Háy: A fájdalmat nem tartom rossz dolognak

.konyvesblog. | 2014. április 27. |

Háy János: Napra jutni

Európa Könyvkiadó, 2014, 264 oldal, 2618 Ft

háy1.jpg

Fotó: Valuska Gábor

A könyvfesztivál harmadik napján mutatták be Háy János legújabb könyvét, a Napra jutni című novellafüzért (olvass bele a kötetbe itt). A történetek a felnőtté válásról, vagyis a „napra jutásról”, ezen belül pedig főként az apa-fiú kapcsolatról szólnak, és kevésbé sötét hangulatúak, mint a tavaly megjelent Mélygarázs – tudhattuk meg. A bemutató nem csak a terembe jutás nehézségei és a benti konzervszardínia-életérzés miatt volt rock-koncert hangulatú, hanem Beck Zoli (a 30Y frontembere és Háy rájátszásos párja) gitárral előadott dalai miatt is, melyek jól kiegészítették a beszélgetést és a Háy által felolvasott részleteket.

Már 20 perccel a bemutató előtt hosszú sor kígyózott a Millenáris Osztovits Levente terme előtt – a Napra jutni bemutatójára már bejutni sem volt egyszerű, ülőhelyet is kifogni pedig szinte lehetetlennek bizonyult. Néhányan be sem fértek a terembe. 

KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK

Interjú Háy Jánossal

A mélygarázsból részlet

Háy beszélgetőtársa, Barna Imre tréfásan meg is jegyezte: nem szervezett performansz ez a rock-koncert hangulat, bár Háy Jánostól talán ez nem is állna távol. A beszélgetés – melyet mindvégig oldott hangulat, sok poén és szurkálódó megjegyzések jellemeztek – Háy pályája kanyargásainak megtárgyalásával indult, és ez a téma később is többször visszatért. Barna Imre szerint ugyanis Háy a „gyerek”-tematika után a mélyebb rétegek felé fordult a sötét hangulatú Mélygarázzsal – a Napra jutni ehhez képest visszakanyarodásnak tűnik A bogyósgyümölcskertész fiához, és egyben a derűsebb, napfényesebb Háy-szövegekhez.

háy4.jpg

Háy elmondta: a Napra jutni történetei 2012 előtt születtek, tehát korábbiak, mint a Mélygarázs, így a kanyarodás is éppen ellentétes: a fényből indult el a sötétség felé. „Egyébként nem vagyok ennyire tervezett szerző” – jegyezte meg, majd hozzátette: A gyerek után szeretett volna valami olyasmit is írni, ami a fájdalom mellett melegebb, pozitívabb emberi érzéseket is megszólaltat, ezért kezdett el ezen a novellafüzéren dolgozni. Műfajilag közelít a regényhez, hiszen a szövegek összeolvashatók, viszont önmagukban is megvan a saját kompozíciójuk, a többi novella ismerete nélkül is megállják a helyüket.

A cím a felnőtté válásra utal: arra a pillanatra, amikor az addig óvott, dédelgetett gyerek kilép a fénybe, és elkezd önállóan cselekedni. Az apák életében is eljön az a pillanat, amikor kénytelenek hátralépni, hogy az árnyékuk ne vetüljön többé a fiukra. A nyitó novella így zárul:

„Még lett volna módom visszarántani, de nem tettem semmit csak néztem utána, hisz apa csak az lehet, aki egyszer megválik fegyvereitől és hagyja a fiát a napra jutni.”

Persze, egyáltalán nem biztos, hogy ez egy vidám folyamat lesz, sőt, nagyon is sok veszélyt rejt magában, mégis így kell történnie, mert egyszerűen nem létezik más alternatíva. A könyvbemutatónak ezen a pontján futott be – általános derültséget keltve – Beck Zoli egy üveg borral és egy gitárral. „Mindig ez van, a Háy végre mond valami jót, én meg megzavarom az egészet” - szabadkozott, aztán a megérkezése örömére mindjárt el is játszotta Háy Gyerekversének megzenésített változatát. 

háy2_1.jpg

A párbeszédhez visszakanyarodva Barna Imre a novellák narrációjáról kérdezte az írót: ő úgy látja, mintha a szemléleti pozíció Istenével lenne azonos. Háy leszögezte: az író egy szinten van a saját szereplőivel, nem felülről nézi őket, nem bíráskodik felettük – mindig sorsokat képvisel, a sorsok igazságát. Ugyanakkor, attól függetlenül, hogy vallásosak vagyunk-e vagy sem, tradicionálisan bennünk él annak a lehetősége, hogy kilépjünk önmagunkból, és kívülről nézve átlássuk a saját sorsunkat – ez kicsit tényleg Isten pozíciója. De nem is muszáj idáig elmenni: régebben, ha valami problémája volt, mindig megfogalmazta magában oroszul, és úgy már általában inkább butaságnak tűnt, mint igazi gondnak – sokszor egy ilyen apró szemléletváltás is elég ahhoz, hogy máshogyan lássuk a dolgokat. A novellafüzérben váltakoznak a szemléleti pozíciók: nincs igazi mindentudó narrátor, legtöbbször a gyerek nézőpontja érvényesül, de keveredve a külső elbeszélőjével. 

Itt következett volna Mucsi Zoltán felolvasása, de mivel a színész nem tudott megjelenni a bemutatón, Háy olvasta fel saját szövegét, Az ablak című novellát. Előtte még megjegyezte: „Mucsi Zoltán hiánya kíséri az életemet”, hiszen Mucsi a Mélygarázs bemutatóján sem tudott ott lenni, pedig az a regény kifejezetten az ő hangjára íródott (azóta a hangoskönyv-változat egyébként elkészült). A felolvasás után Beck Zoli eljátszotta a novellához tematikusan kapcsolódó Egy perccel tovább című 30Y dalt. 

A beszélgetés fonalát felvéve Barna Imre megjegyezte: azért ebből a szövegből is látszik, hogy az a környezet, amiben a fiú felnő, egyáltalán nem idilli. Háy szerint itt nem annyira a környezet az érdekes (bár egyszer egy külföldi vendégszereplése alkalmával észrevette, hogy akkor vált érdekessé a közönség számára, mikor elmondta, hogy nekik otthon csak kerti budijuk volt) – valójában sosem a puszta szociográfiai érdeklődés miatt olvasunk el valamit, másrészt pedig a felnövés folyamata minden külsőségtől függetlenül ugyanolyan nehéz tud lenni. Hogy miért ír sokszor fájdalmas témákról? Talán mert a „happy feelinget” nem lehet olyan jól megfogalmazni. „Általában ott ragadok meg egy sorsot, ahol a leginkább sérülékeny, mert onnan tudom kirántani, megmutatni, felmutatni. Egyébként a fájdalmat nem tartom rossz dolognak. A nem-érzést tartom rossz dolognak. A fájdalom jó dolog, mert ugyanazon a skálán van, mint az öröm.” Létezik egy másik skála is, a Tesco Gazdaságosra helyezett érzelmek skálája, és ez az igazán veszélyes.

háy3.jpg

A bemutató végéhez közeledve Barna Imre még megkérdezte: hogy lehet az, hogy írásai a fájdalmas témák ellenére alapvetően mégis derűsek, vidámak – s van-e köze ennek ahhoz, hogy a Háy-szövegeket nem igazán lehet úgy olvasni, hogy közben ne lebegne a szemünk előtt az író képe, még akkor is, ha nem nézünk rá folyton a borítón lévő fényképre. „Hát én azért remélem, hogy ránéznek!” – nevetett az író, majd kifejtette: ő a közvetlenség híve, és igyekszik ennek megfelelően is írni, hiszen a műalkotás mindig egy nagyon intim érintkezés az olvasó és a szerző között: ez az, amiért valójában olvasunk, ez okoz katarzist. Talán ez, a szövegei közvetlensége az, ami alapvető derűt és optimizmust sugall, még akkor is, ha a téma fájdalmas. „Egyébként is, én egy optimista író vagyok”– tette hozzá.

Barna Imre legutolsó kérdése az volt, min dolgozik most Háy, és mit várjunk az új szövegtől: visszamegyünk a Mélygarázsba vagy maradunk a napon? Az író elmondta: jelenleg Horváth Csaba mozgásművész számára igyekszik Bornemissza Péter Magyar Élektráját átültetni mai magyar nyelvre úgy, hogy azért a szöveg eredeti jellegzetességei is megmaradjanak. Az pedig, hogy a következő munkája hangulatilag merre fog kanyarodni, még számára is kérdés. A könyvbemutató Beck Zoli előadásával ért véget: az Aktmodell a fősulin című dalt játszotta el.

Szerző: Illés Zsófia

 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Milanovich Domi: Arra kell figyelnem, hogy a nehéz érzésekben is önmagamat megtartva legyek jelen

Milyen út vezet a nemi identitás elfogadásához? Milanovich Domi a Margó Könyvek podcast legújabb vendége.

...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók