Gyilkos szörnyeteg vagy erős és bölcs asszony volt Livia, az ókor nagyasszonya?

.konyvesblog. | 2016. május 09. |

phyllis_t_smith_photo.jpg

„Egy olyan nőt akartam ábrázolni, aki képes volt élni és fennmaradni egy olyan nehéz korban, melyben a nőket gyakran tárgyként kezelték – és aki ennek ellenére mégis befolyással bírt a történelemre” – hangsúlyozta Phyllis T. Smith, aki Én, Livia című történelmi regényében teljesen új szemszögből mutatja be Augustus császár feleségét, Livia Drusillát. Smith szerint az Én, Claudiust jegyző Robert Graves nyomán más történelmi szerzők Liviát vérengzőnek és gonosznak ábrázolják, ám az a tény, hogy az ókor nagyhatalmú asszonyát sokan szörnyetegként tartották számon, szerzőként még ösztönzőleg is hatott rá. 

Miért választotta éppen Livia Drusillát a regény főszereplőjének?

Nagyon régóta készültem már regényt írni az ókori világról. Miközben a megfelelő témát kerestem első regényemhez, felmerült bennem, hogy Livia Drusilla történetében vannak olyan izgalmas elemek, melyek érdekelhetik az olvasókat. Olvastam már Robert Gravestől az Én, Claudiust, és szerettem is, de tudtam, hogy a legtöbb történész nem gondolja, hogy Livia valóban olyan lett volna, mint az ő könyvében; olyan, aki több gyilkosságot is elkövetett. Amikor Livia életét kutattam, nem kevesebb, mint három olyan modern életrajzírót is találtam, akik megvizsgálva a bizonyítékokat arra jutottak, hogy soha nem ölt meg senkit. Ahogy mélyebbre ástam az életében, kezdtem együtt érezni vele. Az, hogy szörnyetegként volt számon tartva, ösztönzőleg hatott rám. Egy új szemszögből akartam megmutatni Liviát az olvasóknak.

Phyllis T. Smith: Én, Livia

Fordította: Ballai Mária, Agave Könyvek, 2016, 384 oldal, 3680 HUF

 

Mi volt a célja Livia karakterével? Mit akart bemutatni, megmutatni nekünk róla és általa?

Egy olyan nőt akartam ábrázolni, aki képes volt élni és fennmaradni egy olyan nehéz korban, melyben a nőket gyakran tárgyként kezelték – és aki ennek ellenére mégis befolyással bírt a történelemre. Valamint azt is szerettem volna megmutatni, hogy a fájdalom és a nélkülözés, amin fiatalkorában keresztülment, hogyan formálta őt bölcs és erős nővé.

Mennyire volt nehéz az írást megelőző kutatómunka? Mennyi információt tudott összegyűjteni az adott korról és Liviáról?

Nagyon sok hézag, lyuk van a történelmi feljegyzésekben. Elég sokat tudunk Livia politikailag befolyásos apjáról, de szinte semmit az anyjáról és a gyerekkoráról. A római történetírókat nem nagyon érdekelték a nők és a gyerekek. Ráadásul politikailag elfogultak, előítéletesek voltak, és gyakran mélyen gyanakvók az olyan nőkkel szemben, akik felülemelkedhettek a normákon. Úgyhogy mérlegelnem kellett a bizonyítékokat, és eldöntenem, mennyire lehetnek hitelesek a történelmi feljegyzések. A források utalnak ugyan Livia nagy hatalmára, de sok jellegzetes részlet hiányzik. Fennmaradt egy levél Augustustól, melyben megemlíti, hogy a felesége arra kérte, fogadjon el egy kérvényt a tartományfőnököktől. Azt írja, szeretné a kérést teljesíteni, de úgy érzi, nem jó ötlet. Később viszont mégis beleegyezik. Többet szeretnék tudni azokról az alkalmakról, mikor Livia használta befolyását, de a legtöbbről nem készült feljegyzés.

Sokszor tudjuk, hogy mi történt, de ki kell találnunk az emberek motivációját. A római történészek leírják, hogy amikor Livia hozzáment Augustushoz, Livia első férje atyai szerepben részt vett az esküvői ceremónián, és ő adta ki Augustusnak a lányt. Mint oly sok esetben, most sem áll rendelkezésünkre túl sok részlet arról, hogy ez miért és hogyan alakult így. A könyv írásakor a képzeletemre kellett támaszkodnom, ami nem rossz dolog egy író számára.

Milyen volt az élet egy nő számára az ókori Rómában? Van valami különbség Livia és egy átlagos nő között?

Akkoriban nagyjából az emberek egyharmada rabszolga volt. Sokan mások szegények. A nők gyakran haltak meg fiatalon, sokszor szülés közben. Ezzel szemben Livia egy gazdag, arisztokrata családba született, és több mint nyolcvan évig élt. Sok nehézségen ment át – főleg fiatal korában, a politikai zűrzavarnak köszönhetően –, de összességében szerencsés volt.

Bizonyítható, hogy sok római nő befolyással bírt a családjában, de jogilag a férfiaknak voltak alárendelve – először az apjuknak, azután a férjüknek. Nem lehetett nyilvánosan politikai szerepük, és nem tudtak függetlenül, önállóan üzleti szerződéseket kötni, vagyonukról rendelkezni. A Vesta-szüzeket viszont, akiknek különleges vallási szerepük volt, nem érintette ez a jogi hátrány. Augustus a Vesta-szüzeket megillető kiváltságokat adta Liviának (valamint saját nővérének is). Livia egyedülálló módon, független üzleti birodalmat építhetett. Emellett politikai hatalma is volt, a férjével való kapcsolatán keresztül. Úgyhogy egyértelműen kiemelkedett az átlagból, és kiváltságos volt.

A könyvből kiindulva mondhatjuk akkor, hogy minden sikeres férfi mögött egy erős nő áll?

A regény teljes mértékben alátámasztja ezt a következtetést! A történészek találgatják, hogyan válhatott a fiatal, vérszomjas Caesar Octavianusból Augustus, a kiváló és megfontolt vezető. Azt gondolom, Liviának ebben nagy szerepe volt. Az első alkalom, amikor feljegyezték róla, hogy kegyelmet gyakorolt egy ellenségével szemben, nem sokkal az esküvőjük után történt. Livia intelligens és a politikában ravasz volt. Érdekes, hogy egyben Augustus egy legyőzött ellenségének lánya is. Azt hiszem, hogy kapcsolatuknak köszönhetően a férfi megfontoltabb és emberségesebb lett.

Egyszerűbb célba érni, ha nem vagy egyedül. Ahogy a nők egyre inkább sikereket érnek el a politikában és más területeken, remélem, hogy egyre többször láthatunk majd erős férfiakat a sikeres nők mögött.

Kapcsolódó cikk:

Rómát elborzasztja, ha egy nőnek hatalma van

Milyen szempontból más ez a regénye, mint a történelmi regények? Tudunk meg olyat a kor ismert történelmi személyiségeiről, amit eddig nem tudhattunk?

A regény Livia szemszögéből, az ő hangján mondja el a történetet. Más történelmi szerzők Robert Graves nyomán járva Liviát vérengzőnek és gonosznak ábrázolják, annak ellenére, hogy a modern történészek és életrajzírók már egész másképp tekintenek rá. Úgyhogy én egy újfajta szempontból mutatom be őt, és Augustust is az ő szemén keresztül láttatom. Néhány regény ridegnek és egysíkúnak állítja be az uralkodót. Én próbáltam komplex, hús-vér embernek, kora emberének ábrázolni őt. A Római Köztársaság elpusztítójaként emlékeznek rá. Nem akarom mentegetni, de ő már egy olyan korban élt, amikor a demokrácia megreformálására irányuló remények rég összetörtek, amikor Rómát már generációk óta orgyilkosságok és polgárháborúk tépázták. Augustus és Livia veszedelmes környezetét akartam érzékeltetni, és hogy ez a miliő hogyan hatott rájuk emberként.

Mikor és hogyan esett szerelembe a történelemmel?

Azt hiszem, nagyon fiatal voltam még akkor. Apám nem volt tanár vagy történész, de nagyon érdekelte a politika és a történelem, és sokat beszélt nekem ezekről. A Brooklyni Művészeti Múzeum sétatávolságon belül volt az otthonunktól, és nagyon sokszor vitt oda, amikor kicsi voltam. Elbűvölt az ókori művészet, és izgatottan néztem azokat a tárgyakat, melyeket az emberek nagyon régen használtak, a mindennapi életük során.

Ki vagy mi volt nagy hatással a munkájára?

Például az a rengeteg, római történelemről szóló könyv, amit akkor olvastam, mikor az Én, Livián dolgoztam. Az ókori források közül Cassius Dio, Suetonius és Velleius Paterculus feljegyzései rendkívül hasznosnak bizonyultak, bár nagyon különböző beszámolókat adtak Livia karakteréről. Ezenkívül szeretnék megemlíteni két modern biográfiát, melyek erősen meghatározták a gondolkodásomat: Anthony A. Barrett Livia: A császárkori Róma első asszonya, és Anthony Everitt Augustus: Róma első császárának élete című könyve. Amúgy egy csodálatos írói-kritikusi csoport tagja vagyok. Számos csoporttársam saját történelmi regényeket ír; ők megosztották velem gondolataikat a történelemről, és visszajelzéseket, észrevételeket és bátorítást adtak, amíg az Én, Livián dolgoztam.

Az interjút köszönjük az Agave Kiadónak.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!