták, hogy valami történik, éjszaka az utcákon bőröndökkel mászkáló kelet-németekkel találkoztak. Később, amikor a feleségével már hazautaztak Amerikába, a televízióból követték a berlini fal leomlását.

Petr SÍs kiemelte, A fal című kötet nagyon az ő életéről szól, harminc év emberi tapasztalatát sűrítette bele, azt, ahogyan ő élte meg a kommunizmust. A könyvbe olyan történetek kerültek bele, amelyeket annak idején a gyerekeinek mesélt el, hogy megpróbálja megértetni velük, milyen volt felnőni a vasfüggöny mögött.

Arról is beszélt, hogy a fal számára mindig is szimbolikus volt, úgy képzelte, hogy egy varázslatos, fantasztikus világ lehet a túloldalán. A hatvanas években, amikor egy rövid időre enyhültek a szabályok, jöttek olyan változások, amelyek még inkább megerősítették abban, hogy a fal mögötti élet lenyűgöző lehet. Az élet kicsit színesebb lett, megismerték Allen Ginsberget, Louis Armstrongot és más amerikai művészeket. Ő akkoriban híres DJ lett, és pár hónapra még Angliába is elutazhatott, ahol többek közte a Beatles és a Led Zeppelin is interjút adott neki. 1968-ban azonban megérkeztek a tankok, visszatért a cenzúra, és az ő rádióműsorát is betiltották. Szerinte nagyon jelképes volt, amikor John Lennon halálakor az emberek a falra festett képekkel emlékeztek meg a zenészről, amiket a rendőrség mindig fehérre festett másnapra. A fiatalság és a politika harca volt ez.

Mint mondta, számára a fal nagyon egyszerű dolgokat jelképezett: úgy képzelte, hogy az egyik oldalán a hazugság van, míg a másikon az ígéretek. Voltak emberek, akik repülőket, hőlégballonokat építettek, hogy átkelhessenek rajta, de jellemzően nem jártak sikerrel. Ő a művészet erejével jutott át rajta. Filmet forgatni ment Amerikába, ahol úgy döntött, marad. A berlini fal leomlása szerinte a győzelem pillanata volt, amikor az országok szabaddá váltak.

Vetítéssel egybekötött beszámolója után Révész Emese művészettörténész elmondta, szerinte nagyon nagy dolog, hogy nálunk is megjelenhetett ez a kötet, egyrészt mert erősen politizáló könyv, másrészt mert a képek nyelvén mesél. Ennek kapcsán arról kérdezte a szerzőt, hogy lehet-e/kell-e szerinte a gyereknek beszélni a közelmúlt történelmi eseményeiről. Petr Sís azt mondta, tapasztalata szerint mind Európában, mind Amerikában keveset tudnak ezekről a témákról a gyerekek, pedig ez fontos tudás. Ugyanakkor azt ő sem tudja, mikor jön el az idő, hány éves korban lehet erről beszélni egy gyerekkel. Révész Emese végül arra hívta fel a figyelmet, hogy A fal történelemkönyv és személyes visszaemlékezés egyben, amely naplószerű részekkel egészül ki, és amely mindeközben képzőművészeti albumként is megállja a helyét, hiszen képeinek rétegzettsége miatt a felnőttek számára is érdekes.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.