HOSSZÚ: Hogyan barátkozzunk össze Jonathan Franzennel emailben?

Rostás Eni | 2015. május 16. |

hosszuuuuu_1_4.jpg

A heti Hosszúból nem irodalmi jellege miatt kimaradt a Slate Seymour Hersh-interjúja (előzmény ITT), a Pitchfork Shamir-cikke vagy épp a GQ gigaanyaga a regisztrált szexuális bűnözők közösségéről, az „édes, cukros semmi” közepén álló City of Refuge-ról. (Bár mindhárom sztori kész regény.) Belefért viszont egy nem szokványos írói pálya, a PEN-nel kapcsolatban megfogalmazott aggályok, Martin Scorsese, David Letterman, és egy komornyik, akit Mr. Maddoxnak hívnak.

Nell Zink from Bad Belzig’

Nell Zink (született Helen Zink) nem az íróvá válás hagyományos útját követte. (Ha egyáltalán van neki hagyományos útja.) Első regényének, a The Wallcreepernek megírásához mindössze három hétre volt szüksége, és végül 300 dollárért adta el a jogait egy kis kiadónak, ami nők által írt, nőkről szóló könyvekre fókuszál. A könyv állítólag azért született, hogy Zink provokálja vele Jonathan Franzent, akivel emailben kötött barátságot. A barátságuk így kezdődött:

In July of 2010, Jonathan Franzen published an article in this magazine on the illegal hunting of songbirds in the Mediterranean. Six months later, he received a two-page, single-spaced, typewritten letter postmarked Reutlingen, Germany. “Dear Mr. Franzen,” it began, “I recently translated Martin Schneider-Jacoby’s birding guide to the wetlands of the western Balkans.” The letter, which went on to describe the plight of birds in that region, was simultaneously erudite, colloquial, mocking, and sincere; it contained a reference to Pierre Bourdieu’s “Les Règles de l’Art,” an aside on the Balkan war, an untranslated passage in German, armed Italians, alarmed park rangers, great bustards, spotted crakes, “ditch” used as a verb, and the phrase “fucking it up.” 

Második regény, a Mislaid megjelenésének apropóján a New Yorker közölt hosszú cikket a Németországban élő amerikai írónő „valószínűtlen irodalmi hírnevéről”. Én például azt is megtudtam belőle, hogy hívják angolul a kacagójancsit.

A teljes cikk erre>>

DFW <3 Letterman

David Letterman eltűnik a képernyőről, az internetet pedig épp úgy viselkedik, mint bármikor, ha egy híres ember elhalálozik. Lettermannek nincsenek ilyen szándékai, ám tényleg nyugdíjba vonul, ezért mindenki előszedte a róla szóló történeteit. A Vulture egészen egy 1988-as David Foster Wallace-novelláig nyúlt vissza.  A Late Night a Playboyban jelent meg, és ez volt DFW legelső komoly, országos magazinban publikált sztorija. (Később a Girl With Curious Hair című kötetében is megjelent.) Úgy kezdődik, hogy „I am a woman who appeared in public on "Late Night with David Letterman" on March 22, 1989.”A nő, sőt színésznő férje úgy tudja, Letterman nőgyűlölő, ám ez feleségét nem zavarja abban, hogy igent mondjon a showban való szereplésre. Hogy Xanax-szal vagy anélkül, azt nem könnyű eldönteni.

Valószínűleg ez a legjobb szöveg, amit valaha írtak az amerikai tévéről, állítja a Vulture. Tényleg egészen remek, itt tudjátok elolvasni >>

Angol iskola

The School of English címmel jelentetett meg új Hilary Mantel-sztorit a London Review of Books. Pánikszoba, nemi erőszak, társadalomkritika és egy Mr. Maddox nevű komornyik.

A teljes történetért ide kell kattintani>>

Miss Marple és a feminizmus

Számtalan Poirot-történet után Agatha Christie 1930-ban új nyomozót mutatott be az olvasóinak. Az új nyomozó nem rendelkezett rendőrigazolvánnyal, kicsi volt, idős és hajadon, ám egyáltalán nem illett a megkeseredett vénlány kategóriájába. Miss Marple először egy paplakban elkövetett gyilkossági ügyet oldott meg, ám a bajszos belgával egyszer sem lépett szövetségre. Poirot egoizmusa sosem fogadott volna el tanácsokat egy kotnyeles öregasszonytól.

„(…)the twinkling irony with which Miss Marple nudges blustering, blowhard cops in the right direction demonstrates how the Queen of Crime inherited just as much from Jane Austen as Arthur Conan Doyle, employing the sly humor that is a hallmark of British domestic fiction. Christie’s Miss Marple mysteries are ones in which female news and knowledge are vindicated, throwing a smiling side eye at mansplanations and male authorities. Miss Marple’s wisdom is overtly feminine—she relies on her knowledge of the domestic sphere, of relationships—and her methods are equally so, as she exercises her keen women’s intuition. “Intuition,” she says, “is like reading a word without having to spell it out.”

Miss Marple feminizmusáról és a férfiak uralta krimiről itt olvashattok >>

Minden, amit tudni akartál az erdőben kakilásról

A Paris Review végre online is olvashatóvá tette  James Wood és Karl Ove Knausgård beszélgetését a Norvég-Amerikai Irodalmi Fesztiválról. Idemásolom a kedvenc kérdésem:

"WOOD: This desire for simple masculinity—what is that? What would be “masculine” activities or states of mind? And don’t say shitting in forests."

A teljes beszélgetést itt tudjátok elolvasni>>

Charlie és a kételygyár

Az orosz születésű amerikai író, Keith Gessen az n+1-en vall arról, hogy miért írta alá a levelet, amelyben többtucat író fejezte ki ellenérzéseit a Charlie Hebdo PEN-díja ellen. Gessen leírja, hogy mit tart nagyszerűnek a PEN munkájában, de az aggályait sem hallgatja el. A szervezet World Voices fesztiváljával például komoly problémái vannak.

"And what did it mean, anyway, for New Yorkers to attend a talk about how Russian journalists are murdered? There was always some new writer from another poor country with a shitty dictatorial government passing through town, and PEN had them all. But what could New Yorkers do with this information? They weren’t, for the most part, citizens of those countries. They couldn’t write Putin a letter. But they could write their Congressional representative a letter to get tougher on Putin. What was the overall effect of PEN programming on the American body politic?"

A #JeSuisCharlie-ról ezt írja:

"When people in France, in their mourning, declared “Je suis Charlie,” they were expressing grief, an identification with the victims of horrific violence. But what were people expressing when they said “Je suis Charlie” in the US? It was a tragedy. But what did it mean to identify with those particular victims, at this particular time? I could be wrong, but it seemed to me that “Je suis Charlie” was a way for people to re-pledge their commitment to the War on Terror that had been announced by the United States in 2001."

A saját aláírását pedig ezzel magyarázza:

I took the letter protesting the award to Charlie Hebdo to be an expression of concern about 1) racism and 2) the war on terror, over and above all else. The authors of the letter were encouraging PEN to be more thoughtful and more radical. I was grateful for the opportunity to join them

Minden, amit nem idéztem, erre olvasható. >>

Plimpton vs. Scorsese

Ha meguntad a hosszú cikkeket, akkor nézz hosszú dokumentumfilmeket. Például a Plimpton! Starring George Plimpton As Himself címűt 2012-ből, ami a The Paris Review egyik alapítójának, a címszereplő George Plimptonnak történetét meséli el. Az ő nevéhez fűződik például minden idők legjobb irodalmi interjúsorozata, a The Art of Fiction. Ha Plimptonól már mindent tudsz, nézd meg Matin Scorsese 2014-es dokumentumfilmjét, a The 50 Year Argumentet. A film a 2013-ban 50. születésnapját ünneplő The New York Review of Books krónikája.

 

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!