HOSSZÚ: A nyugat-afrikai Uber-sofőr, Oumarou Idrissa találkozása Rihannával

Rostás Eni | 2015. október 17. |

 hosszuuuuu_1_2_2_1.jpg

„A délutánban van egy szabad sáv, valamit muszáj lesz tenni, hogy túléljem, kimegyek hát a közeli koncentrációs táborba, a Majdanek van ott.” Napok óta nem tudom kiverni a fejemből Tompa Andrea A perfect woman című tárcájának ezt a sorát. A hűvös szél tehet róla, meg a koránsötét, a napsütötte sávok kényszerű minimalizálódása, a közeledő tél vagy csak az, hogy mindig olyasmit jegyzek meg, amitől nem lesz jó kedvem, például azt, hogy „(…) a születésnapomra csak a születésnapom jött el.”

A héten elolvastam, hogy miért nem akar Michelin-csillagot a világ néhány leghíresebb séfje, hogyan emlékeznek vissza az első legális amerikai abortuszokra azok, akik részt vettek bennük, miről beszélgetett egymással Bret Easton Ellis és Quentin Tarantino, és hogy miről nem beszélünk, amikor a női hajról beszélünk, elfelejtettem élőben nézni Ta-Nehisi Coates-t a New York Public Library-ben, és majdnem lefotóztam a Szív utca nyolcat. A Hosszúba Obama, Rihanna és a Szovjetunió került.

Robinson & Obama

Barack Obama szeptember megunta az elnökösködést, kulturális újságírónak állt, és nagy kedvencével, Marilynne Robinsonnal (magyarul: Gilead, Magvető, 2012) beszélgetett kereszténységről, demokráciáról, elnyomásról. 

Robinson: Well, I believe that people are images of God. There’s no alternative that is theologically respectable to treating people in terms of that understanding. What can I say? It seems to me as if democracy is the logical, the inevitable consequence of this kind of religious humanism at its highest level. And it [applies] to everyone. It’s the human image. It’s not any loyalty or tradition or anything else; it’s being human that enlists the respect, the love of God being implied in it.

Elég nagy potenciált érzek az elnök/politikus kérdez írót műfajban, lenne is néhány tippem, hogy kinek kivel kéne leülnie hazai terepen, de erről majd máskor.

Itt lehet elolvasni, hogy mire válaszolta Robinson azt, hogy „But when you say that to me, I say to you, you’re a better person than I am.” >>

A beszélgetés második része hamarosan érkezik.

Brownstein & Brownstein

Hunger Makes Me a Modern Girl címmel írt memoárt Carrie Brownstein, a csodálatos Sleater-Kinney egyik dalszerző-énekesnője, a Portlandia című, legyen mondjuk szatírasorozat egyik írója és főszereplője. A The New Yorkerben közölt részletben Brownstein arról mesél, hogyan tudta meg, hogy az édesapja meleg. A részletből nem derül ki, de két évvel  azután, hogy a Sleater-Kinney megalakult (Ausztráliában, egy hátizsákos túra során), a tagok adtak egy interjút az azóta már csak online működő Spin magazinnak. Az akkor huszonegynéhány éves Brownstein, és a zenekar másik énekes-dalszerzője, Corin Tucker elmesélték az újságírónak, hogy korábban randiztak egymással (Ausztrália, hátizsákos túra), és mivel nem voltak még elég tapasztaltak, hogy tudják, a megjelenés előtt nem árt átnézni az interjút, ez az aprócska pluszinfó benne is maradt a szövegbe. A cikk Brownstein apjához is eljutott, aki felhívta a lányát, és kérdőre vonta a románc miatt.  Brownstein akkor még nem tudta, hogy alig néhány hónap múlva, 1998 nyarán ott ül majd  az apja mellett a seattle-i lakásban, és hallgatja a férfi coming outját.  

We want our parents to be the norm from which we deviate. So when my dad came out, my instinct was that I needed to husband-up and get married. As if my family wasn’t freaky enough. Me: adrift. My sister: unmarried. My mom: ? And now my dad. Who would fly the flag of normality? My sister bore this burden more heavily than I did. But I immediately felt like I should be popping out kids within a few years of my dad realizing he was gay. Let our parents be anorexic and gay! That shit is for teenagers. My sister and I would be the adults. We would be conventional, conservative even. Guns, God, country, and my contrarian, reactionary self. (This phase lasted about ten minutes.)

A részletért katt ide >>

Alekszijevics & Synder

Timothy Snyder nagyjából bármiről ír, azt megéri elolvasni. Most 2015 irodalmi Nobel-díjasáról írt, és a cikkének utolsó bekezdését sajnos el is spoilerezem, mert ennél jobban nem nagyon lehet összefoglalni Szvetlana  Alekszijevics zsenialitását. Életben tart valamit, ami már nincs (vagy nem úgy van), de épp olyan kiszellőztethetetlen, mint az évtizedes dohányfüst.

Indeed, her Nobel Prize will expand the Russian world of letters, since her prose is accessible not only to those who share her background and concerns but to younger people who can learn from her what the Soviet Union was and what its legacy means. As a Ukrainian university instructor in Texas put it, reacting to the news about the Nobel: “my students do not weep when they read Solzhenitsyn’s Gulag Archipelago, but when they read Alexievich’s Voices from Chernobyl—then they do.”

(Alekszijevics öt nappal a Nobel-bejelentés előtt küldte vissza a válaszait a kérdéseimre. Utoljára harmadikos koromban éreztem magam ennyire szerencsésnek, amikor a sulifarsangon nemcsak a legjobb jelmez, de a tombola első díját is megnyertem. Az Elhordott múltjaink hamarosan megjelenik az Európánál, nagyon sokat lehet belőle tanulni a szovjet lélekről. )

Synder cikkéért ide kell kattintani >>

July & Rihanna

„Before stepping inside my house, I lifted my blouse to my face; her perfume was still there. The problem with this kind of romance is that it all falls apart in the retelling” – írja Miranda July a New York Timesban megjelent Rihanna interjújának végén. Ide jöhetne a kérdés, hogy mégis mi a bánatért („Várni valakit ki nem jön el többé”) foglalkozunk Rihannával a Hosszúban, de igazából Miranda July-jal foglalkozunk, akinek első regénye, a The First Bad Man hamarosan magyarul is megjelenik. July már az Uber-sofőr ún. emberi történetével megvett a cikk elején, onnantól az sem érdekelt, megtudok-e valamit izgalmasat Rihannáról, akiről eddig nagyjából annyit tudtam, hogy „Ella ella eh eh eh”.

‘Do you search the Internet?’’ I asked, ‘‘And if so, what do you look up?’’

‘‘Oh, random things. Like I will be sitting around Googling childbirth.’’

‘‘Could be more random than childbirth.’’

‘‘Childbirth is putting it the not-gross way. I was searching the size of certain things, and how much they expand, and then what happens after. ...’’

‘‘It’s gonna be fine,’’ I said from experience. Also, I wanted to add, ‘‘You have a special body. Nothing you can Google applies to you.’

July és Riri a New York Timesban>>

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!